Geography is one of the important building blocks of the social studies course. For this reason, it is necessary to follow the geography discipline, to renew it with up-to-date information, and to ensure its sustainability in the content of the social studies course. This research aims to be understood how geography, one of the important disciplines of social studies, has changed in secondary school social studies textbooks in the historical process. In the research was carried out document analysis, one of the qualitative research methods. Six textbooks prepared according to the social studies curriculum adopted in 2005 and 2018 were examined. Content analysis was utilized in the data analysis process of the research. As a result of the research, it was observed that the geography topics were reduced in terms of quantity in the period between 2005 and 2022, and the current concepts given in the 2018 curriculum were not reflected in the textbooks.
Coğrafya bilim dalı, sosyal bilgiler dersinin önemli yapı taşlarından biridir. Bu nedenle, coğrafya bilim dalının sosyal bilgiler dersinin içeriğinde takip edilmesi, güncel bilgilerle yenilenmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanması gerekmektedir. Bu araştırma, sosyal bilgilerin önemli disiplinlerinden biri olan Coğrafyanın ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında tarihsel süreçte nasıl bir değişim yaşadığının anlaşılmasını amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yapılmış ve bu bağlamda 2005 ve 2018 yıllarında kabul edilen sosyal bilgiler öğretim programlarına göre hazırlanmış 6 adet ders kitabı incelenmiştir. Araştırmanın veri analizi sürecinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, 2005 ve 2022 yılları arasında geçen süreçte, coğrafya konularının nicelik bakımından azaldığı ve 2018 öğretim programında verilen güncel kavramların ders kitaplarına yansımadığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 4 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.