According to many platforms and educators around the world, creativity and computational thinking are among the most crucial skills for the workforce of the future and for today's students. Today, these two important skills are tried to be included in the curriculum. In this study, it is aimed to examine the relationship between creativity and computational thinking skills perceptions of gifted students. The other aim of the study is to determine to what extent the gifted students’ perception of creativity level predicts the computational thinking skill perception. In line with the purpose of the research, the relational screening model was determined as the research model. The convenience sampling method was determined as the research model. The sample consists of 92 gifted students at the secondary school level attending the Science and Art Center. Computational Thinking Skill Level Scale" was used to determine the perception of the computational thinking skill level of gifted students and "How Creative Are You?" to determine their perception of creativity was used. Pearson correlation analysis and simple linear regression analysis were used in data analysis. According to the research findings, a positive, low and significant relationship was determined between the perception of creativity and computational thinking. In addition, the findings indicate that the perception of the creativity level of gifted students is a significant predictor of the perception of the level of computational thinking. Research findings are in line with the literature. As a result, it can be suggested that supporting the creativity education of gifted students will contribute to the development of computational thinking skills. The results of the study can be evaluated in comparison with future studies.
Dünya genelinde birçok girişim platformuna ve eğitimciye göre yaratıcılık ve hesaplamalı düşünme geleceğin insan gücü ve günümüzün öğrencileri için oldukça önemli beceriler arasında yer almaktadır. Bu iki önemli beceri günümüzde öğretim programlarına da dâhil edilmeye çalışılmaktadır. Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık ve hesaplamalı düşünme beceri düzeyi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve yaratıcılık düzeyi algısının hesaplamalı düşünme beceri algısını yordama düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda ilişkisel tarama modeli araştırma modeli olarak belirlenmiştir. Örneklemin seçilmesinde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bilim ve Sanat Merkezine (BİLSEM) devam eden ortaokul düzeyinde 92 özel yetenekli öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Özel yetenekli öğrencilerin hesaplamalı düşünme beceri düzeyi algısının belirlenmesi amacıyla “Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeği” ve kendilerine yönelik yaratıcılık algılarını belirlemek amacıyla “Ne Kadar Yaratıcısınız? Ölçeği” kullanılmıştır. Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi verilerin analizinde kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre yaratıcılık ve hesaplamalı düşünme algısı arasında pozitif, düşük düzeyde ve anlamlı ilişki belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer bulgusu ise özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık düzeyi algısı, hesaplamalı düşünme düzeyi algısının anlamlı bir yordayıcısı olduğudur. Araştırma bulguları alan yazındaki yaratıcılık ve hesaplamalı düşünme arasındaki ilişkiyi destekler niteliktedir. Sonuç olarak özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık eğitimlerinin desteklenmesinin hesaplamalı düşünme becerilerinin gelişimine katkı sunacağı önerilebilir. Konuya ilişkin ileride gerçekleştirilecek farklı araştırmalar ile gerçekleştirilen çalışmanın sonuçları karşılaştırmalı olarak değerlendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.