Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Eğitimden Ortaöğretime Matematik Öğretiminde Öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Algılarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 276 - 294, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1253276

Abstract

Bu araştırma temel eğitimden ortaöğretime kadar olan süreçte matematik dersi yürüten öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) algılarını bütüncül bir yaklaşımla incelemek amacıyla yapılmıştır. Öğretmenlerin TPAB’leri cinsiyet, fakülte türü, alan, mesleki deneyim süreleri ve öğrenim düzeyine göre incelenmiştir. Araştırmada “Öğretmen Bilgi Formu ve TPAB Ölçeği” olmak üzere iki tane veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 343 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Welch testleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin TPAB algıları cinsiyet ve mezun olunan fakülte türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde farklılaşmazken, öğretmenlerin öğrenim düzeyi, mesleki deneyim süresi ve alanlarına göre anlamlı bir biçimde farklılık göstermiştir. Ortaokul ve lise matematik öğretmenlerinin TPAB algılarının birbirine yakın olduğu, lise matematik öğretmenlerinin TPAB algıları en yüksek iken sınıf öğretmenlerinin ise en düşük olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2020). Effects of Geogebra supported micro teaching applications and technological pedagogical content knowledge (TPACK) game practices on the TPACK levels of prospective teachers. Educational Information Technology, 25, 2023–2047. doi:10.1007/s10639-019-10044-y.
  • Agyei, D. D. ve Voogt, J. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100. doi: 10.1016/j.compedu.2010.08.017.
  • Akgündüz, D. ve Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. doi: 10.17152/gefad.357224.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(1), 43-49.
  • Ateş, Ö. ve Avcı, T. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343-352. doi: 10.18506/anemon.373471.
  • Atun, H. (2018). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPACK) çerçevesi ile oluşturulmuş programlama eğitiminin öğrenme çıktıları üzerine etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilici, S. ve Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921.
  • Bursal, M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Coşkun, N. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çam, Ş. S. ve Erdamar Koç, G. (2021). Technological pedagogical content knowledge practices in higher education: First impressions of preservice teachers. Technology, Knowledge and Learning, 26(1), 123-153. doi.org/10.1007/s10758-019-09430-9.
  • Gudmundsdottir, S. & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70. doi.org/10.1080/0031383870310201.
  • Heid, M. K. (2005). Technology in mathematics education: tapping into visions of the future. Technology-Supported Mathematics Learning Environments, 67, 345-366.
  • Huang, L. & Lajoie, S. P. (2021). Process analysis of teachers’ self-regulated learning patterns in technological pedagogical content knowledge development. Computers & Education, 166, 104-169. doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104169.
  • Jang, S. J. & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59(2), 327-338. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.003.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2), 209-222. Erişim adresi: http://193.140.22.72/xmlui/handle/11421/326.
  • Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.
  • MEB, (2015, 3 Şubat). İlköğretim özel alan yeterlilikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlikleri/icerik/257.
  • MEB, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.07.2018.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2015). Strategic use of technology in teaching and learning mathematics. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Position_Statements/Strategic %20Use%20of%20Technology%20July%202015.pdf.
  • Niess, M. L., Lee, K., Sadri, P. & Suharwoto, G. (2006). Guiding in-service mathematics teachers in developing a technology pedagogical knowledge (TPCK). Annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Niess, M. L. (2014). Transforming teachers’ knowledge: learning trajectories for advancing teacher education for teaching with technology. Angeli, C., & Valanides, N. (Eds.). Technological pedagogical content knowledge: Exploring, developing, and assessing TPCK. Springer.
  • Njiku, J., Mutarutinya, V. & Maniraho, J. F. (2020). Developing technological pedagogical content knowledge survey items: A review of literature. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 36(3), 150-165. doi.org/10.1080/21532974.2020.1724840.
  • OECD, (2018). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf.
  • Organ Ulus, S. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Övez, F. T. D. ve Akyüz, G. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 321-334.
  • Santos, J. M. & Castro, R. D. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100-110. doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2015). Investigation of teachers’ educational technology standards self-efficacy. The 3rd International Congress on Curriculum and Instruction, Çukurova University, 22-24 October, Adana, Turkey.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviren M. Baloğlu). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tondeur, J., Scherer, R. & Siddiq, F. (2020). Enhancing pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): a mixed-method study. Education Tech Research Dev, 68, 319–343. doi.org/10.1007/s11423-019-09692-1.
  • Topçu, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algılarının incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi. [Doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yanış, H. & Yürük, N. (2020). Development, validity, and reliability of an educational robotics based technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale. Journal of Research on Technology in Education, 1-29. doi.org/10.1080/15391523.2020.1784065.
  • Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. & İşleyen, T. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersinde dinamik matematik yazılımının kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 276 - 294, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1253276

Abstract

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2020). Effects of Geogebra supported micro teaching applications and technological pedagogical content knowledge (TPACK) game practices on the TPACK levels of prospective teachers. Educational Information Technology, 25, 2023–2047. doi:10.1007/s10639-019-10044-y.
  • Agyei, D. D. ve Voogt, J. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100. doi: 10.1016/j.compedu.2010.08.017.
  • Akgündüz, D. ve Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. doi: 10.17152/gefad.357224.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(1), 43-49.
  • Ateş, Ö. ve Avcı, T. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343-352. doi: 10.18506/anemon.373471.
  • Atun, H. (2018). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPACK) çerçevesi ile oluşturulmuş programlama eğitiminin öğrenme çıktıları üzerine etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilici, S. ve Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921.
  • Bursal, M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Coşkun, N. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çam, Ş. S. ve Erdamar Koç, G. (2021). Technological pedagogical content knowledge practices in higher education: First impressions of preservice teachers. Technology, Knowledge and Learning, 26(1), 123-153. doi.org/10.1007/s10758-019-09430-9.
  • Gudmundsdottir, S. & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70. doi.org/10.1080/0031383870310201.
  • Heid, M. K. (2005). Technology in mathematics education: tapping into visions of the future. Technology-Supported Mathematics Learning Environments, 67, 345-366.
  • Huang, L. & Lajoie, S. P. (2021). Process analysis of teachers’ self-regulated learning patterns in technological pedagogical content knowledge development. Computers & Education, 166, 104-169. doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104169.
  • Jang, S. J. & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59(2), 327-338. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.003.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2), 209-222. Erişim adresi: http://193.140.22.72/xmlui/handle/11421/326.
  • Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.
  • MEB, (2015, 3 Şubat). İlköğretim özel alan yeterlilikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlikleri/icerik/257.
  • MEB, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.07.2018.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2015). Strategic use of technology in teaching and learning mathematics. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Position_Statements/Strategic %20Use%20of%20Technology%20July%202015.pdf.
  • Niess, M. L., Lee, K., Sadri, P. & Suharwoto, G. (2006). Guiding in-service mathematics teachers in developing a technology pedagogical knowledge (TPCK). Annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Niess, M. L. (2014). Transforming teachers’ knowledge: learning trajectories for advancing teacher education for teaching with technology. Angeli, C., & Valanides, N. (Eds.). Technological pedagogical content knowledge: Exploring, developing, and assessing TPCK. Springer.
  • Njiku, J., Mutarutinya, V. & Maniraho, J. F. (2020). Developing technological pedagogical content knowledge survey items: A review of literature. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 36(3), 150-165. doi.org/10.1080/21532974.2020.1724840.
  • OECD, (2018). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf.
  • Organ Ulus, S. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Övez, F. T. D. ve Akyüz, G. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 321-334.
  • Santos, J. M. & Castro, R. D. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100-110. doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2015). Investigation of teachers’ educational technology standards self-efficacy. The 3rd International Congress on Curriculum and Instruction, Çukurova University, 22-24 October, Adana, Turkey.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviren M. Baloğlu). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tondeur, J., Scherer, R. & Siddiq, F. (2020). Enhancing pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): a mixed-method study. Education Tech Research Dev, 68, 319–343. doi.org/10.1007/s11423-019-09692-1.
  • Topçu, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algılarının incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi. [Doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yanış, H. & Yürük, N. (2020). Development, validity, and reliability of an educational robotics based technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale. Journal of Research on Technology in Education, 1-29. doi.org/10.1080/15391523.2020.1784065.
  • Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. & İşleyen, T. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersinde dinamik matematik yazılımının kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 276 - 294, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1253276

Abstract

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2020). Effects of Geogebra supported micro teaching applications and technological pedagogical content knowledge (TPACK) game practices on the TPACK levels of prospective teachers. Educational Information Technology, 25, 2023–2047. doi:10.1007/s10639-019-10044-y.
  • Agyei, D. D. ve Voogt, J. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100. doi: 10.1016/j.compedu.2010.08.017.
  • Akgündüz, D. ve Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. doi: 10.17152/gefad.357224.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(1), 43-49.
  • Ateş, Ö. ve Avcı, T. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343-352. doi: 10.18506/anemon.373471.
  • Atun, H. (2018). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPACK) çerçevesi ile oluşturulmuş programlama eğitiminin öğrenme çıktıları üzerine etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilici, S. ve Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921.
  • Bursal, M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Coşkun, N. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çam, Ş. S. ve Erdamar Koç, G. (2021). Technological pedagogical content knowledge practices in higher education: First impressions of preservice teachers. Technology, Knowledge and Learning, 26(1), 123-153. doi.org/10.1007/s10758-019-09430-9.
  • Gudmundsdottir, S. & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70. doi.org/10.1080/0031383870310201.
  • Heid, M. K. (2005). Technology in mathematics education: tapping into visions of the future. Technology-Supported Mathematics Learning Environments, 67, 345-366.
  • Huang, L. & Lajoie, S. P. (2021). Process analysis of teachers’ self-regulated learning patterns in technological pedagogical content knowledge development. Computers & Education, 166, 104-169. doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104169.
  • Jang, S. J. & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59(2), 327-338. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.003.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2), 209-222. Erişim adresi: http://193.140.22.72/xmlui/handle/11421/326.
  • Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.
  • MEB, (2015, 3 Şubat). İlköğretim özel alan yeterlilikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlikleri/icerik/257.
  • MEB, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.07.2018.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2015). Strategic use of technology in teaching and learning mathematics. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Position_Statements/Strategic %20Use%20of%20Technology%20July%202015.pdf.
  • Niess, M. L., Lee, K., Sadri, P. & Suharwoto, G. (2006). Guiding in-service mathematics teachers in developing a technology pedagogical knowledge (TPCK). Annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Niess, M. L. (2014). Transforming teachers’ knowledge: learning trajectories for advancing teacher education for teaching with technology. Angeli, C., & Valanides, N. (Eds.). Technological pedagogical content knowledge: Exploring, developing, and assessing TPCK. Springer.
  • Njiku, J., Mutarutinya, V. & Maniraho, J. F. (2020). Developing technological pedagogical content knowledge survey items: A review of literature. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 36(3), 150-165. doi.org/10.1080/21532974.2020.1724840.
  • OECD, (2018). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf.
  • Organ Ulus, S. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Övez, F. T. D. ve Akyüz, G. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 321-334.
  • Santos, J. M. & Castro, R. D. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100-110. doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2015). Investigation of teachers’ educational technology standards self-efficacy. The 3rd International Congress on Curriculum and Instruction, Çukurova University, 22-24 October, Adana, Turkey.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviren M. Baloğlu). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tondeur, J., Scherer, R. & Siddiq, F. (2020). Enhancing pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): a mixed-method study. Education Tech Research Dev, 68, 319–343. doi.org/10.1007/s11423-019-09692-1.
  • Topçu, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algılarının incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi. [Doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yanış, H. & Yürük, N. (2020). Development, validity, and reliability of an educational robotics based technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale. Journal of Research on Technology in Education, 1-29. doi.org/10.1080/15391523.2020.1784065.
  • Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. & İşleyen, T. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersinde dinamik matematik yazılımının kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.

Examination of Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Teaching from Elementary to Secondary Education

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 276 - 294, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1253276

Abstract

This research was to analysis the TPACK perceptions of teachers who took mathematics lessons from primary to secondary education with a holistic approach. TPACK of teachers were analyzed according to gender, professional experience, type of faculty, and education level. The sample of the study consisted of 343 teachers. Two data collection tools were used in the study, namely “Teacher Information Form and TPACK Scale”. Descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance, and Welch tests were used in the analysis of the data. While the TPACK perceptions of the teachers did not differ statistically according to the gender and the type of faculty graduated, they differed significantly according to the education level of the teachers, the duration of professional experience, and their branches. It was determined that middle and high school mathematics teachers’ TPACK perceptions were close to each other, while high school mathematics teachers’ TPACK perceptions were the highest, while primary school teachers’ perceptions were the lowest.

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2020). Effects of Geogebra supported micro teaching applications and technological pedagogical content knowledge (TPACK) game practices on the TPACK levels of prospective teachers. Educational Information Technology, 25, 2023–2047. doi:10.1007/s10639-019-10044-y.
  • Agyei, D. D. ve Voogt, J. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100. doi: 10.1016/j.compedu.2010.08.017.
  • Akgündüz, D. ve Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. doi: 10.17152/gefad.357224.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(1), 43-49.
  • Ateş, Ö. ve Avcı, T. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343-352. doi: 10.18506/anemon.373471.
  • Atun, H. (2018). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPACK) çerçevesi ile oluşturulmuş programlama eğitiminin öğrenme çıktıları üzerine etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilici, S. ve Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921.
  • Bursal, M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Coşkun, N. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çam, Ş. S. ve Erdamar Koç, G. (2021). Technological pedagogical content knowledge practices in higher education: First impressions of preservice teachers. Technology, Knowledge and Learning, 26(1), 123-153. doi.org/10.1007/s10758-019-09430-9.
  • Gudmundsdottir, S. & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70. doi.org/10.1080/0031383870310201.
  • Heid, M. K. (2005). Technology in mathematics education: tapping into visions of the future. Technology-Supported Mathematics Learning Environments, 67, 345-366.
  • Huang, L. & Lajoie, S. P. (2021). Process analysis of teachers’ self-regulated learning patterns in technological pedagogical content knowledge development. Computers & Education, 166, 104-169. doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104169.
  • Jang, S. J. & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59(2), 327-338. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.003.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2), 209-222. Erişim adresi: http://193.140.22.72/xmlui/handle/11421/326.
  • Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.
  • MEB, (2015, 3 Şubat). İlköğretim özel alan yeterlilikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlikleri/icerik/257.
  • MEB, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.07.2018.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2015). Strategic use of technology in teaching and learning mathematics. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Position_Statements/Strategic %20Use%20of%20Technology%20July%202015.pdf.
  • Niess, M. L., Lee, K., Sadri, P. & Suharwoto, G. (2006). Guiding in-service mathematics teachers in developing a technology pedagogical knowledge (TPCK). Annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Niess, M. L. (2014). Transforming teachers’ knowledge: learning trajectories for advancing teacher education for teaching with technology. Angeli, C., & Valanides, N. (Eds.). Technological pedagogical content knowledge: Exploring, developing, and assessing TPCK. Springer.
  • Njiku, J., Mutarutinya, V. & Maniraho, J. F. (2020). Developing technological pedagogical content knowledge survey items: A review of literature. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 36(3), 150-165. doi.org/10.1080/21532974.2020.1724840.
  • OECD, (2018). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf.
  • Organ Ulus, S. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Övez, F. T. D. ve Akyüz, G. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 321-334.
  • Santos, J. M. & Castro, R. D. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100-110. doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2015). Investigation of teachers’ educational technology standards self-efficacy. The 3rd International Congress on Curriculum and Instruction, Çukurova University, 22-24 October, Adana, Turkey.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviren M. Baloğlu). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tondeur, J., Scherer, R. & Siddiq, F. (2020). Enhancing pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): a mixed-method study. Education Tech Research Dev, 68, 319–343. doi.org/10.1007/s11423-019-09692-1.
  • Topçu, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi algılarının incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi. [Doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yanış, H. & Yürük, N. (2020). Development, validity, and reliability of an educational robotics based technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale. Journal of Research on Technology in Education, 1-29. doi.org/10.1080/15391523.2020.1784065.
  • Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. & İşleyen, T. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersinde dinamik matematik yazılımının kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Feyzullah Orman 0000-0001-5954-0894

Sevim Sevgi 0000-0002-6611-5543

Publication Date January 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Orman, F., & Sevgi, S. (2024). Temel Eğitimden Ortaöğretime Matematik Öğretiminde Öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Algılarının İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(1), 276-294. https://doi.org/10.34056/aujef.1253276

Anadolu University Journal of Education Faculty

Phone: +90 222 335 05 79          Fax: +90 222 335 05 73          E-mail: aujef@anadolu.edu.tr

Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.