Türkiye’deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları
Yıl 2016,
Cilt: 16 Sayı: 2, 1 - 20, 12.08.2016
Doç. Dr. Belgin Aydın
Okt. Emel Akay
Okt. Murat Polat
,
Okt. Serkan Geridönmez
Öz
Türkiye’deki mevcut yabancı dil eğitimi sorunsalının en önemli bileşenlerinden biri de şüphesiz ki üniversitelerin yabancı dil yeterliğiyle ilgili birbirlerinden farklı uygulamalarıdır. Kurumların dil yeterlik sınavlarını çoğunlukla kendi başlarına hazırlamaları, aralarında ortak bir ölçüt ya da bağlamsal bir çerçeve olmayışı, öngörülen dil yeterlik seviye ve içeriğindeki farklılıklar doğal olarak beraberinde çeşitliliği ve sorunları da getirmektedir. Bu çalışmanın birincil amacı, geçerli ve güvenilir yabancı dil yeterlik sınavlarının hazırlanması için Türkiye’deki devlet üniversitelerinin uyguladıkları ya da önerdikleri yöntemlerin araştırılması, bu önerilerin kendi bağlamlarında tartışılmasıdır. Bu çalışma aynı zamanda yabancı dil yeterliği ölçümünde kullanılacak bir sınavın bilgisayar destekli bir biçimde uygulanabilirliğine dair çalışmaya dâhil edilen devlet üniversitelerinden görüşlerin toplanmasını ve varsa hâlihazırda kullanılan uygulamaların belirlenmesini amaçlamaktadır. Çalışma, Türkiye’de yabancı dil eğitimi veren 12 kurumun öğretim elemanları ve idarecilerinin görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama yarı-yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formlarının kullanıldığı odak grup görüşmeleri yoluyla yapılmıştır. Çalışmada toplanan verilerin nitel analizi ışığında Türkiye’de yabancı dil yeterliğiyle ilgili uygulamalar, karşılaşılan sorunlar ve bilgisayar destekli dil ölçme fikrine yaklaşımlar üzerine kapsamlı bir rapor ortaya çıkarılmıştır.
Kaynakça
- Al-Gahtani, S., & Roever, C. (2012). Proficiency and sequential organization of L2 requests. Applied Linguistics, 33 (1), 42-65.
- Altmışdört, G. (2010). Yabancı dil öğretiminde nasıl bir ölçme-değerlendirmeye ihtiyaç vardır. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 175-200.
- Aydın, S. (2005). İngilizce öğrenenlerin yazma etkinliklerinde bilgisayar kullanmaya yönelik tutumları ve bilgisayarın yazma yeceriler başarısına katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2).
- Bachman, L. F., & Palmer. A. S. (2010). Language assessment in practice: Developing language tests and justifying their use in the real world . Oxford: Oxford University.
- Bayraktaroğlu, S. (2010). Yabancı dil eğitimi gerçeği, yabancı dilde eğitim yanılgısı. Cumhuriyet Bilim ve Teknik (CBT1221/18).
- British Council. (2015). The state of English in higher education in Turkey: A baseline study. Yorum Basın Yayın Sanayi Ltd. Şti, Ankara.
- Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.
- Brown, S., Race, P., & Smith, B. (1996). 500 tips on assessment. London, UK: Kogan Page.
- Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1 , 1-47.
- CEFR. (2011). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Council of Europe. [Available online at: http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/Source/Key_reference/Overview_CEFRscales_EN.pdf], Retrieved on November 23, 2015.
- Child, James R., Ray T. Clifford, & Pardee Lowe, Jr. (1993). Proficiency and performance in language testing. Applied Language Learning, 4(1 & 2), 19– 54.
- Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
- ESI. (2014). Türk öğrenciler, tecrit ve Erasmus sorunsalı. ESI Arka Plan araştırması. [Çevrim-içi: http://www.esiweb.org/pdf/Turk%20Ogrenciler,%20Tecrit%20ve%20Erasmus%20Sorunsali%20(24%20Temmuz%202014], Erişim tarihi: 19.12.2015.
- GSE. (2015). New Global Scale of English Learning Objectives. Pearson English, New York. [Available online at: http://www.english.com/gse#.VlhcX2QrLY2], Retrieved on November 27, 2015.
- Heaton, J. B. (2003). Writing English language tests. Longman, handbooks for language teachers. Longman.
- Karakuş, B. (2013). Üniversite yabancı dil hazırlık sınıflarında uygulanan modüler sistemdeki ölçme ve değerlendirme, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2, (4), ISSN: 2146-9199.
- Karaman, F. (2015). Yabancı dil sınavının Almanca ölçme aracı olarak incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal. 2(1). 2015.
- Kim. M.H., & Lee, H.H. (2006). Determinants of TOEFL score: A comparison of linguistic and economic factors. Proceedings of Korea and World Economy Conference V, Korea University, Seoul.
- Koru, S., & Akesson, J. (December, 2011). Turkey’s English deficit. Economy policy research foundation of Turkey. [Çevrim-içi: http://www.tepav.org.tr/upload/files/1324458212-1.Turkey_s_English_Deficit.pdf], Erişim tarihi: 17.12.2015.
- Köse, D. (2004). Yabancı dil öğretiminde ortak ölçütler ve TÖMER. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 125. Ankara.
- Madsen, H. S. (1983). Techniques in testing. Oxford University Press.
- Meier, A. (1998). Apologies: What do we know? International Journal of Applied Linguistics, 8 , 215-231.
- Mirici, İ. H. (2012). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve
programı ve Avrupa dil portfolyosu nedir?
- MEB. [Çevrim-içi: http://adp.meb.gov.tr/nedir.
php], Erişim tarihi: 24.10.2015.
- Oktay, A. (2015). Foreign language teaching: A problem
in Turkish education. Procedia - Social and Behavioral
Sciences, 174 (2015) 584 – 593.
- O’Loughlin, K. (2011). The interpretation and use of
proficiency test scores in university selection: How
valid and ethical are they? Language Assessment
Quarterly, 8 (2), 146-160.
- ÖSYM (2015). Duyuru: Yabancı dil sınav eşdeğerlikleri.
[Çevrim-içi: http://www.osym.
gov.tr/belge/1-23277/yabanci-dil-sinavlariesdegerlikleri-
20012015.html], Erişim tarihi:
23.11.2015.
- Powers, D. E. (2010). The Case For A Comprehensive,
Four-Skills Assessment Of English Language Proficiency.
ETS, 2010. [Available online at: https://
www.ets.org/Media/Research/pdf/TC-10-12.pdf],
Retrieved on November 20, 2015.
- Roever, C. (2006). Validation of a web-based test of
ESL pragmalinguistics. Language Testing, 23 (2),
229-256.
- Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research:
a guide for researchers in education and the social
sciences (3rd Ed.). New York, NY: Teachers College
Press.
- URAP. (2013). Ekim 2013 Basın Açıklaması. Ankara,
Urap Araştırma Laboratuarı, ODTÜ Enformatik
Enstitüsü. [Çevrim-içi: http://tr.urapcenter.org],
Erişim tarihi: 25.11.2015.
- Üstünlüoğlu, E. (2011). Yeni bir sınav kültürü geliştirmek:
Olasılık sanatı. Eğitim Bilimleri Araştırmaları
Dergisi. Uluslararası E-Dergi, 1(1), 19-31. [Çevrim-
içi: http://ebad-jesr.com/images/kapakveicindekiler/
kapakicindekilerC1_S1.pdf], Erişim tarihi:
06.11.2015.
- YDS Sınavı Hakkında Bilgi (2015). [Çevrim-içi: http://
www.osym2015.com/node/437], Erişim tarihi:
25.11.2015.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel
araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- YÖK. (2015). Bolonya Süreci Nedir? Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığı, Uluslararası İlişkiler Birimi,
Ankara. [Çevrim-içi: http://www.yok.gov.tr/web/
uluslararasi-iliskiler/bologna-sureci-nedir], Erişim
tarihi: 27.11.2015.