Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 2, 1 - 20, 12.08.2016
https://doi.org/10.18037/ausbd.388926

Öz



 Türkiye’deki mevcut yabancı dil eğitimi sorunsalının en önemli bileşenlerinden biri de şüphesiz ki üniversitelerin yabancı dil yeterliğiyle ilgili birbirlerinden farklı uygulamalarıdır. Kurumların dil yeterlik sınavlarını çoğunlukla kendi başlarına hazırlamaları, aralarında ortak bir ölçüt ya da bağlamsal bir çerçeve olmayışı, öngörülen dil yeterlik seviye ve içeriğindeki farklılıklar doğal olarak beraberinde çeşitliliği ve sorunları da getirmektedir. Bu çalışmanın birincil amacı, geçerli ve güvenilir yabancı dil yeterlik sınavlarının hazırlanması için Türkiye’deki devlet üniversitelerinin uyguladıkları ya da önerdikleri yöntemlerin araştırılması, bu önerilerin kendi bağlamlarında tartışılmasıdır. Bu çalışma aynı zamanda yabancı dil yeterliği ölçümünde kullanılacak bir sınavın bilgisayar destekli bir biçimde uygulanabilirliğine dair çalışmaya dâhil edilen devlet üniversitelerinden görüşlerin toplanmasını ve varsa hâlihazırda kullanılan uygulamaların belirlenmesini amaçlamaktadır. Çalışma, Türkiye’de yabancı dil eğitimi veren 12 kurumun öğretim elemanları ve idarecilerinin görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama yarı-yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formlarının kullanıldığı odak grup görüşmeleri yoluyla yapılmıştır. Çalışmada toplanan verilerin nitel analizi ışığında Türkiye’de yabancı dil yeterliğiyle ilgili uygulamalar, karşılaşılan sorunlar ve bilgisayar destekli dil ölçme fikrine yaklaşımlar üzerine kapsamlı bir rapor ortaya çıkarılmıştır. 

Kaynakça

  • Al-Gahtani, S., & Roever, C. (2012). Proficiency and sequential organization of L2 requests. Applied Linguistics, 33 (1), 42-65.
  • Altmışdört, G. (2010). Yabancı dil öğretiminde nasıl bir ölçme-değerlendirmeye ihtiyaç vardır. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 175-200.
  • Aydın, S. (2005). İngilizce öğrenenlerin yazma etkinliklerinde bilgisayar kullanmaya yönelik tutumları ve bilgisayarın yazma yeceriler başarısına katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2).
  • Bachman, L. F., & Palmer. A. S. (2010). Language assessment in practice: Developing language tests and justifying their use in the real world . Oxford: Oxford University.
  • Bayraktaroğlu, S. (2010). Yabancı dil eğitimi gerçeği, yabancı dilde eğitim yanılgısı. Cumhuriyet Bilim ve Teknik (CBT1221/18).
  • British Council. (2015). The state of English in higher education in Turkey: A baseline study. Yorum Basın Yayın Sanayi Ltd. Şti, Ankara.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.
  • Brown, S., Race, P., & Smith, B. (1996). 500 tips on assessment. London, UK: Kogan Page.
  • Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1 , 1-47.
  • CEFR. (2011). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Council of Europe. [Available online at: http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/Source/Key_reference/Overview_CEFRscales_EN.pdf], Retrieved on November 23, 2015.
  • Child, James R., Ray T. Clifford, & Pardee Lowe, Jr. (1993). Proficiency and performance in language testing. Applied Language Learning, 4(1 & 2), 19– 54.
  • Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ESI. (2014). Türk öğrenciler, tecrit ve Erasmus sorunsalı. ESI Arka Plan araştırması. [Çevrim-içi: http://www.esiweb.org/pdf/Turk%20Ogrenciler,%20Tecrit%20ve%20Erasmus%20Sorunsali%20(24%20Temmuz%202014], Erişim tarihi: 19.12.2015.
  • GSE. (2015). New Global Scale of English Learning Objectives. Pearson English, New York. [Available online at: http://www.english.com/gse#.VlhcX2QrLY2], Retrieved on November 27, 2015.
  • Heaton, J. B. (2003). Writing English language tests. Longman, handbooks for language teachers. Longman.
  • Karakuş, B. (2013). Üniversite yabancı dil hazırlık sınıflarında uygulanan modüler sistemdeki ölçme ve değerlendirme, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2, (4), ISSN: 2146-9199.
  • Karaman, F. (2015). Yabancı dil sınavının Almanca ölçme aracı olarak incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal. 2(1). 2015.
  • Kim. M.H., & Lee, H.H. (2006). Determinants of TOEFL score: A comparison of linguistic and economic factors. Proceedings of Korea and World Economy Conference V, Korea University, Seoul.
  • Koru, S., & Akesson, J. (December, 2011). Turkey’s English deficit. Economy policy research foundation of Turkey. [Çevrim-içi: http://www.tepav.org.tr/upload/files/1324458212-1.Turkey_s_English_Deficit.pdf], Erişim tarihi: 17.12.2015.
  • Köse, D. (2004). Yabancı dil öğretiminde ortak ölçütler ve TÖMER. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 125. Ankara.
  • Madsen, H. S. (1983). Techniques in testing. Oxford University Press.
  • Meier, A. (1998). Apologies: What do we know? International Journal of Applied Linguistics, 8 , 215-231.
  • Mirici, İ. H. (2012). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve programı ve Avrupa dil portfolyosu nedir?
  • MEB. [Çevrim-içi: http://adp.meb.gov.tr/nedir. php], Erişim tarihi: 24.10.2015.
  • Oktay, A. (2015). Foreign language teaching: A problem in Turkish education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174 (2015) 584 – 593.
  • O’Loughlin, K. (2011). The interpretation and use of proficiency test scores in university selection: How valid and ethical are they? Language Assessment Quarterly, 8 (2), 146-160.
  • ÖSYM (2015). Duyuru: Yabancı dil sınav eşdeğerlikleri. [Çevrim-içi: http://www.osym. gov.tr/belge/1-23277/yabanci-dil-sinavlariesdegerlikleri- 20012015.html], Erişim tarihi: 23.11.2015.
  • Powers, D. E. (2010). The Case For A Comprehensive, Four-Skills Assessment Of English Language Proficiency. ETS, 2010. [Available online at: https:// www.ets.org/Media/Research/pdf/TC-10-12.pdf], Retrieved on November 20, 2015.
  • Roever, C. (2006). Validation of a web-based test of ESL pragmalinguistics. Language Testing, 23 (2), 229-256.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences (3rd Ed.). New York, NY: Teachers College Press.
  • URAP. (2013). Ekim 2013 Basın Açıklaması. Ankara, Urap Araştırma Laboratuarı, ODTÜ Enformatik Enstitüsü. [Çevrim-içi: http://tr.urapcenter.org], Erişim tarihi: 25.11.2015.
  • Üstünlüoğlu, E. (2011). Yeni bir sınav kültürü geliştirmek: Olasılık sanatı. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Uluslararası E-Dergi, 1(1), 19-31. [Çevrim- içi: http://ebad-jesr.com/images/kapakveicindekiler/ kapakicindekilerC1_S1.pdf], Erişim tarihi: 06.11.2015.
  • YDS Sınavı Hakkında Bilgi (2015). [Çevrim-içi: http:// www.osym2015.com/node/437], Erişim tarihi: 25.11.2015.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • YÖK. (2015). Bolonya Süreci Nedir? Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Uluslararası İlişkiler Birimi, Ankara. [Çevrim-içi: http://www.yok.gov.tr/web/ uluslararasi-iliskiler/bologna-sureci-nedir], Erişim tarihi: 27.11.2015.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Belgin Aydın Bu kişi benim

Okt. Emel Akay Bu kişi benim

Okt. Murat Polat

Okt. Serkan Geridönmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, D. D. B., Akay, O. E., Polat, O. M., Geridönmez, O. S. (2016). Türkiye’deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 1-20. https://doi.org/10.18037/ausbd.388926