Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Mass Individualization Strategy in the Context of Pseudo Personalization in Digital Marketing: Design Your Own Website Example

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 129 - 158, 25.09.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1590921

Öz

The process of mass production, enabled by the opportunities brought by the internet, imposes uniformity on all objects. In this process, consumers seeking uniqueness are attracted with messages like individualized products. Starting from this point, this study analyzes forty-six design-your-own websites, spanning almost all product categories, to demonstrate that such slogans as design it yourself or customized represent a form of fake individualization. The analysis involves thematic coding based on product categories, promotional information, consumer-oriented messages, and design stage details provided by the websites. The findings reveal that these websites have an extensive range of product categories. However, during the design stage, products are typically created with similar options in terms of color, pattern, size, template, and packaging. Through messages like let's design together and share your ideas, the websites appeal to collaborative design; with phrases like unique, one-of-a-kind, and different products, they promote personalization; and with words like expert, leadership, and technological, they emphasize corporate superiority. Additionally, messages such as your dreams, your style, and your fashion aim to present products as ideal options for individuals. On websites; unique, unique, special, different, style, style, etc. to create a “pseudo individualization” through the printouts of the cultural industry with the expressions of individual or personal expressions, where consumers have a chance to choose from the alternatives of the products by using their expressionsIt is seen that it has been working.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. (B. O. Doğan, Çev.). Cogito, 36, 76- 84. Erişim adresi: https://zaferyalcinpinar. com/kulturendustrisiyeniden adorno.pdf
  • Adorno, T.W. (2007). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akarsu, H. (2021). Dijital içerik pazarlamasında kullanılan araçlar. E. Gülmez (Ed.). Dijital İçerik Pazarlaması içinde (s. 37-61). Eskişehir: Açıköğretim Üniversitesi Yayını.
  • Akıner, D. (2015). Online mass customization: A study on consumers’ preferences the representation of online mass customizable products (Yüksek lisans tezi). Middle East Technical University. Erişim adresi: https://etd.lib.metu.edu.tr/ upload/12618890/ index.pdf
  • Aktionslicht.de. (2024, 11 Ekim). Albüm, defter, kart. Erişim adresi: https://www.aktionslicht.de/
  • Altan, S. (2019). L’Oréal, yapay zeka ve artırılmış gerçeklik sayesinde güzelliği online'a taşıyor. Pazarlamasyon. https://www.pazarlamasyon.com/loreal-yapay-zeka-ve-artirilmis-gerceklik-sayesinde-guzelligi-onlinea-tasiyor
  • Armstrong, G., Kotler, P., Trifts, V. ve Buchwitz, L.A. (2015). Marketing an introduction. (6. Edition). Canada: Pearson Education.
  • Artaic.com. (2024, 9 Ekim). Mozaik. Erişim adresi: https://artaic.com/
  • Baker, M.J. ve Hart, S. J. (Ed.). (2008). The marketing book. (6. Edition). Elsevier.
  • Batı, U. (2018). Marka yönetimi. (2. Baskı). İstanbul: Alfa Basım.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. (H. Deliceçaylı ve F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler sistemi. (O. Adanır ve A. Karamollaoğlu, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bennett, A. (2020). Kültür ve gündelik hayat. (N. Tokdoğan, B. Şenel ve U. Y. Kara, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Canarslan, N. Ö. (2017). Online kitlesel bireyselleştirmede ürün değeri ve akış deneyimininödeme isteği ile satın alma olasılığına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTez
  • Carpetcenter.de. (2024, 10 Ekim). Halı. Erişim adresi: https://www.carpetcenter.de/
  • Caseable. (2024, 20 Eylül). Telefon, e-kitap okuyucu kılıfı. Erişim adresi: https://caseable.de/?lang=en
  • Chemstation.com (2024, 8 Eylül). Deterjan, sabun. Erişim adresi: https://chemstation.com/
  • Coletti, P. ve Aichner, T. (2011). Mass customization an exploration of european characteristics. London: Springer Briefs in Business.
  • Create-a-matress.com. (2024, 8 Eylül). Yatak. Erişim adresi: https://www.create-a-mattress.com/
  • Customink.com. (2024, 11 Eylül). Saat. Erişim adresi: https://www.customink.com/
  • Customizedgirl.com.(2024, 3 Ekim). Kıyafet, çanta. Erişim adresi: https://www.customizedgirl.com/?srsltid=AfmBOoqoPed0U_jfuwO8F0W0AmiKYLQ6PUtEiCkBrP_zC0ZyzziiJ94cMerkezi/tezDetay.jsp?id=Ka25cc0GVVwbrFwXVz6Img&no=tYATXnRho_7juAT1RTK_fg
  • Çiçeksepeti. com. (2024, 8 Eylül). Termos, çakmak, dini hediye, küllük. Erişim adresi: https://www.ciceksepeti.com/hediye?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=1482405243&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YLzTCnLJ5HQCMIFaOG7Ys0H12J6uAvCu2CiZtA6VuuEGkYr_7Tjz9KxoCKikQAvD_BE
  • Damao.de. (2024, 3 Ekim). Mobilya. Erişim adresi: http://www.damao.de/index.php
  • DeinDesign.de. (2024, 9 Eylül). Telefon kılıfı, takvim. Erişim adresi: https://www.deindesign.de/de/?srsltid=AfmBOoruQEyThcd4egcCJTr0iYmVBK20lfiUpeulmnjGxGOp2NicQGmQ
  • DeinRegal.de. (2024, 9 Eylül). Mobilya. Erişim adresi: https://www.planungswelten.de/f/deinregal-gmbh/
  • Designatea.com. (2024, 10 Eylül). Çay. Erişim adresi: https://designatea.com/
  • DomainMarket.com. (2024, 12 Eylül). Website. Erişim adresi: https://www.domainmarket.com/
  • Dreiguerteltiere.de.com. (2024, 14 Eylül). Kemer, tasma. Erişim adresi: https://dreiguerteltiere.com/products/dein- individueller-stoffguertel-zweifarbig
  • Dulux.co.uk. (2024, 11 Eylül). Boya. Erişim adresi: https://www.dulux.co.uk/
  • Echtleinwand.at. (2024, 13 Ekim). Fotoğraf, poster, tablo. Erişim adresi: https://www.echtleinwand.at/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL0u9UrkqPds17EOvHOX2TJm99yBqfP9ap5QoUQs6lFVrTR25P5BtxoCkTcQAvD_BwE
  • Efendioğlu, İ.H. (2023). Yapay zekâ pazarlaması: İnternetten yapılan alışverişlerde yapay zekânın satın alma niyetine etkisi. Turkish Studies - Economy, 18(1), s. 133-153. doi.org/10.7827/TurkishStudies.66785
  • Ekşi, O. ve Çam, B.C. (2024). Dijital pazarlamada yapay zekâ. D. Acadağ ve S.S. Korkmaz (Ed.). Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Multidisipliner Çalışmalar içinde (s. 155-168). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • El Assad, N., Dachry, A., Fouraiji, H., Dachry, W., ve Messaoudi, N. (2025). Smart manufacturing paradigms in the context of industry 4.0: Bibliometric analysis. In E3S Web of Conferences, 601, 00035. doi.org/10.1051/e3sconf/202560100035
  • Elementbars.com. (2024, 2 Ekim). Gıda barları. Erişim adresi: http://www.elementbars.com/
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N.E. (2008). How to design and evaluate research in education. (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Gandhi, A., Magar, C. ve Roberts, R. (2014). How technology can drive the next wave of mass customization. McKinsey & Company.
  • Golfballs.com. (2024, 4 Ekim). Golf malzemeleri. Erişim adresi: https://www.golfballs.com/
  • Gumusistan.com. (2024, 5 Ekim). Takı. Erişim adresi: https://www.gumusistan.com/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL2z9ByeZDVyD5T5fnYUHX06FNhYwjFAf0tt0RLXZHWHIXmJBftlBoCLAgQAvD_BwE
  • Güdek, B. (2023). Endüstriyel dönüşüm ve endüstri 5.0. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (4), s. 1129–1142. doı: 10.25287/ohuiibf.1331731
  • Gülmez, E. (2021). Dijital içerik pazarlaması açısından web sitesi ve bloglar. E. Gülmez (Ed.). Dijital İçerik Pazarlaması içinde (s. 179-206). Eskişehir: Açıköğretim Üniversitesi Yayını.
  • Huyssen, A. (1986). After the great divide: modernism, mass culture, postmodernism. Indiana University Press.
  • İdbeer.de. (2024, 6 Eylül). Bira. Erişim adresi: https://www.idbeer.de/
  • Jonessoda.com. (2024, 8 Eylül). Soda. Erişim adresi: https://www.jonessoda.com/?srsltid= AfmBOoo216paVL9HQ6AGZSCUMMrr_i6w-g-CJ412spwIcueP8QmpJhSN
  • Kaft.com. (2024, 6 Eylül). Şort, pantolon, ceket, şapka. Erişim adresi: https://www.kaft.com/?device=c&acid=45&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL73JbeUaSobk4u63F65cE_3VSZUhOZjSmKCxPcYrizX_QJStXJ3xRoCgDwQAvD_BwE
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar- ilkeler- teknikler. (23. Basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • Kılıç, R. (2023). Sanayi devrimlerinin serüveni: endüstri 1.0’dan endüstri 5.0’a. Takvim-i Vekayi, 11(2), s. 276-291.
  • Kiraz, S. (2015). Kitle, kültür, bunalım ve yabancılaşma. Mavi Atlas, 5, s. 126-147. doi.org/10.18795/ma.70822
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital halkla ilişkiler ve online kurumsal itibar yönetimi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. Ve Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0 technology for humanity. Canada: Wiley Publishers.
  • Kumar, V., Rajan, B.,Venkatesan, R. ve Lecinski, J. (2019). Understanding the role of artifcial ıntelligence in personalized engagement marketing. California Management Review, 61 (4), s. 1-21. doi.org/10.1177/0008125619859
  • Kumar, V., Ramachandran D. ve Kumar, B. (2021). Influence of new-age technologies on marketing: A Research Agenda. Journal of Business Research, 125, s. 864-877. doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.01.007
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRT Akademi Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1 (1), s. 188-208.
  • Materialise.com. (2024, 6 Eylül). 3D baskı. Erişim adresi: https://www.materialise.com/en
  • McKenna, R. (1991). Marketing is everything. Harvard Business Review, 69 (1), s. 65-79. Erişim adresi: https://www.scribd. com/document/482371026/Marketing-is-Everything
  • Mini.com. (2024, 12 Eylül). Araba. Erişim adresi: https://www.mini.com/en_MS/home.html adresinden12/10/2024
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama ilkeleri ve örnek olaylar. (16. Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Mymat.de. (2024, 12 Eylül). Paspas. Erişim adresi: https://www.mymat.de/
  • Mymms.com. (2024, 17 Eylül). Çiçek, çikolata. Erişim adresi: https://www.mms.com/en-us
  • Mymuesli.com. (2024, 17 Eylül). Müsli. Erişim adresi: https://www.mymuesli.com/
  • Neuman, W.L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar 2. (S. Özge, Çev.). Ankara: Yayınodası Yayıncılık.
  • Nike.com. (2024, 11 Eylül). Ayakkabı. Erişim adresi: https://www.nike.com/tr/
  • Odabaşı, Y. (2009). Postmodern pazarlama tüketim ve tüketici. (3. Basım). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Optimalprint.de. (2024, 12 Eylül). Kart, albüm, telefon kılıfı, kupa. Erişim adresi: https://www.optimalprint.de/
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), s. 213-228.
  • Paris-miki.co.jp. (2024, 13 Eylül). Gözlük. Erişim adresi: https://www.paris-miki.co.jp/english
  • Paygo. (2024, 12 Ekim). Post cihazı, yazar kasa. Erişim adresi: https://www.paygoteknoloji.com.tr/
  • PersonalNovel.com. (2024, 30 Ekim). Kitap. Erişim adresi: https://personalnovel.de/
  • Piksieben.de.com. (2024, 13 Eylül). Oyun. Erişim adresi: httpps://www.spiele-gestalten.de
  • Plusbrief.individuell.de. (2024, 13 Ekim). Zarf, pul, kartvizit. Erişim adresi: https://www.deutschepost.de/de/b/briefmarken/briefmarkeindividuell/plusbriefindividuell.html
  • Rickshawbags.com. (2024, 30 Eylül). Çanta. Erişim adresi: https://www.rickshawbags.com/
  • Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırma çağdaş toplum yaşamının değişen karakteri üzerine bir inceleme. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ryan, D. (2014). Understanding digital marketing. (3. Edition). United Kingdom: Kogan Page.
  • Savaş, H. ve Bardakçı, A. (2006). Kitlesel bireyselleştirme uygulamaları için web tasarımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 507-521. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61781/923675
  • Shirtinator.de. (2024, 30 Eylül). Tişört, çanta. Erişim adresi: https://www.shirtinator.de/
  • Spreadshirt.de. (2024, 10 Ekim). Tişört. Erişim adresi: https://www.spreadshirt.de/
  • Stoff-schmie.de. (2024, 28 Eylül). Kumaş. Erişim adresi: https://www.stoff-schmie.de/
  • Swimcapz.com. (2024, 12 Eylül). Yüzme bonesi, mayo. Erişim adresi: https://swimcapz.com/SwimCapz_Inc/shop/home
  • Şeker, P. (2025). Türkiye’de dijital pazarlama stratejilerinde yapay zekânın etkisi ve geleceği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), s. 447-462. doı: 10.25287/ohuiibf.1571107
  • Tesbihçi.com. (2024, 15 Eylül). Tesbih. Erişim adresi: https://www.tesbihci.com.tr/tesbihini-kendin-tasarla
  • Tsenga, M.M., Wangb, Y. ve Jiaoc, R.J. (2017). Mass customization. Handbook of Production Engineering.
  • Usbbellek.com. (2024, 10 Eylül). Flash disk. Erişim adresi: https://www.usbbellek.com.tr/tasarim-usb- bellekler
  • Vans.com. (2024, 12 Eylül). Ayakkabı, spor giyim. Erişim adresi: https://www.vans.com/en-us?_sr=1
  • Witkin, R. W. (2003). Adorno on popular culture. London: Routledge.
  • Wopp.shop. (2024, 13 Eylül). Çerçeve, duvar saati, kupa. Erişim adresi: https://wopp.shop/
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldıran, M. (2016). Üç boyutlu yazıcılarla moda ürünlerinde kitlesel kişiselleştirme. Akdeniz Sanat Dergisi, 9 (19), 29-47. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ akdenizsanat/issue/27666/291642
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. ve Alan, M. A. (2025). Endüstri 6.0 döneminde pazarlamaya genel bir bakış: Pazarlama 6.0. International Anatolia Academic Online Journal, 11(2), s. 220-237.
  • Yoursurprise.de (2024, 12 Eylül). Hediye. Erişim adresi: https://yousurprise.de/
  • Yüksel, B. (1999). İşletme-müşteri ilişkilerini kişisel boyuta indirgemede kitlesel kişiselleştirme (mass costomization) stratejisinin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 207-224. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ dpusbe/issue/4745/65116
  • Zazzle.com. (2024, 13 Ekim). Düğün, elektronik, dekor. Erişim adresi: https://www.zazzle.com/
  • Zipkin, P. (2001). (2024, 16 Eylül). The limits of mass customization. Mit Sloan Management Review. Erişim adresi: https://sloanreview.mit.edu/article/the-limits-of-mass- customization/adresinden

Kitlesel Bireyselleştirme Stratejisinin Dijital Pazarlamada Sahte Kişiselleşme Bağlamında Analizi: Kendin Tasarla Web Site Örnekleri

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 129 - 158, 25.09.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1590921

Öz

Kitlesel üretim süreci internetin getirdiği imkânlarla tüm nesnelere bir aynılık getirmekte ve bu süreçte farklılık arayan bireyler için “kişiselleşmiş ürün” mesajlarıyla tüketici çekilmeye çalışılmaktadır. Bu noktadan hareketle “kendin tasarla” veya “kişiye özel” gibi söylemlerle tüketiciye hitap eden web site içeriklerinin sahte bir bireyselleşme olduğunu göstermek amacıyla hemen hemen tüm ürün kategorilerini kapsayan 46 kendin tasarla web sitesi içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. İnceleme kapsamında; sitenin ürün kategorileri, tanıtım bilgileri, tüketiciye yönelik mesajları ve ürün tasarım aşamasında yer alan bilgiler üzerinden tematik kodlamalar oluşturulmuştur. Böylelikle kendin tasarla web sitelerinin ürün kategorileri kapsamının çok geniş olduğu, ürünlerin tasarım aşamasında benzer; renk, desen, boyut, taslak, paketleme seçenekleriyle oluşturulduğu görülmektedir. Birlikte yapalım, fikrini anlat mesajlarıyla iş birliğiyle tasarıma; benzersiz, eşsiz, farklı ürün ifadeleriyle kişiselleştirmeye; uzman, liderlik, teknolojik sözleriyle işletmenin kurumsal üstünlüğüne; hayallerin, stiliniz, tarzınız mesajlarıyla ürünlerin birey için ideal seçenek olduğuna yönelik içeriklerle tüketicilerin çekilmeye çalışıldığı belirlenmiştir. Web sitelerinde; benzersiz, eşsiz, size özel, farklı, stil, tarz vb. ifadeleri kullanılarak ürünlerin alternatifleri arasından tüketicilere seçim şansı sunulduğu, “bireysel ya da kişiye özel” ifadeleriyle kültür endüstrisinin çıktısı olan nesleler üzerinden Adorno ve Baudrillard’ın ifade ettiği gibi sahte bir kişiselleşme oluşturulmaya çalışıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. (B. O. Doğan, Çev.). Cogito, 36, 76- 84. Erişim adresi: https://zaferyalcinpinar. com/kulturendustrisiyeniden adorno.pdf
  • Adorno, T.W. (2007). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akarsu, H. (2021). Dijital içerik pazarlamasında kullanılan araçlar. E. Gülmez (Ed.). Dijital İçerik Pazarlaması içinde (s. 37-61). Eskişehir: Açıköğretim Üniversitesi Yayını.
  • Akıner, D. (2015). Online mass customization: A study on consumers’ preferences the representation of online mass customizable products (Yüksek lisans tezi). Middle East Technical University. Erişim adresi: https://etd.lib.metu.edu.tr/ upload/12618890/ index.pdf
  • Aktionslicht.de. (2024, 11 Ekim). Albüm, defter, kart. Erişim adresi: https://www.aktionslicht.de/
  • Altan, S. (2019). L’Oréal, yapay zeka ve artırılmış gerçeklik sayesinde güzelliği online'a taşıyor. Pazarlamasyon. https://www.pazarlamasyon.com/loreal-yapay-zeka-ve-artirilmis-gerceklik-sayesinde-guzelligi-onlinea-tasiyor
  • Armstrong, G., Kotler, P., Trifts, V. ve Buchwitz, L.A. (2015). Marketing an introduction. (6. Edition). Canada: Pearson Education.
  • Artaic.com. (2024, 9 Ekim). Mozaik. Erişim adresi: https://artaic.com/
  • Baker, M.J. ve Hart, S. J. (Ed.). (2008). The marketing book. (6. Edition). Elsevier.
  • Batı, U. (2018). Marka yönetimi. (2. Baskı). İstanbul: Alfa Basım.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. (H. Deliceçaylı ve F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler sistemi. (O. Adanır ve A. Karamollaoğlu, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bennett, A. (2020). Kültür ve gündelik hayat. (N. Tokdoğan, B. Şenel ve U. Y. Kara, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Canarslan, N. Ö. (2017). Online kitlesel bireyselleştirmede ürün değeri ve akış deneyimininödeme isteği ile satın alma olasılığına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTez
  • Carpetcenter.de. (2024, 10 Ekim). Halı. Erişim adresi: https://www.carpetcenter.de/
  • Caseable. (2024, 20 Eylül). Telefon, e-kitap okuyucu kılıfı. Erişim adresi: https://caseable.de/?lang=en
  • Chemstation.com (2024, 8 Eylül). Deterjan, sabun. Erişim adresi: https://chemstation.com/
  • Coletti, P. ve Aichner, T. (2011). Mass customization an exploration of european characteristics. London: Springer Briefs in Business.
  • Create-a-matress.com. (2024, 8 Eylül). Yatak. Erişim adresi: https://www.create-a-mattress.com/
  • Customink.com. (2024, 11 Eylül). Saat. Erişim adresi: https://www.customink.com/
  • Customizedgirl.com.(2024, 3 Ekim). Kıyafet, çanta. Erişim adresi: https://www.customizedgirl.com/?srsltid=AfmBOoqoPed0U_jfuwO8F0W0AmiKYLQ6PUtEiCkBrP_zC0ZyzziiJ94cMerkezi/tezDetay.jsp?id=Ka25cc0GVVwbrFwXVz6Img&no=tYATXnRho_7juAT1RTK_fg
  • Çiçeksepeti. com. (2024, 8 Eylül). Termos, çakmak, dini hediye, küllük. Erişim adresi: https://www.ciceksepeti.com/hediye?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=1482405243&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YLzTCnLJ5HQCMIFaOG7Ys0H12J6uAvCu2CiZtA6VuuEGkYr_7Tjz9KxoCKikQAvD_BE
  • Damao.de. (2024, 3 Ekim). Mobilya. Erişim adresi: http://www.damao.de/index.php
  • DeinDesign.de. (2024, 9 Eylül). Telefon kılıfı, takvim. Erişim adresi: https://www.deindesign.de/de/?srsltid=AfmBOoruQEyThcd4egcCJTr0iYmVBK20lfiUpeulmnjGxGOp2NicQGmQ
  • DeinRegal.de. (2024, 9 Eylül). Mobilya. Erişim adresi: https://www.planungswelten.de/f/deinregal-gmbh/
  • Designatea.com. (2024, 10 Eylül). Çay. Erişim adresi: https://designatea.com/
  • DomainMarket.com. (2024, 12 Eylül). Website. Erişim adresi: https://www.domainmarket.com/
  • Dreiguerteltiere.de.com. (2024, 14 Eylül). Kemer, tasma. Erişim adresi: https://dreiguerteltiere.com/products/dein- individueller-stoffguertel-zweifarbig
  • Dulux.co.uk. (2024, 11 Eylül). Boya. Erişim adresi: https://www.dulux.co.uk/
  • Echtleinwand.at. (2024, 13 Ekim). Fotoğraf, poster, tablo. Erişim adresi: https://www.echtleinwand.at/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL0u9UrkqPds17EOvHOX2TJm99yBqfP9ap5QoUQs6lFVrTR25P5BtxoCkTcQAvD_BwE
  • Efendioğlu, İ.H. (2023). Yapay zekâ pazarlaması: İnternetten yapılan alışverişlerde yapay zekânın satın alma niyetine etkisi. Turkish Studies - Economy, 18(1), s. 133-153. doi.org/10.7827/TurkishStudies.66785
  • Ekşi, O. ve Çam, B.C. (2024). Dijital pazarlamada yapay zekâ. D. Acadağ ve S.S. Korkmaz (Ed.). Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Multidisipliner Çalışmalar içinde (s. 155-168). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • El Assad, N., Dachry, A., Fouraiji, H., Dachry, W., ve Messaoudi, N. (2025). Smart manufacturing paradigms in the context of industry 4.0: Bibliometric analysis. In E3S Web of Conferences, 601, 00035. doi.org/10.1051/e3sconf/202560100035
  • Elementbars.com. (2024, 2 Ekim). Gıda barları. Erişim adresi: http://www.elementbars.com/
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N.E. (2008). How to design and evaluate research in education. (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Gandhi, A., Magar, C. ve Roberts, R. (2014). How technology can drive the next wave of mass customization. McKinsey & Company.
  • Golfballs.com. (2024, 4 Ekim). Golf malzemeleri. Erişim adresi: https://www.golfballs.com/
  • Gumusistan.com. (2024, 5 Ekim). Takı. Erişim adresi: https://www.gumusistan.com/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL2z9ByeZDVyD5T5fnYUHX06FNhYwjFAf0tt0RLXZHWHIXmJBftlBoCLAgQAvD_BwE
  • Güdek, B. (2023). Endüstriyel dönüşüm ve endüstri 5.0. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (4), s. 1129–1142. doı: 10.25287/ohuiibf.1331731
  • Gülmez, E. (2021). Dijital içerik pazarlaması açısından web sitesi ve bloglar. E. Gülmez (Ed.). Dijital İçerik Pazarlaması içinde (s. 179-206). Eskişehir: Açıköğretim Üniversitesi Yayını.
  • Huyssen, A. (1986). After the great divide: modernism, mass culture, postmodernism. Indiana University Press.
  • İdbeer.de. (2024, 6 Eylül). Bira. Erişim adresi: https://www.idbeer.de/
  • Jonessoda.com. (2024, 8 Eylül). Soda. Erişim adresi: https://www.jonessoda.com/?srsltid= AfmBOoo216paVL9HQ6AGZSCUMMrr_i6w-g-CJ412spwIcueP8QmpJhSN
  • Kaft.com. (2024, 6 Eylül). Şort, pantolon, ceket, şapka. Erişim adresi: https://www.kaft.com/?device=c&acid=45&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4YL73JbeUaSobk4u63F65cE_3VSZUhOZjSmKCxPcYrizX_QJStXJ3xRoCgDwQAvD_BwE
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar- ilkeler- teknikler. (23. Basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • Kılıç, R. (2023). Sanayi devrimlerinin serüveni: endüstri 1.0’dan endüstri 5.0’a. Takvim-i Vekayi, 11(2), s. 276-291.
  • Kiraz, S. (2015). Kitle, kültür, bunalım ve yabancılaşma. Mavi Atlas, 5, s. 126-147. doi.org/10.18795/ma.70822
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital halkla ilişkiler ve online kurumsal itibar yönetimi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. Ve Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0 technology for humanity. Canada: Wiley Publishers.
  • Kumar, V., Rajan, B.,Venkatesan, R. ve Lecinski, J. (2019). Understanding the role of artifcial ıntelligence in personalized engagement marketing. California Management Review, 61 (4), s. 1-21. doi.org/10.1177/0008125619859
  • Kumar, V., Ramachandran D. ve Kumar, B. (2021). Influence of new-age technologies on marketing: A Research Agenda. Journal of Business Research, 125, s. 864-877. doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.01.007
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRT Akademi Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1 (1), s. 188-208.
  • Materialise.com. (2024, 6 Eylül). 3D baskı. Erişim adresi: https://www.materialise.com/en
  • McKenna, R. (1991). Marketing is everything. Harvard Business Review, 69 (1), s. 65-79. Erişim adresi: https://www.scribd. com/document/482371026/Marketing-is-Everything
  • Mini.com. (2024, 12 Eylül). Araba. Erişim adresi: https://www.mini.com/en_MS/home.html adresinden12/10/2024
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama ilkeleri ve örnek olaylar. (16. Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Mymat.de. (2024, 12 Eylül). Paspas. Erişim adresi: https://www.mymat.de/
  • Mymms.com. (2024, 17 Eylül). Çiçek, çikolata. Erişim adresi: https://www.mms.com/en-us
  • Mymuesli.com. (2024, 17 Eylül). Müsli. Erişim adresi: https://www.mymuesli.com/
  • Neuman, W.L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar 2. (S. Özge, Çev.). Ankara: Yayınodası Yayıncılık.
  • Nike.com. (2024, 11 Eylül). Ayakkabı. Erişim adresi: https://www.nike.com/tr/
  • Odabaşı, Y. (2009). Postmodern pazarlama tüketim ve tüketici. (3. Basım). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Optimalprint.de. (2024, 12 Eylül). Kart, albüm, telefon kılıfı, kupa. Erişim adresi: https://www.optimalprint.de/
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), s. 213-228.
  • Paris-miki.co.jp. (2024, 13 Eylül). Gözlük. Erişim adresi: https://www.paris-miki.co.jp/english
  • Paygo. (2024, 12 Ekim). Post cihazı, yazar kasa. Erişim adresi: https://www.paygoteknoloji.com.tr/
  • PersonalNovel.com. (2024, 30 Ekim). Kitap. Erişim adresi: https://personalnovel.de/
  • Piksieben.de.com. (2024, 13 Eylül). Oyun. Erişim adresi: httpps://www.spiele-gestalten.de
  • Plusbrief.individuell.de. (2024, 13 Ekim). Zarf, pul, kartvizit. Erişim adresi: https://www.deutschepost.de/de/b/briefmarken/briefmarkeindividuell/plusbriefindividuell.html
  • Rickshawbags.com. (2024, 30 Eylül). Çanta. Erişim adresi: https://www.rickshawbags.com/
  • Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırma çağdaş toplum yaşamının değişen karakteri üzerine bir inceleme. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ryan, D. (2014). Understanding digital marketing. (3. Edition). United Kingdom: Kogan Page.
  • Savaş, H. ve Bardakçı, A. (2006). Kitlesel bireyselleştirme uygulamaları için web tasarımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 507-521. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61781/923675
  • Shirtinator.de. (2024, 30 Eylül). Tişört, çanta. Erişim adresi: https://www.shirtinator.de/
  • Spreadshirt.de. (2024, 10 Ekim). Tişört. Erişim adresi: https://www.spreadshirt.de/
  • Stoff-schmie.de. (2024, 28 Eylül). Kumaş. Erişim adresi: https://www.stoff-schmie.de/
  • Swimcapz.com. (2024, 12 Eylül). Yüzme bonesi, mayo. Erişim adresi: https://swimcapz.com/SwimCapz_Inc/shop/home
  • Şeker, P. (2025). Türkiye’de dijital pazarlama stratejilerinde yapay zekânın etkisi ve geleceği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), s. 447-462. doı: 10.25287/ohuiibf.1571107
  • Tesbihçi.com. (2024, 15 Eylül). Tesbih. Erişim adresi: https://www.tesbihci.com.tr/tesbihini-kendin-tasarla
  • Tsenga, M.M., Wangb, Y. ve Jiaoc, R.J. (2017). Mass customization. Handbook of Production Engineering.
  • Usbbellek.com. (2024, 10 Eylül). Flash disk. Erişim adresi: https://www.usbbellek.com.tr/tasarim-usb- bellekler
  • Vans.com. (2024, 12 Eylül). Ayakkabı, spor giyim. Erişim adresi: https://www.vans.com/en-us?_sr=1
  • Witkin, R. W. (2003). Adorno on popular culture. London: Routledge.
  • Wopp.shop. (2024, 13 Eylül). Çerçeve, duvar saati, kupa. Erişim adresi: https://wopp.shop/
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldıran, M. (2016). Üç boyutlu yazıcılarla moda ürünlerinde kitlesel kişiselleştirme. Akdeniz Sanat Dergisi, 9 (19), 29-47. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ akdenizsanat/issue/27666/291642
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. ve Alan, M. A. (2025). Endüstri 6.0 döneminde pazarlamaya genel bir bakış: Pazarlama 6.0. International Anatolia Academic Online Journal, 11(2), s. 220-237.
  • Yoursurprise.de (2024, 12 Eylül). Hediye. Erişim adresi: https://yousurprise.de/
  • Yüksel, B. (1999). İşletme-müşteri ilişkilerini kişisel boyuta indirgemede kitlesel kişiselleştirme (mass costomization) stratejisinin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 207-224. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ dpusbe/issue/4745/65116
  • Zazzle.com. (2024, 13 Ekim). Düğün, elektronik, dekor. Erişim adresi: https://www.zazzle.com/
  • Zipkin, P. (2001). (2024, 16 Eylül). The limits of mass customization. Mit Sloan Management Review. Erişim adresi: https://sloanreview.mit.edu/article/the-limits-of-mass- customization/adresinden
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Kuramları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Kemiksiz 0000-0001-8280-0308

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kemiksiz, A. (2025). Kitlesel Bireyselleştirme Stratejisinin Dijital Pazarlamada Sahte Kişiselleşme Bağlamında Analizi: Kendin Tasarla Web Site Örnekleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 129-158. https://doi.org/10.18037/ausbd.1590921