This study aims to examine the social, cultural, and structural factors that prevent individuals with disabilities from participating equally and effectively in social life, and to reveal the solutions these individuals have developed in response to these barriers. The research was conducted using qualitative research methods, and in-depth interviews were conducted with a total of 22 participants with different types of disabilities, in line with maximum diversity sampling. The data were analyzed using the MAXQDA software and thematic analysis methods. As a result of the analysis, two main themes and a total of ten sub-themes related to these themes were identified. The first main theme, “Barriers to Social Cohesion and Integration,” included the following sub-themes: lack of intellectual awareness, transportation/accessibility barriers, the presence of superficial/symbolic interest, the disabled individual themselves, the family's attitude toward raising children, lack of financial resources, and the level of education received/provided. The second main theme, “Building Social Integration and Trust,” was shaped by the sub-themes of mutual understanding and awareness, goodwill, sincerity, honesty, and the strengthening of spirituality and emotional bonds. The findings revealed that the exclusionary attitudes faced by individuals with disabilities stem not only from physical barriers but also from cultural prejudices and social insensitivity. Furthermore, it was understood that social integration is possible not only through structural arrangements but also through ethical sensitivity, empathy, sincerity, and individual effort. The research emphasized the need for rights-based, inclusive, and sustainable social policies to reduce social exclusion and strengthen social cohesion.
Bu araştırma, engelli bireylerin toplumsal yaşama eşit ve etkin biçimde katılmasını engelleyen sosyal, kültürel ve yapısal etkenleri inceleyerek, bu bireylerin söz konusu engeller karşısında geliştirdikleri çözümleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi benimsenerek yürütülmüş ve maksimum çeşitlilik örneklemesi doğrultusunda farklı engel türlerine sahip toplam 22 katılımcı ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, MAXQDA yazılımı kullanılarak tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Analizler sonucunda, iki ana tema ve bu temalara bağlı toplam on alt tema belirlenmiştir. İlk ana tema “Toplumsal Birlikteliğin ve Bütünleşmenin Önündeki Bariyerler” altında; düşünsel farkındalığın olmayışı, ulaşım/erişim engeli, sözde/sembolik ilginin varlığı, engelli bireyin kendisi, ailenin çocuk yetiştirme tutumu, maddi imkânlardan yoksunluk ve alınan/verilen eğitim düzeyi alt temaları ortaya çıkmıştır. İkinci ana tema “Toplumsal Bütünleşme ve Güvenin İnşası” ise; karşılıklı anlayışın varlığı ve bilinçlendirme, iyi niyetlilik-samimiyet-dürüstlük ile maneviyatın ve duygusal bağların güçlendirilmesi alt temaları çerçevesinde şekillenmiştir. Bulgular, engelli bireylerin karşılaştığı dışlayıcı tutumların fiziksel engellerin ötesinde, kültürel önyargılar ve toplumsal duyarsızlıktan da kaynaklandığını ortaya koymaktadır. Ayrıca toplumsal bütünleşmenin yapısal düzenlemelerin ötesinde; etik duyarlılık, empati, samimiyet ve bireysel çabayla mümkün olabileceği anlaşılmaktadır. Araştırma, sosyal dışlanmanın azaltılması ve toplumsal birlikteliğin güçlendirilmesi için hak temelli, kapsayıcı ve sürdürülebilir sosyal politikalara duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır.
Engellilik Toplumsal Bütünleşme Sosyal Dışlanma Toplumsal güven
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Hizmetler (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.