Fransız Devrimi’nin siyasal düşüncesini incelediğimizde Devrim sürecinin aynı zamanda modern devlete özgü kavramların içeriği, kapsamı, soyut ve somut karşılıkları açısından bir tartışma ve inşa süreci olduğu görülür. Ulus, halk, yurttaşlık kavramlarını, Devrim’in sloganı olan ‘eşitlik, özgürlük, kardeşlik’ başlığı altındaki düşünceleri incelemek bize Ancien Régime sonrası kurulan siyasal yapının nasıl bir birliktelik biçimi olduğuyla ilgili fikir verir. Bu çalışma, Devrim rüzgârının tesiri altındaki Fransız toplumunun siyasal yolcuğunu anlamaya çalışırken modern siyasal düşüncenin temel kavramlarının yanına ‘dostluk’ kavramını da eklemektedir. Aristoteles insanın mutlu olmak için erdemli dostlara gereksinim duyduğunu ve dostluğun devletleri ayakta tuttuğunu söylerken hem kavramın ilk sistematik incelemesini sunuyor hem de kavramın önemine vurgu yapıyordu. İnsanların birbirleriyle dost olması gerektiğine dair düşünceler değişmese de terörün erdemin canlı şekli olduğunu söyleyen Jakoben lider Robespierre’in dünyasında devletin, erdemin anlamı ve insanların mutluluğuyla ilgili yapılacaklar değişmişti. Dostluk kavramı Fransız Devrimi’nin ortaya çıkış koşullarını anlamak açısından olduğu kadar Devrim’in ortaya çıkardığı siyasal imkânları ve sonra bu imkânların ortadan kaldırılmasıyla nasıl bir siyasal birliktelik biçiminin galebe çaldığını anlamak açısından da yol göstericidir
When we study the political thought of the French Revolution it is seen that the revolutionary process is also a period of discussion and construction of the concepts peculiar to the modern state in terms of content, scope and abstract and concrete correspondences. Investigation of the concepts of nation, people, citizenship and the thoughts contained in the slogan “equality, liberty, fraternity” gives us an idea about what kind of togetherness was built as a politicalstructure after the Ancien Régime. This article putsthe concept of friendship forward beside the basic concepts of modern political thought while figuring out the political journey of French people affected by the wind of the Revolution. While mentioning that the people need virtuous friends to be happy and friendship keeps the state on its feet, Aristotle both presented the first systematic work on friendship and emphasized the importance of it. Although the considerations on people's friendship remained the same, the meaning of state, of virtue and the actions to be taken for the happiness of the people had changed in the world of Robespierre -Jacobin leader- who enunciated that terror was the live version of the virtue. The concept of friendship leads to understanding the conditions of the emergence of the French Revolution as well as the political contingencies that occurred during the Revolution and the political structure that prevailed after other possibilities were removed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | March 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 77 Issue: 1 |