Research Article
BibTex RIS Cite

2018 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI BAĞLAMINDA HAZIRLANAN ORTAOKUL TÜRKÇE DERS KİTAPLARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2019, , 22 - 34, 30.06.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.590555

Abstract

Türkçe dersinin temel amacı öğrencilere anadili bilinci kazandırarak Türkçeyi etkili bir
biçimde kullanmalarını sağlamaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için kullanılan temel öğretim
araçlarının başında ders kitapları gelir. Ülkemizde 2018 yılında Türkçe Desi Öğretim Programı
çağın gereklerine göre güncellenmiştir. Buna bağlı olarak 2018-2019 eğitim öğretim yılında yeni
ders kitapları basılmış ve okutulmaya başlanmıştır.
Bu çalışmada 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na göre hazırlanmış ortaokul Türkçe
ders kitaplarına yönelik öğretmen görüĢleri yer almaktadır. Bu görüĢlere bağlı olarak yeni
basılan ders kitaplarının uygulama süreci hakkında bir bakış açısı oluşturmak amaçlanmaktadır.
Araştırmada nitel araĢtırma yöntemi kullanılmış ve araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi Kayseri merkez ilçelerinde görev yapan
12 Türkçe öğretmenidir. Araştırma neticesinde elde edilen veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenler kitaplarda okuma anlama ve yazma
etkinliklerini yeterli görürken dinleme ve konuşma etkinliklerini yetersiz bulmaktadır. Ayrıca
öğretmenler metin seçimi, öğrenci seviyelerinin gözetilmemesi, metinlerin sınıf düzeylerinde
tekrarı gibi konularında kitaplara eleştiri getirmektedir.
Görüşme yapılan öğretmenler ders kitaplarının daha nitelikli hale gelmesi için
öğrencilerin ilgisini çekecek metinlere yer verilmesi, dinleme ve konuşma becerilerinin
geliştirilmesine dönük etkili ve yeterli düzeyde etkinliğin bulunması, kitapların zengin bir görsel
içeriğe sahip olması, metinlerin öğrenci seviyelerine uygun seçilmesi, daha çok deyim ve
atasözü çalışmasına yer verilmesi, öğretmen kılavuz kitaplarının yeniden basılması gibi öneriler
sunmuştur.  

References

  • .
Year 2019, , 22 - 34, 30.06.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.590555

Abstract

References

  • .
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cafer Çarkıt This is me 0000-0003-4126-2165

Publication Date June 30, 2019
Submission Date April 22, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Çarkıt, C. (2019). 2018 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI BAĞLAMINDA HAZIRLANAN ORTAOKUL TÜRKÇE DERS KİTAPLARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 22-34. https://doi.org/10.33692/avrasyad.590555

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası