Türkçe dersinin temel amacı öğrencilere anadili bilinci kazandırarak Türkçeyi etkili bir
biçimde kullanmalarını sağlamaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için kullanılan temel öğretim
araçlarının başında ders kitapları gelir. Ülkemizde 2018 yılında Türkçe Desi Öğretim Programı
çağın gereklerine göre güncellenmiştir. Buna bağlı olarak 2018-2019 eğitim öğretim yılında yeni
ders kitapları basılmış ve okutulmaya başlanmıştır.
Bu çalışmada 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na göre hazırlanmış ortaokul Türkçe
ders kitaplarına yönelik öğretmen görüĢleri yer almaktadır. Bu görüĢlere bağlı olarak yeni
basılan ders kitaplarının uygulama süreci hakkında bir bakış açısı oluşturmak amaçlanmaktadır.
Araştırmada nitel araĢtırma yöntemi kullanılmış ve araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi Kayseri merkez ilçelerinde görev yapan
12 Türkçe öğretmenidir. Araştırma neticesinde elde edilen veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenler kitaplarda okuma anlama ve yazma
etkinliklerini yeterli görürken dinleme ve konuşma etkinliklerini yetersiz bulmaktadır. Ayrıca
öğretmenler metin seçimi, öğrenci seviyelerinin gözetilmemesi, metinlerin sınıf düzeylerinde
tekrarı gibi konularında kitaplara eleştiri getirmektedir.
Görüşme yapılan öğretmenler ders kitaplarının daha nitelikli hale gelmesi için
öğrencilerin ilgisini çekecek metinlere yer verilmesi, dinleme ve konuşma becerilerinin
geliştirilmesine dönük etkili ve yeterli düzeyde etkinliğin bulunması, kitapların zengin bir görsel
içeriğe sahip olması, metinlerin öğrenci seviyelerine uygun seçilmesi, daha çok deyim ve
atasözü çalışmasına yer verilmesi, öğretmen kılavuz kitaplarının yeniden basılması gibi öneriler
sunmuştur.
Öğretim Programı Türkçe Ders Kitabı öğretmen görüş ve değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 17 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası