Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım beceri
düzeylerini, yazmaya yönelik tutumlarını ve yazma kaygılarını çeşitli değişkenler
açısından incelemek; yazılı anlatım becerisi, yazmaya yönelik tutum ile yazma kaygısı
arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada; verilerin toplanması, analizi
ve yorumlanmasında nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Sivas ili merkezindeki ilkokulların dördüncü
sınıflarında öğrenim gören ve tabakalı örnekleme yoluyla belirlenen 399 kız ve 411
erkek olmak üzere toplam 810 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Erdoğan (2012)
tarafından geliştirilen Yazma Tutum Ölçeği ve Yazılı Anlatımı Değerlendirme İçin
Derecelendirilmiş Puanlama Anahtarı, Katrancı ve Temel (2018) tarafından geliştirilen
İlkokul Öğrencilerine Yönelik Yazma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde
bilgisayar destekli bir istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin öyküleyici metin yazma becerilerinin orta, bilgilendirici metin yazma
becerilerinin düşük düzeyde olduğu; öyküleyici ve bilgilendirici metin yazma
becerilerinin ebeveynlerin öğrenim durumuna ve okulun bulunduğu bölgenin
sosyoekonomik düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği ancak cinsiyet, günlük tutma
durumu ve okunan kitap sayısı değişkenlerinin yazılı anlatım becerisi üzerinde
herhangi bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Yazmaya yönelik tutumun öğrencilerin
cinsiyetine, ebeveynlerinin öğrenim durumuna, günlük tutma durumuna ve okudukları
kitap sayısına göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Yazmaya yönelik
kaygının öğrencilerin ebeveynlerinin öğrenim durumuna, okudukları kitap sayısına ve
okulun bulunduğu bölgenin sosyoekonomik düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı;
cinsiyetin ve günlük tutma durumunun yazma kaygısı üzerinde etkisinin olmadığı tespit
edilmiştir. Öyküleyici ve bilgilendirici metin yazma becerisi arasında anlamlı, pozitif
yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu; öyküleyici metin yazma becerisi ile yazmaya
yönelik tutum ve yazma kaygısı arasında ilişki olmadığı; bilgilendirici metin yazma
becerisi ile yazmaya yönelik tutum ve yazma kaygısı arasında ilişki olmadığı; yazmaya yönelik tutum ile yazma kaygısı arasında ise anlamlı düzeyde, ters yönlü ve zayıf bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak sınıf
öğretmenlerine ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Yazılı anlatım becerisi yazmaya yönelik tutum Yazma Kaygısı İlkokul Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası