Research Article
BibTex RIS Cite

BEING A CHALLENGER IN A PATRIARCHAL SOCIETY: ROMEO AND JULIET REVISITED

Year 2025, Volume: 13 Issue: 42, 186 - 198, 25.03.2025
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1581735

Abstract

Producing his artistic works in a period marked by a patriarchal social structure, Shakespeare created vivid and controversial female characters that both reflected and subverted the image of women of his time in a great majority of his plays. Regardless of the genre, most women in his plays are often witty and admirably strong; sometimes unruly, disobedient, ambitious and occasionally naïve, submissive and conformist. Endowing his female characters with such multifaceted qualities, the playwright was seen as either a misogynist or proto-feminist due to the fact that he could portray women who were often incompatible with one another. After remembering the diverse representations of women in his various works and how his female characters, from submissive figures to strong, rebellious ones, embody both compliance with and resistance to societal expectations, the article posits that Shakespeare’s depictions of women, as both victims and assertive challengers, reflect his intricate understanding of gender dynamics, highlighting the resilience and intellect of his female characters amidst a rigidly patriarchal society. While not a feminist by contemporary standards, Shakespeare’s empathetic portrayals suggest a proto-feminist sensitivity through his female characters who challenge male authority in subtle but powerful ways. This study aims to revisit Shakespeare’s portrayal of Juliet in Romeo and Juliet to demonstrate that the playwright had a proto-feminist attitude and attempted to establish a balance between his time’s cultural codes and his humanist/individual self despite the patriarchal culture he belonged to.

References

  • Dusinberre, Juliet. 1996. Shakespeare and the Nature of Women. Second Edition. New York: Palgrave Macmillan.
  • Garber, Marjorie. 2004. Shakespeare After All. New York: Anchor Books.
  • Greenblatt, Stephen. 2010. Shakespeare’s Freedom. Chicago & London: The University of Chicago Press.
  • Kahn, Coppélia. 1981. Man’s Estate: Masculine Identity in Shakespeare. Berkeley: University of California Press.
  • Kottman Paul A. 2012. “Defying the Stars: Tragic Love as the Struggle for Freedom in Romeo and Juliet”. Shakespeare Quarterly, Spring, 63 (1): 1-38.
  • Laroque, Francois. 1995. “Tradition and Subversion in Romeo and Juliet”. Shakespeare’s Romeo and Juliet. Texts, Contexts, and Interpretation. Ed. Jay Halio. Newark: University of Delaware Press; London: Associated University Presses, 18-36.
  • McDonald, Russ. 2001. The Bedford Companion to Shakespeare. An Introduction with Documents. Boston and New York: Bedford/St. Martin’s.
  • McEachern, Claire. 1988. “Fathering Herself: A Source Study of Shakespeare’s Feminism”, Shakespeare Quarterly, Autumn, 39 (3): 269- 290.
  • Royal Museums Greenwich. “Queen Elizabeth I’s speech to the troops at Tilbury”, https://www.rmg.co.uk/stories/topics/queen-elizabeth-speech-troops-tilbury. (Accessed: 01.03.2024).
  • Shakespeare, William. 2004. Romeo and Juliet. New Haven and London: Yale University Press.
  • Stone, Lawrence. 1977. The Family, Sex and Marriage in England, 1500-1800. New York: Harper.
  • Thomas E. Wartenberg. 2022. “Romantic Love and the Feudal Household: Romeo and Juliet as Social Criticism”. Philosophy and Literature, 46 (2): 447-467.
  • Yüksel, Ayşegül. 2014. “Shakespearean Variations of the Female”. Shakespeare 450. Ed. A. Deniz Bozer. Ankara: Bizim Büro, 29-38.

ATAERKİL BİR TOPLUMDA MEYDAN OKUYUCU OLMAK: ROMEO VE JULIET OYUNUNA YENİDEN BAKIŞ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 42, 186 - 198, 25.03.2025
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1581735

Abstract

Ataerkil toplumsal yapının baskın olduğu bir dönemde eserlerini üreten Shakespeare, oyunlarının büyük çoğunluğunda döneminin kadın imgesini hem yansıtan hem de altüst eden canlı ve tartışmalı kadın karakterler yaratmıştır. Türü ne olursa olsun, oyunlarındaki kadınların çoğu genellikle esprili ve hayranlık uyandıracak kadar güçlü; bazen asi, itaatsiz, hırslı, bazen de naif, itaatkâr ve kurallara uyan kişilerdir. Kadın karakterlerini böylesine çok yönlü niteliklerle donatan oyun yazarı, çoğu zaman birbirinden farklı kadınlar çizdiği için kadın düşmanı ya da tam tersine feminist duyarlığı olan biri olarak görülmüştür. Bu çalışma, itaatkâr figürlerden güçlü, isyankâr olanlara kadar Shakespeare'in çeşitli eserlerindeki farklı kadın karakterlerinin toplumsal beklentilere uyumunu ve direnişini nasıl somutlaştırdığını hatırlattıktan sonra, yazarın kadınları hem kurban hem de iddialı meydan okuyucular olarak tasvir etmesinin, ataerkil bir toplumda kadın karakterlerinin direncini ve zekâsını vurgulayarak toplumsal cinsiyet dinamiklerine dair anlayışını yansıttığını göstermeye çalışmaktadır. Çağdaş standartlara göre bir feminist olmasa da Shakespeare'in duygudaşlık içiren kadın tasvirleri, erkek otoritesine meydan okuyan kadın karakterleri aracılığıyla yazarın proto-feminist duyarlılığına işaret eder. Bu çalışma, Shakespeare'in Romeo ve Juliet oyunundaki Juliet karakterini yeniden ele alarak, oyun yazarının proto-feminist bir tutuma sahip olduğunu ve ait olduğu ataerkil kültüre rağmen döneminin kültürel kodları ile hümanist/bireysel benliği arasında bir denge kurmaya çalıştığını göstermeyi amaçlamaktadır.

References

  • Dusinberre, Juliet. 1996. Shakespeare and the Nature of Women. Second Edition. New York: Palgrave Macmillan.
  • Garber, Marjorie. 2004. Shakespeare After All. New York: Anchor Books.
  • Greenblatt, Stephen. 2010. Shakespeare’s Freedom. Chicago & London: The University of Chicago Press.
  • Kahn, Coppélia. 1981. Man’s Estate: Masculine Identity in Shakespeare. Berkeley: University of California Press.
  • Kottman Paul A. 2012. “Defying the Stars: Tragic Love as the Struggle for Freedom in Romeo and Juliet”. Shakespeare Quarterly, Spring, 63 (1): 1-38.
  • Laroque, Francois. 1995. “Tradition and Subversion in Romeo and Juliet”. Shakespeare’s Romeo and Juliet. Texts, Contexts, and Interpretation. Ed. Jay Halio. Newark: University of Delaware Press; London: Associated University Presses, 18-36.
  • McDonald, Russ. 2001. The Bedford Companion to Shakespeare. An Introduction with Documents. Boston and New York: Bedford/St. Martin’s.
  • McEachern, Claire. 1988. “Fathering Herself: A Source Study of Shakespeare’s Feminism”, Shakespeare Quarterly, Autumn, 39 (3): 269- 290.
  • Royal Museums Greenwich. “Queen Elizabeth I’s speech to the troops at Tilbury”, https://www.rmg.co.uk/stories/topics/queen-elizabeth-speech-troops-tilbury. (Accessed: 01.03.2024).
  • Shakespeare, William. 2004. Romeo and Juliet. New Haven and London: Yale University Press.
  • Stone, Lawrence. 1977. The Family, Sex and Marriage in England, 1500-1800. New York: Harper.
  • Thomas E. Wartenberg. 2022. “Romantic Love and the Feudal Household: Romeo and Juliet as Social Criticism”. Philosophy and Literature, 46 (2): 447-467.
  • Yüksel, Ayşegül. 2014. “Shakespearean Variations of the Female”. Shakespeare 450. Ed. A. Deniz Bozer. Ankara: Bizim Büro, 29-38.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Sibel İzmir 0000-0001-7821-6328

Early Pub Date March 12, 2025
Publication Date March 25, 2025
Submission Date November 8, 2024
Acceptance Date March 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 42

Cite

APA İzmir, S. (2025). BEING A CHALLENGER IN A PATRIARCHAL SOCIETY: ROMEO AND JULIET REVISITED. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 13(42), 186-198. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1581735

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası