This research was carried out to determine the perception levels of the nursing students about spirituality and spiritual care andthe factors affecting it. Descriptive research was carried out with 427 students studying at a public university faculty of healthsciences, department of nursing (n = 427). Data were collected with "Personal Information Form" and "Spirituality and SpiritualCare Rating Scale" (SSCRS). Data were evaluated with descriptive statistics, Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Bonferroni PostHoc Test. The mean age of the students was 20.47 ± 1.87, 82% were women, 29.3% were first year students. The students'mean total scores of SSCRS were 64.94 ± 7.36. There were statistically significant difference between students' gender, familystructures, income levels, knowing spiritual care, receiving education on spiritual care, willingness to receive education onspiritual care, seeing spiritual care as necessary as physical care and self-sufficient in providing spiritual care situations andthe mean scores of SSCRS of them (p<0.05). As a result of this research, it was determined that students' perceptions aboutspirituality and spiritual care were at the desired level, but they also had educational needs related to spiritual care.
Hemşirelik öğrencilerinin maneviyat ve manevi bakım ile ilgili algılarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılan çalışmabir devlet üniversitesinde hemşirelik bölümünde öğrenim gören 427 öğrenci ile tanımlayıcı tipte yürütülmüştür (n=427). Verilerintoplanmasında "Kişisel Bilgi Formu" ve "Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği"(MMBDÖ) kullanılmıştır. Veriler; tanımlayıcıistatistikler, Mann Whitney U, Kruskal Wallis testi ve Bonferroni Post Hoc Testi ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması20,47±1,87, %82‘sinin kadın, %29,3’ünün 1. sınıf öğrencisi olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin MMBDÖ puan ortalamaları 64,94±7,36saptanmıştır. Öğrencilerin cinsiyetleri, aile yapıları, gelir düzeyleri, manevi bakımı bilme, manevi bakım ile ilgili eğitim alma veeğitim alma isteği, manevi bakımı fiziksel bakım kadar gerekli görme ve manevi bakım sağlama konusunda kendilerini yeterligörme durumları ile MMBDÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark saptanmıştır (p<0,05). Bu araştırma sonucunda öğrencilerinmaneviyat ve manevi bakım ile ilgili algılarının istendik düzeyde olduğu ancak manevi bakım ile ilgili eğitim gereksinimlerininolduğu belirlenmiştir.
hemşirelik bakımı hemşirelik öğrencisi maneviyat manevi bakım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |