Review
BibTex RIS Cite

Opening the "Black Box" in Nursing Curriculums: Logic Model Example

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 251 - 257, 27.09.2024
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1371858

Abstract

Nursing undergraduate curriculums need to be evaluated continuously and systematically in order to ensure that they are dynamic and up-to-date. However, the fact that programme evaluation is a complex process and that difficulties are often experienced in this process has caused this process to be likened to a "black box". In this context, there is a need for a framework for planning and evaluating programmes that can ensure that a programme is understandable and can be replicated and monitored. The logic model is one of the programme evaluation models that can provide such a framework. This model is used to simplify the complex components of a curriculum. It also visualizes the logic of the program and is often presented in diagram form. The aim of this review is to explain the Logic model, which nurse educators can use as a programme evaluation model in the evaluation of curriculums in nursing. The Logic model starts with the target group and basis assumptions and provides a logical sequence from goal setting to outcomes. There are four components in this model: inputs, activities, outputs, and outcomes. Outcomes are the short-term, intermediate and long-term changes intended as a result of programme activities. Many different variables relating to each basic structure of a Logic model are included in the programme evaluation.

References

  • Anema MG. (2018). Evaluation of programs and curricula. In; Fast Facts for Curriculum Development in Nursing: How to Develop & Evaluate Educational Programs. McCoy JL. & Anema MG. (Eds.), (pp. 97–139). Springer Publishing Company, New York.
  • Anema MG. (2018). Evaluation of programs and curricula. In; Fast Facts for Curriculum Development in Nursing: How to Develop & Evaluate Educational Programs. McCoy JL. & Anema MG. (Eds.), (pp. 97–139). Springer Publishing Company, New York.
  • Ardahan-Sevgili S, Yardimci F. (2020). Educational study based on Kirkpatrick’s Model for reducing false positive blood cultures. International Journal of Caring Sciences, 13 (3): 1604–1610.
  • Ardahan-Sevgili S, Yardimci F. (2020). Educational study based on Kirkpatrick’s Model for reducing false positive blood cultures. International Journal of Caring Sciences, 13 (3): 1604–1610.
  • Bay E, Karakaya Ş. (2006). Program değerlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 104–112.
  • Bay E, Karakaya Ş. (2006). Program değerlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 104–112.
  • Changuiti O, Ouassim A, Marfak A, Saad E, Hilali A, Youlyouz- Marfak I. (2022). Simulation pedagogical program design for midwifery education using Logic model. The Journal for Nurse Practitioners, 18 (6): 640–644. doi:10.1016/j. nurpra.2022.02.011
  • Changuiti O, Ouassim A, Marfak A, Saad E, Hilali A, Youlyouz- Marfak I. (2022). Simulation pedagogical program design for midwifery education using Logic model. The Journal for Nurse Practitioners, 18 (6): 640–644. doi:10.1016/j. nurpra.2022.02.011
  • Çonoğlu G. (2023). Hemşirelik eğitiminde duyuşsal alan niteliklerinin kazandırılmasına yönelik çıktıya dayalı program geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Çonoğlu G. (2023). Hemşirelik eğitiminde duyuşsal alan niteliklerinin kazandırılmasına yönelik çıktıya dayalı program geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Çonoğlu G, Orgun F. (2021). Hemşirelik lisans eğitim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11 (1): 74–86. doi:10.2399/yod.19.019000
  • Çonoğlu G, Orgun F. (2021). Hemşirelik lisans eğitim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11 (1): 74–86. doi:10.2399/yod.19.019000
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022a). Hemşirelik eğitiminde eğitim programı değerlendirme çalışmaları: Sistematik derleme. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5 (2): 285–303. doi:10.52538/iduhes.994386
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022a). Hemşirelik eğitiminde eğitim programı değerlendirme çalışmaları: Sistematik derleme. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5 (2): 285–303. doi:10.52538/iduhes.994386
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022b). Hemşirelik eğitiminde program değerlendirmeye yönelik bir yol haritası. Journal of Nursology, 25 (3): 177–183. doi:10.5152/janhs.2022.888311
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022b). Hemşirelik eğitiminde program değerlendirmeye yönelik bir yol haritası. Journal of Nursology, 25 (3): 177–183. doi:10.5152/janhs.2022.888311
  • Dorsey SG, Schiffman R, Redeker NS, Heitkemper M, McCloskey DJ, Weglicki LS, Grady PA, NINR Center Directors. (2014). National Institute of Nursing Research Centers of excellence: A logic model for sustainability, leveraging resources, and collaboration to accelerate cross-disciplinary science. Nursing Outlook, 62 (6): 384– 393. doi:10.1016/j.outlook.2014.06.003
  • Dorsey SG, Schiffman R, Redeker NS, Heitkemper M, McCloskey DJ, Weglicki LS, Grady PA, NINR Center Directors. (2014). National Institute of Nursing Research Centers of excellence: A logic model for sustainability, leveraging resources, and collaboration to accelerate cross-disciplinary science. Nursing Outlook, 62 (6): 384– 393. doi:10.1016/j.outlook.2014.06.003
  • Frye AW, Hemmer PA. (2012). Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. Medical Teacher, 34 (5): e288–e299. doi:10.3109/0142159X.2012.668637
  • Frye AW, Hemmer PA. (2012). Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. Medical Teacher, 34 (5): e288–e299. doi:10.3109/0142159X.2012.668637
  • Hatipoğlu S, Şengün G, Üstünsöz A, Akbayrak N. (Eds.). (2012). Program Değerlendirme GATA Hemşirelik Yüksekokulu Deneyimi. GATA Basımevi, Ankara.
  • Hatipoğlu S, Şengün G, Üstünsöz A, Akbayrak N. (Eds.). (2012). Program Değerlendirme GATA Hemşirelik Yüksekokulu Deneyimi. GATA Basımevi, Ankara.
  • Hayes H, Parchman ML, Howard R. (2011). A logic model framework for evaluation and planning in a primary care Practice-based Research Network (PBRN). In Journal of the American Board of Family Medicine, 24 (5): 576–582. doi:10.3122/jabfm.2011.05.110043
  • Hayes H, Parchman ML, Howard R. (2011). A logic model framework for evaluation and planning in a primary care Practice-based Research Network (PBRN). In Journal of the American Board of Family Medicine, 24 (5): 576–582. doi:10.3122/jabfm.2011.05.110043
  • Joly BM, Polyak G, Davis MV, Brewster J, Tremain B, Raevsky C, Beitsch LM. (2007). Linking accreditation and public health outcomes: A Logic model approach. J Public Health Management Practice, 13 (4): 349–356.
  • Joly BM, Polyak G, Davis MV, Brewster J, Tremain B, Raevsky C, Beitsch LM. (2007). Linking accreditation and public health outcomes: A Logic model approach. J Public Health Management Practice, 13 (4): 349–356.
  • Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER, (7): 670–696.
  • Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER, (7): 670–696.
  • Kim, H. S. (2012). Outcomes - based curriculum development and student evaluation in nursing education. Journal of Korean Academy of Nursing, 42 (7): 917–927. doi:10.4040/ jkan.2012.42.7.917www.kan.or.kr
  • Kim, H. S. (2012). Outcomes - based curriculum development and student evaluation in nursing education. Journal of Korean Academy of Nursing, 42 (7): 917–927. doi:10.4040/ jkan.2012.42.7.917www.kan.or.kr
  • Lando J, Williams SM, Williams B, Sturgis S. (2006). A Logic model for the integration of mental health into chronic Chronic Disease Public Health Research, Practice, and Policy, 3 (2): A61.
  • Lando J, Williams SM, Williams B, Sturgis S. (2006). A Logic model for the integration of mental health into chronic Chronic Disease Public Health Research, Practice, and Policy, 3 (2): A61.
  • McCoy CA, Castner J. (2020). Logic models for program evaluation in emergency nursing. Journal of Emergency Nursing, 46 (1): 12–15. doi:10.1016/j.jen.2019.11.005
  • McCoy CA, Castner J. (2020). Logic models for program evaluation in emergency nursing. Journal of Emergency Nursing, 46 (1): 12–15. doi:10.1016/j.jen.2019.11.005
  • McLaughlin JA, Jordan GB. (1999). Logic models: a tool for telling your program’s performance story. Evaluation and Program Planning, 22 (1): 65–72.
  • McLaughlin JA, Jordan GB. (1999). Logic models: a tool for telling your program’s performance story. Evaluation and Program Planning, 22 (1): 65–72.
  • Millar A, Simeone RS, Carnevale JT. (2001). Logic models: A systems tool for performance management. Evaluation and Program Planning, 24 (1): 73–81. doi:10.1016/S0149- 7189(00)00048-3
  • Millar A, Simeone RS, Carnevale JT. (2001). Logic models: A systems tool for performance management. Evaluation and Program Planning, 24 (1): 73–81. doi:10.1016/S0149- 7189(00)00048-3
  • Newton XA, Poon RC, Nunes NL, Stone EM. (2013). Research on teacher education programs: Logic model approach. Evaluation and Program Planning, 36 (1): 88–96. doi:10.1016/j. evalprogplan.2012.08.001
  • Newton XA, Poon RC, Nunes NL, Stone EM. (2013). Research on teacher education programs: Logic model approach. Evaluation and Program Planning, 36 (1): 88–96. doi:10.1016/j. evalprogplan.2012.08.001
  • Oermann MH. (2023). Competency-based education in nursing: Getting started with program evaluation. Nurse Educator, 48 (2): 108–109. doi:10.1097/NNE.0000000000001366
  • Oermann MH. (2023). Competency-based education in nursing: Getting started with program evaluation. Nurse Educator, 48 (2): 108–109. doi:10.1097/NNE.0000000000001366
  • Schug V. (2012). Curriculum evaluation using National League for Nursing Accrediting Commissions standards and criteria. Nursing Education Perspectives, 33 (5): 302–305.
  • Schug V. (2012). Curriculum evaluation using National League for Nursing Accrediting Commissions standards and criteria. Nursing Education Perspectives, 33 (5): 302–305.
  • Şenol Y. (2017). Özel çalışma modüllerinin logic modelle değerlendirilmesi: Sekiz yıllık deneyim. Tıp Eğitimi Dünyası, (48): 38–48.
  • Şenol Y. (2017). Özel çalışma modüllerinin logic modelle değerlendirilmesi: Sekiz yıllık deneyim. Tıp Eğitimi Dünyası, (48): 38–48.
  • Şenol Y, Akyüz G, Apaydın Ç, Başaran SC, Özdemir B, Gürpınar E, Ünal M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin Logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12 (1): 1–9. doi:10.5961/ higheredusci.908005
  • Şenol Y, Akyüz G, Apaydın Ç, Başaran SC, Özdemir B, Gürpınar E, Ünal M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin Logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12 (1): 1–9. doi:10.5961/ higheredusci.908005
  • Şeref M, Gözütok FD. (2018). Bir program değerlendirme örneği: Doğum eğitimi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1): 64–77.
  • Şeref M, Gözütok FD. (2018). Bir program değerlendirme örneği: Doğum eğitimi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1): 64–77.
  • Sherman PD. (2016). Using RUFDATA to guide a logic model for a quality assurance process in an undergraduate university program. Evaluation and Program Planning, 55: 112–119. doi:10.1016/j.evalprogplan.2015.12.009
  • Sherman PD. (2016). Using RUFDATA to guide a logic model for a quality assurance process in an undergraduate university program. Evaluation and Program Planning, 55: 112–119. doi:10.1016/j.evalprogplan.2015.12.009
  • Torghele K, Buyum A, Dubruiel N, Augustine J, Houlihan C, Alperin M, Miner KR. (2007). Logic model use in developing a survey instrument for program evaluation: Emergency preparedness summits for schools of nursing in Georgia. Public Health Nursing, 24 (5): 472–479. doi:10.1111/j.1525- 1446.2007.00658.x
  • Torghele K, Buyum A, Dubruiel N, Augustine J, Houlihan C, Alperin M, Miner KR. (2007). Logic model use in developing a survey instrument for program evaluation: Emergency preparedness summits for schools of nursing in Georgia. Public Health Nursing, 24 (5): 472–479. doi:10.1111/j.1525- 1446.2007.00658.x
  • Turan M. (2017). Program değerlendirmede Logic model kullanımı. Türkiye Klinikleri Tıp Eğitimi - Özel Konular, 2 (1): 27–30.
  • Turan M. (2017). Program değerlendirmede Logic model kullanımı. Türkiye Klinikleri Tıp Eğitimi - Özel Konular, 2 (1): 27–30.
  • Uğur Arslan, Z. (2019). Program yönelimli değerlendirme yaklaşımları. Aydın MK, Bavlı B. (Çev. Eds.), Program Değerlendirme Alternatif Yaklaşımları ve Uygulama Rehberi içinde (4.Baskıdan, s. 165–185). Pegem Akademi, Ankara.
  • Uğur Arslan, Z. (2019). Program yönelimli değerlendirme yaklaşımları. Aydın MK, Bavlı B. (Çev. Eds.), Program Değerlendirme Alternatif Yaklaşımları ve Uygulama Rehberi içinde (4.Baskıdan, s. 165–185). Pegem Akademi, Ankara.
  • Uşun S. (2016). Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler- Yaklaşımlar ve Modeller (2.Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Uşun S. (2016). Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler- Yaklaşımlar ve Modeller (2.Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yoltay HE, Demir Korkmaz F. (2023). Hemşirelik uygulamalarında kişisel koruyucu ekipman kullanımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2): 52–59. doi:10.53493/avrasyasbd.1187902
  • Yoltay HE, Demir Korkmaz F. (2023). Hemşirelik uygulamalarında kişisel koruyucu ekipman kullanımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2): 52–59. doi:10.53493/avrasyasbd.1187902

Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 251 - 257, 27.09.2024
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1371858

Abstract

Hemşirelik lisans eğitim programlarının dinamik ve güncel olmasını sağlayabilmek amacıyla sürekli ve sistematik olarak değerlendirilmesi gereklidir. Ancak, program değerlendirmenin karmaşık bir süreç olması ve bu süreçte genellikle zorlukların yaşanması, bu sürecin bir "kara kutu"ya benzetilmesine neden olmuştur. Bu bağlamda, programların planlanmasında ve değerlendirilmesinde, bir programın anlaşılır olmasını ve tekrarlanmasını sağlayarak takip edebilecek bir çerçeveye ihtiyaç duyulmaktadır. Logic model, böyle bir çerçeve sağlayabilecek program değerlendirme modellerinden biridir. Bu model, bir eğitim programının karmaşık bileşenlerini basitleştirmek için kullanılmaktadır. Ayrıca, genellikle bir diyagram biçiminde sunularak programın mantığını görselleştirmektedir. Bu derlemenin amacı da hemşire eğiticilerin hemşirelikte eğitim programı değerlendirme çalışmalarında bir program değerlendirme modeli olarak kullanabilecekleri Logic Modeli açıklamaktır. Logic model, hedef kitle ve temel varsayımlarla başlamakta olup, amaç belirlemeden çıktılara kadar mantıksal bir sıra sağlamaktadır. Bu modelde girdiler, etkinlikler, ürünler ve çıktılar olmak üzere dört öğe bulunmaktadır. Çıktılar, program etkinliklerinin sonucunda amaçlanan kısa, orta ve uzun vadeli değişikliklerdir. Bir Logic modelinin her bir temel öğesine ilişkin birçok farklı değişkenler program değerlendirmeye dahil edilmektedir.

References

  • Anema MG. (2018). Evaluation of programs and curricula. In; Fast Facts for Curriculum Development in Nursing: How to Develop & Evaluate Educational Programs. McCoy JL. & Anema MG. (Eds.), (pp. 97–139). Springer Publishing Company, New York.
  • Anema MG. (2018). Evaluation of programs and curricula. In; Fast Facts for Curriculum Development in Nursing: How to Develop & Evaluate Educational Programs. McCoy JL. & Anema MG. (Eds.), (pp. 97–139). Springer Publishing Company, New York.
  • Ardahan-Sevgili S, Yardimci F. (2020). Educational study based on Kirkpatrick’s Model for reducing false positive blood cultures. International Journal of Caring Sciences, 13 (3): 1604–1610.
  • Ardahan-Sevgili S, Yardimci F. (2020). Educational study based on Kirkpatrick’s Model for reducing false positive blood cultures. International Journal of Caring Sciences, 13 (3): 1604–1610.
  • Bay E, Karakaya Ş. (2006). Program değerlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 104–112.
  • Bay E, Karakaya Ş. (2006). Program değerlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 104–112.
  • Changuiti O, Ouassim A, Marfak A, Saad E, Hilali A, Youlyouz- Marfak I. (2022). Simulation pedagogical program design for midwifery education using Logic model. The Journal for Nurse Practitioners, 18 (6): 640–644. doi:10.1016/j. nurpra.2022.02.011
  • Changuiti O, Ouassim A, Marfak A, Saad E, Hilali A, Youlyouz- Marfak I. (2022). Simulation pedagogical program design for midwifery education using Logic model. The Journal for Nurse Practitioners, 18 (6): 640–644. doi:10.1016/j. nurpra.2022.02.011
  • Çonoğlu G. (2023). Hemşirelik eğitiminde duyuşsal alan niteliklerinin kazandırılmasına yönelik çıktıya dayalı program geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Çonoğlu G. (2023). Hemşirelik eğitiminde duyuşsal alan niteliklerinin kazandırılmasına yönelik çıktıya dayalı program geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Çonoğlu G, Orgun F. (2021). Hemşirelik lisans eğitim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11 (1): 74–86. doi:10.2399/yod.19.019000
  • Çonoğlu G, Orgun F. (2021). Hemşirelik lisans eğitim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11 (1): 74–86. doi:10.2399/yod.19.019000
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022a). Hemşirelik eğitiminde eğitim programı değerlendirme çalışmaları: Sistematik derleme. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5 (2): 285–303. doi:10.52538/iduhes.994386
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022a). Hemşirelik eğitiminde eğitim programı değerlendirme çalışmaları: Sistematik derleme. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5 (2): 285–303. doi:10.52538/iduhes.994386
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022b). Hemşirelik eğitiminde program değerlendirmeye yönelik bir yol haritası. Journal of Nursology, 25 (3): 177–183. doi:10.5152/janhs.2022.888311
  • Çonoğlu G, Orgun F, Özkütük N. (2022b). Hemşirelik eğitiminde program değerlendirmeye yönelik bir yol haritası. Journal of Nursology, 25 (3): 177–183. doi:10.5152/janhs.2022.888311
  • Dorsey SG, Schiffman R, Redeker NS, Heitkemper M, McCloskey DJ, Weglicki LS, Grady PA, NINR Center Directors. (2014). National Institute of Nursing Research Centers of excellence: A logic model for sustainability, leveraging resources, and collaboration to accelerate cross-disciplinary science. Nursing Outlook, 62 (6): 384– 393. doi:10.1016/j.outlook.2014.06.003
  • Dorsey SG, Schiffman R, Redeker NS, Heitkemper M, McCloskey DJ, Weglicki LS, Grady PA, NINR Center Directors. (2014). National Institute of Nursing Research Centers of excellence: A logic model for sustainability, leveraging resources, and collaboration to accelerate cross-disciplinary science. Nursing Outlook, 62 (6): 384– 393. doi:10.1016/j.outlook.2014.06.003
  • Frye AW, Hemmer PA. (2012). Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. Medical Teacher, 34 (5): e288–e299. doi:10.3109/0142159X.2012.668637
  • Frye AW, Hemmer PA. (2012). Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. Medical Teacher, 34 (5): e288–e299. doi:10.3109/0142159X.2012.668637
  • Hatipoğlu S, Şengün G, Üstünsöz A, Akbayrak N. (Eds.). (2012). Program Değerlendirme GATA Hemşirelik Yüksekokulu Deneyimi. GATA Basımevi, Ankara.
  • Hatipoğlu S, Şengün G, Üstünsöz A, Akbayrak N. (Eds.). (2012). Program Değerlendirme GATA Hemşirelik Yüksekokulu Deneyimi. GATA Basımevi, Ankara.
  • Hayes H, Parchman ML, Howard R. (2011). A logic model framework for evaluation and planning in a primary care Practice-based Research Network (PBRN). In Journal of the American Board of Family Medicine, 24 (5): 576–582. doi:10.3122/jabfm.2011.05.110043
  • Hayes H, Parchman ML, Howard R. (2011). A logic model framework for evaluation and planning in a primary care Practice-based Research Network (PBRN). In Journal of the American Board of Family Medicine, 24 (5): 576–582. doi:10.3122/jabfm.2011.05.110043
  • Joly BM, Polyak G, Davis MV, Brewster J, Tremain B, Raevsky C, Beitsch LM. (2007). Linking accreditation and public health outcomes: A Logic model approach. J Public Health Management Practice, 13 (4): 349–356.
  • Joly BM, Polyak G, Davis MV, Brewster J, Tremain B, Raevsky C, Beitsch LM. (2007). Linking accreditation and public health outcomes: A Logic model approach. J Public Health Management Practice, 13 (4): 349–356.
  • Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER, (7): 670–696.
  • Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER, (7): 670–696.
  • Kim, H. S. (2012). Outcomes - based curriculum development and student evaluation in nursing education. Journal of Korean Academy of Nursing, 42 (7): 917–927. doi:10.4040/ jkan.2012.42.7.917www.kan.or.kr
  • Kim, H. S. (2012). Outcomes - based curriculum development and student evaluation in nursing education. Journal of Korean Academy of Nursing, 42 (7): 917–927. doi:10.4040/ jkan.2012.42.7.917www.kan.or.kr
  • Lando J, Williams SM, Williams B, Sturgis S. (2006). A Logic model for the integration of mental health into chronic Chronic Disease Public Health Research, Practice, and Policy, 3 (2): A61.
  • Lando J, Williams SM, Williams B, Sturgis S. (2006). A Logic model for the integration of mental health into chronic Chronic Disease Public Health Research, Practice, and Policy, 3 (2): A61.
  • McCoy CA, Castner J. (2020). Logic models for program evaluation in emergency nursing. Journal of Emergency Nursing, 46 (1): 12–15. doi:10.1016/j.jen.2019.11.005
  • McCoy CA, Castner J. (2020). Logic models for program evaluation in emergency nursing. Journal of Emergency Nursing, 46 (1): 12–15. doi:10.1016/j.jen.2019.11.005
  • McLaughlin JA, Jordan GB. (1999). Logic models: a tool for telling your program’s performance story. Evaluation and Program Planning, 22 (1): 65–72.
  • McLaughlin JA, Jordan GB. (1999). Logic models: a tool for telling your program’s performance story. Evaluation and Program Planning, 22 (1): 65–72.
  • Millar A, Simeone RS, Carnevale JT. (2001). Logic models: A systems tool for performance management. Evaluation and Program Planning, 24 (1): 73–81. doi:10.1016/S0149- 7189(00)00048-3
  • Millar A, Simeone RS, Carnevale JT. (2001). Logic models: A systems tool for performance management. Evaluation and Program Planning, 24 (1): 73–81. doi:10.1016/S0149- 7189(00)00048-3
  • Newton XA, Poon RC, Nunes NL, Stone EM. (2013). Research on teacher education programs: Logic model approach. Evaluation and Program Planning, 36 (1): 88–96. doi:10.1016/j. evalprogplan.2012.08.001
  • Newton XA, Poon RC, Nunes NL, Stone EM. (2013). Research on teacher education programs: Logic model approach. Evaluation and Program Planning, 36 (1): 88–96. doi:10.1016/j. evalprogplan.2012.08.001
  • Oermann MH. (2023). Competency-based education in nursing: Getting started with program evaluation. Nurse Educator, 48 (2): 108–109. doi:10.1097/NNE.0000000000001366
  • Oermann MH. (2023). Competency-based education in nursing: Getting started with program evaluation. Nurse Educator, 48 (2): 108–109. doi:10.1097/NNE.0000000000001366
  • Schug V. (2012). Curriculum evaluation using National League for Nursing Accrediting Commissions standards and criteria. Nursing Education Perspectives, 33 (5): 302–305.
  • Schug V. (2012). Curriculum evaluation using National League for Nursing Accrediting Commissions standards and criteria. Nursing Education Perspectives, 33 (5): 302–305.
  • Şenol Y. (2017). Özel çalışma modüllerinin logic modelle değerlendirilmesi: Sekiz yıllık deneyim. Tıp Eğitimi Dünyası, (48): 38–48.
  • Şenol Y. (2017). Özel çalışma modüllerinin logic modelle değerlendirilmesi: Sekiz yıllık deneyim. Tıp Eğitimi Dünyası, (48): 38–48.
  • Şenol Y, Akyüz G, Apaydın Ç, Başaran SC, Özdemir B, Gürpınar E, Ünal M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin Logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12 (1): 1–9. doi:10.5961/ higheredusci.908005
  • Şenol Y, Akyüz G, Apaydın Ç, Başaran SC, Özdemir B, Gürpınar E, Ünal M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin Logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12 (1): 1–9. doi:10.5961/ higheredusci.908005
  • Şeref M, Gözütok FD. (2018). Bir program değerlendirme örneği: Doğum eğitimi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1): 64–77.
  • Şeref M, Gözütok FD. (2018). Bir program değerlendirme örneği: Doğum eğitimi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1): 64–77.
  • Sherman PD. (2016). Using RUFDATA to guide a logic model for a quality assurance process in an undergraduate university program. Evaluation and Program Planning, 55: 112–119. doi:10.1016/j.evalprogplan.2015.12.009
  • Sherman PD. (2016). Using RUFDATA to guide a logic model for a quality assurance process in an undergraduate university program. Evaluation and Program Planning, 55: 112–119. doi:10.1016/j.evalprogplan.2015.12.009
  • Torghele K, Buyum A, Dubruiel N, Augustine J, Houlihan C, Alperin M, Miner KR. (2007). Logic model use in developing a survey instrument for program evaluation: Emergency preparedness summits for schools of nursing in Georgia. Public Health Nursing, 24 (5): 472–479. doi:10.1111/j.1525- 1446.2007.00658.x
  • Torghele K, Buyum A, Dubruiel N, Augustine J, Houlihan C, Alperin M, Miner KR. (2007). Logic model use in developing a survey instrument for program evaluation: Emergency preparedness summits for schools of nursing in Georgia. Public Health Nursing, 24 (5): 472–479. doi:10.1111/j.1525- 1446.2007.00658.x
  • Turan M. (2017). Program değerlendirmede Logic model kullanımı. Türkiye Klinikleri Tıp Eğitimi - Özel Konular, 2 (1): 27–30.
  • Turan M. (2017). Program değerlendirmede Logic model kullanımı. Türkiye Klinikleri Tıp Eğitimi - Özel Konular, 2 (1): 27–30.
  • Uğur Arslan, Z. (2019). Program yönelimli değerlendirme yaklaşımları. Aydın MK, Bavlı B. (Çev. Eds.), Program Değerlendirme Alternatif Yaklaşımları ve Uygulama Rehberi içinde (4.Baskıdan, s. 165–185). Pegem Akademi, Ankara.
  • Uğur Arslan, Z. (2019). Program yönelimli değerlendirme yaklaşımları. Aydın MK, Bavlı B. (Çev. Eds.), Program Değerlendirme Alternatif Yaklaşımları ve Uygulama Rehberi içinde (4.Baskıdan, s. 165–185). Pegem Akademi, Ankara.
  • Uşun S. (2016). Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler- Yaklaşımlar ve Modeller (2.Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Uşun S. (2016). Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler- Yaklaşımlar ve Modeller (2.Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yoltay HE, Demir Korkmaz F. (2023). Hemşirelik uygulamalarında kişisel koruyucu ekipman kullanımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2): 52–59. doi:10.53493/avrasyasbd.1187902
  • Yoltay HE, Demir Korkmaz F. (2023). Hemşirelik uygulamalarında kişisel koruyucu ekipman kullanımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2): 52–59. doi:10.53493/avrasyasbd.1187902
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education
Journal Section Derlemeler
Authors

Gülsüm Çonoğlu 0000-0001-8606-3149

Fatma Orgun 0000-0002-2351-7227

Publication Date September 27, 2024
Submission Date October 5, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Çonoğlu, G., & Orgun, F. (2024). Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 251-257. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1371858
AMA Çonoğlu G, Orgun F. Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği. EurasianJHS. September 2024;7(3):251-257. doi:10.53493/avrasyasbd.1371858
Chicago Çonoğlu, Gülsüm, and Fatma Orgun. “Hemşirelik Eğitim Programlarında ‘Kara Kutu’nun Açılması: Logic Model Örneği”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 3 (September 2024): 251-57. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1371858.
EndNote Çonoğlu G, Orgun F (September 1, 2024) Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7 3 251–257.
IEEE G. Çonoğlu and F. Orgun, “Hemşirelik Eğitim Programlarında ‘Kara Kutu’nun Açılması: Logic Model Örneği”, EurasianJHS, vol. 7, no. 3, pp. 251–257, 2024, doi: 10.53493/avrasyasbd.1371858.
ISNAD Çonoğlu, Gülsüm - Orgun, Fatma. “Hemşirelik Eğitim Programlarında ‘Kara Kutu’nun Açılması: Logic Model Örneği”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7/3 (September 2024), 251-257. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1371858.
JAMA Çonoğlu G, Orgun F. Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği. EurasianJHS. 2024;7:251–257.
MLA Çonoğlu, Gülsüm and Fatma Orgun. “Hemşirelik Eğitim Programlarında ‘Kara Kutu’nun Açılması: Logic Model Örneği”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 3, 2024, pp. 251-7, doi:10.53493/avrasyasbd.1371858.
Vancouver Çonoğlu G, Orgun F. Hemşirelik Eğitim Programlarında “Kara Kutu”nun Açılması: Logic Model Örneği. EurasianJHS. 2024;7(3):251-7.