Nursing undergraduate curriculums need to be evaluated continuously and systematically in order to ensure that they are dynamic and up-to-date. However, the fact that programme evaluation is a complex process and that difficulties are often experienced in this process has caused this process to be likened to a "black box". In this context, there is a need for a framework for planning and evaluating programmes that can ensure that a programme is understandable and can be replicated and monitored. The logic model is one of the programme evaluation models that can provide such a framework. This model is used to simplify the complex components of a curriculum. It also visualizes the logic of the program and is often presented in diagram form. The aim of this review is to explain the Logic model, which nurse educators can use as a programme evaluation model in the evaluation of curriculums in nursing. The Logic model starts with the target group and basis assumptions and provides a logical sequence from goal setting to outcomes. There are four components in this model: inputs, activities, outputs, and outcomes. Outcomes are the short-term, intermediate and long-term changes intended as a result of programme activities. Many different variables relating to each basic structure of a Logic model are included in the programme evaluation.
Hemşirelik lisans eğitim programlarının dinamik ve güncel olmasını sağlayabilmek amacıyla sürekli ve sistematik olarak değerlendirilmesi gereklidir. Ancak, program değerlendirmenin karmaşık bir süreç olması ve bu süreçte genellikle zorlukların yaşanması, bu sürecin bir "kara kutu"ya benzetilmesine neden olmuştur. Bu bağlamda, programların planlanmasında ve değerlendirilmesinde, bir programın anlaşılır olmasını ve tekrarlanmasını sağlayarak takip edebilecek bir çerçeveye ihtiyaç duyulmaktadır. Logic model, böyle bir çerçeve sağlayabilecek program değerlendirme modellerinden biridir. Bu model, bir eğitim programının karmaşık bileşenlerini basitleştirmek için kullanılmaktadır. Ayrıca, genellikle bir diyagram biçiminde sunularak programın mantığını görselleştirmektedir. Bu derlemenin amacı da hemşire eğiticilerin hemşirelikte eğitim programı değerlendirme çalışmalarında bir program değerlendirme modeli olarak kullanabilecekleri Logic Modeli açıklamaktır. Logic model, hedef kitle ve temel varsayımlarla başlamakta olup, amaç belirlemeden çıktılara kadar mantıksal bir sıra sağlamaktadır. Bu modelde girdiler, etkinlikler, ürünler ve çıktılar olmak üzere dört öğe bulunmaktadır. Çıktılar, program etkinliklerinin sonucunda amaçlanan kısa, orta ve uzun vadeli değişikliklerdir. Bir Logic modelinin her bir temel öğesine ilişkin birçok farklı değişkenler program değerlendirmeye dahil edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | October 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |