Then main goal of this study is to present attitudes towards leisure activities of vocational schools students studying tourism in the Eastern Anatolia Region related to their own occupation. In this study, it is aimed to determine that why students do the leisure activities. The population for the study consisted of 1180 students studying at tourism related vocational schools in Eastern Anatolia Region and the number of the survey which could be counted as appropriate was 427. The study group of the research comprised of a 256 male, 171 female which made a total of 427. Leisure Motivation Questionnaire (LMQ) which was developed by Pelletier, et al. (1989) and adapted for Turkish by Mutlu (2008) was applied. Sport, trip and music are the three most important activities among students. According to the results of this study, a gender-specific comparison of the means revealed significant difference in terms of “to know and to accomplish”, “to experience stimulation” and “identified/introjected” sub-scales. Lastly no significant association was found in variables of graduated high school and family income of students
Bu çalışma, Doğu Anadolu Bölgesi’nde bulunan Meslek Yüksekokullarının (MYO) turizm ile ilgili bölümlerinde okuyan öğrencilerin boş zamanlarına yönelik tutumlarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini neden yaptıklarına ilişkin soruya cevap aranmaktadır. Çalışmanın anakütlesi Doğu Anadolu Bölgesi’nde turizm ile ilgili bölümlerin olduğu MYO’da öğrenim gören 1180 öğrenci olarak gerçekleşmiş ve değerlendirmeye alınabilecek uygun anket sayısı 427 adet olmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu da 256’sı erkek, 171’i bayan toplam 427 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilere Pelletier, vd. (1989) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışması Mutlu (2008) tarafından yapılan 22 maddelik “Boş Zaman Motivasyon Ölçeği (BMÖ)” uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğrencilerin boş zamanlarında en çok spor yapma, gezme ve müzik dinleme faaliyetlerini gerçekleştirdiği bulunmuştur. Çalışmada kullanılan BMÖ’nün boyutlarının cinsiyet değişkenine göre analiz sonuçları incelendiğinde ise, cinsiyetler arasında bilmek-başarmak, uyaran yaşama ve özdeşim/içe atma alt boyutlarında bayanlar açısından anlamlı bir farklılık görülürken, mezun olduğu lise ve aile gelir düzeyi değişkeni açısından da anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | June 19, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 2 |