Research Article
BibTex RIS Cite

PERCEPTION OF PUBLIC OFFICIALS TOWARDS BUREAUCRATIC MANAGEMENT CULTURE: AN APPLICATION IN THE MINISTRY OF TREASURY AND FINANCE

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 877 - 905, 07.07.2024
https://doi.org/10.54688/ayd.1392041

Abstract

In the research conducted specifically for the Ministry of Treasury and Finance, the main purpose of the study is to examine the perceptions of finance bureaucrats about management culture. Within the scope of the study prepared from this point of view, firstly the researches on bureaucratic culture and management culture were examined. Then, the research method was revealed and the findings of the research were presented in tables. The population of the research consists of 425 public officials working in the General Directorate of Accounting, which is within the Ministry of Treasury and Finance and operates in Ankara city center. The number of samples was determined as 245. Quantitative research method and scanning model were used in the research. "Survey technique" was used as a data collection tool. The research results were processed, analyzed and evaluated electronically using statistical programs. As a result of factor analysis, eight sub-dimensions of management culture were identified and a model was established. Eight hypotheses were created, stating that each sub-dimension significantly affects bureaucracy and management culture. As a result of regression analysis; "participatory management and performance rewarding", "accountability and transparency", "organizational trust and ethical understanding", "innovation and change leadership", "governance and cooperation", "competition orientation", "results orientation and heterarchical relations" sub-dimensions It positively and significantly affects the bureaucracy and management culture; It was determined that the "formal relations and hierarchical structure" sub-variable did not have a significant effect on bureaucracy and management culture.

References

  • Baktın, K. (2000). Yönetim kültürünün yeniden yapılandırma stratejisi olarak örgüt geliştirme ve Kütahya emniyet teşkilatında bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Bayrakdar, E. (2017). Belediyelerde stratejik yönetim kültürü: TR82 bölgesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Birışık, M. (1995). Yönetim kültüründe yeniden yapılandırma stratejileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Claver, E., Llopis, J., Gascó, J.L., Molina, H. & Conca, F.J. (1999). Public administration: from bureaucratic culture to citizen‐oriented culture. International Journal of Public Sector Management, 12 (5), 455-464.
  • Çelik, F. (2018). Destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet ilişkisi: Balıkesir ili ortaokullar örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Dağlı, K. (1997). Global yönetim kültürünün yapısal ögelerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Dror, Y. (1990). Administrative culture desiderata. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 374-383.
  • Duyar, Z. (2019). Türk yönetim kültüründe siyasetnamelerde etik değerler ve 2000 yılı sonrası Türk kamu yönetiminde etik anlayış üzerine karşılaştırmalı bir analiz. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Eynullayev (2010). Kuruluşlarda performans yönetim kültürünün oluşturulmasında veri analizi yaklaşımının kullanılması üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Fırat, H. (2012). “İnovasyon Yönelimli Yönetim Kültürü Tasarımı; Türkiye Kalkınma Ajansları İçin Model Önerisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Gürbüz, S ve Şahin, F. ( 2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları, 3. Baskı, Ankara, s. 132.
  • İra, Ö. N. & Şahin, Y. S. (2011). Örgüt kültürü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlilik çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 1-13.
  • İskender, H. V. (2019). Yeni kamu yönetimi anlayışının İçişleri Bakanlığı taşra teşkilatı yönetim kültürüne etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Kumar, D. (1990). Contemporary administrative culture of India. The Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 709-742.
  • Kurt, N. (2002). Türkiye’de yönetim kültürü ve mahalli idarelerin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Özmen, A. (2012). Yeni kamu yönetimi anlayışının Türkiye'de yönetim kültürüne etkisini ölçmeye yönelik bir alan araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Özmen, A. (2013). Post-bureaucracy and post-bureaucratic culture in public administration. International Journal of Management Sciences and Business Research, 2 (3), 75-81.
  • Peters, B. G. & Peters, G. (2002). Politics of bureaucracy (5th ed.). Routledge, London.
  • Peters, B. G. (1990). Administrative culture and analysis of public organisations. Indian Journal of Public Administration. 36 (3), 420-428.
  • Pheysey, D. C. (1993). Organizational cultures: types and transformations. Routledge, London. Subramaniam, M. (1990). Culture and values in public administration. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 539-543.
  • Subramaniam, V. (1990). An exploration of Indian administrative culture. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 365-373.
  • Thomas, R. (1990). British administrative history, culture and values. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 622-646.
  • Toy, G. (2019). Kamu hizmetlerinde kalite olgusu ve bürokratik kültürden vatandaş odaklılığa dönüşüm. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Turhan, T. (2014). Bürokratik sistem ve tanzimat dönemi bürokrasisinden erken cumhuriyet bürokrasisine intikal eden bürokratik kültür. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Uyar, S. (2014). Kültürler arası iletişimde Türk yönetim kültürü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Zafarullah, H. (2013). Bureaucratic culture and the social-political connection: the Bangladesh example. International Journal of Public Administration, 36 (13), 932–939.

KAMU GÖREVLİLERİNİN BÜROKRATİK YÖNETİM KÜLTÜRÜNE YÖNELİK ALGISI: HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞINDA BİR UYGULAMA

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 877 - 905, 07.07.2024
https://doi.org/10.54688/ayd.1392041

Abstract

Hazine ve Maliye Bakanlığı özelinde gerçekleştirilen araştırmada, maliye bürokratlarının yönetim kültürü konusundaki algılarının irdelenmesi çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Buradan hareketle hazırlanan çalışma kapsamında, ilk olarak bürokratik kültür ve yönetim kültürü ile ilgili gerçekleştirilen araştırmalar irdelenmiştir. Daha sonrasında araştırmanın yöntemi ortaya konularak, araştırmanın bulguları tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın evrenini, Hazine ve Maliye Bakanlığı bünyesinde yer alan ve Ankara il merkezinde faaliyet gösteren Muhasebat Genel Müdürlüğü'nde görev yapan 425 kamu görevlisi oluşturmaktadır. Örneklem sayısı 245 olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yönteminden ve tarama modelinden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da "anket tekniğinden" yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları, istatistik programlar kullanılarak elektronik ortamda işlenmiş, analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Faktör analizi sonucunda, yönetim kültürünün sekiz alt boyutu tespit edilmiş ve model kurulmuştur. Her bir alt boyutun, bürokrasi ve yönetim kültürünü anlamlı şekilde etkilediği belirtilerek, sekiz hipotez oluşturulmuştur. Regresyon analizi sonucunda; “katılımcı yönetim ve performans ödüllendirme”, “hesap verebilirlik ve şeffaflık”, “örgütsel güven ve etik anlayış”, “yenilik ve değişimci liderlik”, “yönetişim ve işbirliği”, “rekabet odaklılık”, “sonuç odaklılık ve heterarşik ilişkiler” alt boyutlarının bürokrasi ve yönetimi kültürünü pozitif yönde ve anlamlı bir şekilde etkilediği; “formel ilişkiler ve hiyerarşik yapı” alt değişkeninin ise bürokrasi ve yönetim kültürü üzerinde anlamlı bir etki oluşturmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Baktın, K. (2000). Yönetim kültürünün yeniden yapılandırma stratejisi olarak örgüt geliştirme ve Kütahya emniyet teşkilatında bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Bayrakdar, E. (2017). Belediyelerde stratejik yönetim kültürü: TR82 bölgesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Birışık, M. (1995). Yönetim kültüründe yeniden yapılandırma stratejileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Claver, E., Llopis, J., Gascó, J.L., Molina, H. & Conca, F.J. (1999). Public administration: from bureaucratic culture to citizen‐oriented culture. International Journal of Public Sector Management, 12 (5), 455-464.
  • Çelik, F. (2018). Destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet ilişkisi: Balıkesir ili ortaokullar örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Dağlı, K. (1997). Global yönetim kültürünün yapısal ögelerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Dror, Y. (1990). Administrative culture desiderata. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 374-383.
  • Duyar, Z. (2019). Türk yönetim kültüründe siyasetnamelerde etik değerler ve 2000 yılı sonrası Türk kamu yönetiminde etik anlayış üzerine karşılaştırmalı bir analiz. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Eynullayev (2010). Kuruluşlarda performans yönetim kültürünün oluşturulmasında veri analizi yaklaşımının kullanılması üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Fırat, H. (2012). “İnovasyon Yönelimli Yönetim Kültürü Tasarımı; Türkiye Kalkınma Ajansları İçin Model Önerisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Gürbüz, S ve Şahin, F. ( 2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları, 3. Baskı, Ankara, s. 132.
  • İra, Ö. N. & Şahin, Y. S. (2011). Örgüt kültürü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlilik çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 1-13.
  • İskender, H. V. (2019). Yeni kamu yönetimi anlayışının İçişleri Bakanlığı taşra teşkilatı yönetim kültürüne etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Kumar, D. (1990). Contemporary administrative culture of India. The Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 709-742.
  • Kurt, N. (2002). Türkiye’de yönetim kültürü ve mahalli idarelerin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Özmen, A. (2012). Yeni kamu yönetimi anlayışının Türkiye'de yönetim kültürüne etkisini ölçmeye yönelik bir alan araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Özmen, A. (2013). Post-bureaucracy and post-bureaucratic culture in public administration. International Journal of Management Sciences and Business Research, 2 (3), 75-81.
  • Peters, B. G. & Peters, G. (2002). Politics of bureaucracy (5th ed.). Routledge, London.
  • Peters, B. G. (1990). Administrative culture and analysis of public organisations. Indian Journal of Public Administration. 36 (3), 420-428.
  • Pheysey, D. C. (1993). Organizational cultures: types and transformations. Routledge, London. Subramaniam, M. (1990). Culture and values in public administration. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 539-543.
  • Subramaniam, V. (1990). An exploration of Indian administrative culture. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 365-373.
  • Thomas, R. (1990). British administrative history, culture and values. Indian Journal of Public Administration, 36 (3), 622-646.
  • Toy, G. (2019). Kamu hizmetlerinde kalite olgusu ve bürokratik kültürden vatandaş odaklılığa dönüşüm. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Turhan, T. (2014). Bürokratik sistem ve tanzimat dönemi bürokrasisinden erken cumhuriyet bürokrasisine intikal eden bürokratik kültür. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Uyar, S. (2014). Kültürler arası iletişimde Türk yönetim kültürü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Zafarullah, H. (2013). Bureaucratic culture and the social-political connection: the Bangladesh example. International Journal of Public Administration, 36 (13), 932–939.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Makaleler
Authors

Hasibe Ceyhan 0000-0002-6551-0787

Murat Okcu 0000-0001-8013-8381

Sefa Usta 0000-0003-3846-7987

Publication Date July 7, 2024
Submission Date November 16, 2023
Acceptance Date April 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Ceyhan, H., Okcu, M., & Usta, S. (2024). KAMU GÖREVLİLERİNİN BÜROKRATİK YÖNETİM KÜLTÜRÜNE YÖNELİK ALGISI: HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞINDA BİR UYGULAMA. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(2), 877-905. https://doi.org/10.54688/ayd.1392041