Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Gıda Ambalaj Tasarımında İllüstrasyon

Year 2019, Volume: 5 Issue: 9, 29 - 37, 25.06.2019

Abstract

Bu makalede temel gıdalardaki ürünlerin ambalaj tasarımlarının
düzeltilmesine yönelik bir araştırma ve uygulama üzerinde durulacaktır.
Temel
gıda ürünleri, temel besin olarak kullandığımız gıdalar un, süt, yumurta,
şeker, makarna vb. ürünler içermektedir. Gündelik kullanım olarak ise gazlı
içecekler, krakerler, cips, çikolata vb. ürünleri içermektedir. Tüketicinin un
veya süt alırken gösterdiği davranış biçimiyle bir cips ya da gazlı içecek
alırken gösterdiği davranış biçimi farklıdır. Tüketiciler temel gıda sınıfında
değerlendirilebilecek ilk grup ürünleri satın alırken daha sıradan olan
tasarımları; eğlencelik yan ürünler olarak değerlendirebilecek ikinci tip
ürünleri satın alırken ise daha sıra dışı, renkli ve dikkat çekici yansıtan
ambalajları tercih etmektedirler. Özellikle yumurta, un, şeker gibi temel gıda
ürünlerinin ambalaj tasarımına yönelik tüketici davranışı olarak durağan ve
sade bir yaklaşım gözlenmekte; bu tür ürünlerin ambalaj tasarımlarının da uzun
yıllar boyunca değişmediği görülmektedir.



Türkiye’deki tasarımcıların temel gıda ürünlerinin ambalajlarının
tasarımında çoğunlukla değişim ve yeniliğe uzak durmalarından değişimin sınırlı
olduğu görülmektedir. Bu makalede, temel gıda ambalajlarının tasarımlarında
toplumun tüketim tercihleri temel alınarak hazırlanmış tipografik ve illüstratif
yaklaşımlar ve tasarım önerileri değerlendirilmektedir. 

References

  • Bahattin, H. (2013). Tüketicinin Satın Alma Kararı Üzerinde Ambalaj Renklerinin Önemi ve Grafik Tasarım Öğrencilerinin Konu Üzerindeki Farkındalığının Ölçülmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Becer, E. (2006). Ambalaj Tasarımı, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Calver, G. (2007). What Is Packaging Design? (Essential Design Handbooks) Paperback – Illustrated.
  • De Mozota, B. B . (2005). Tasarım Yönetimi. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı Tüketim Ürünlerinin Ambalaj Tasarımında Çağrışımsal Öğrenme ile Renk Kararları. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Düz, Nazan. (2012). Ambalaj-Reklam İlişkisi ve Tasarım Eğitimindeki Yeri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Western Anatolia Journal Of Educational Science, 3(6), 19-52.
  • İlisulu, Tevfik İ. (2012). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Marka ve Esinlenme. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sanat Dergisi, 125-132.
  • Göktepe, Yankı. (2007). Ambalajın Endüstri Tasarımındaki Rolünün Analitik Araştırması. Gümüşhane: Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi.
  • Klimchuk, Marianne Rosner ve Krasovec Sandra A. (2006). Packaging Design Successful Product Branding from Concept to Shelf. Kanada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Meyers Herbert M. & Lubliner Murray J. (2003). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. İstanbul: Rota Yayınevi.
  • Özcan A. Can. (2012). “Gıda Ambalajı Tasarlamak Uzmanlık İstiyor”. Ö. Erol (Haz.). Gıda Dergisi. Pektaş, Hasip. (1993). Ambalaj Tasarımının Önemi. Ankara: Standard, Ekonomik ve Teknik Dergi, 376, 24 - 25.
  • Sarıkavak, Namık Kemal. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Uçar, Tevfik F. (2009). Her İle Bir Üniversite ve Görsel Evrene Katılan Yeni Bir Amblem…. Grafik Tasarım Dergisi, Sayı 28.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 9, 29 - 37, 25.06.2019

Abstract

References

  • Bahattin, H. (2013). Tüketicinin Satın Alma Kararı Üzerinde Ambalaj Renklerinin Önemi ve Grafik Tasarım Öğrencilerinin Konu Üzerindeki Farkındalığının Ölçülmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Becer, E. (2006). Ambalaj Tasarımı, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Calver, G. (2007). What Is Packaging Design? (Essential Design Handbooks) Paperback – Illustrated.
  • De Mozota, B. B . (2005). Tasarım Yönetimi. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı Tüketim Ürünlerinin Ambalaj Tasarımında Çağrışımsal Öğrenme ile Renk Kararları. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Düz, Nazan. (2012). Ambalaj-Reklam İlişkisi ve Tasarım Eğitimindeki Yeri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Western Anatolia Journal Of Educational Science, 3(6), 19-52.
  • İlisulu, Tevfik İ. (2012). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Marka ve Esinlenme. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sanat Dergisi, 125-132.
  • Göktepe, Yankı. (2007). Ambalajın Endüstri Tasarımındaki Rolünün Analitik Araştırması. Gümüşhane: Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi.
  • Klimchuk, Marianne Rosner ve Krasovec Sandra A. (2006). Packaging Design Successful Product Branding from Concept to Shelf. Kanada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Meyers Herbert M. & Lubliner Murray J. (2003). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. İstanbul: Rota Yayınevi.
  • Özcan A. Can. (2012). “Gıda Ambalajı Tasarlamak Uzmanlık İstiyor”. Ö. Erol (Haz.). Gıda Dergisi. Pektaş, Hasip. (1993). Ambalaj Tasarımının Önemi. Ankara: Standard, Ekonomik ve Teknik Dergi, 376, 24 - 25.
  • Sarıkavak, Namık Kemal. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Uçar, Tevfik F. (2009). Her İle Bir Üniversite ve Görsel Evrene Katılan Yeni Bir Amblem…. Grafik Tasarım Dergisi, Sayı 28.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed)
Authors

Süeda Şatır

Publication Date June 25, 2019
Submission Date May 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Şatır, S. (2019). Temel Gıda Ambalaj Tasarımında İllüstrasyon. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(9), 29-37.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png