Günümüzde ikinci dil, küresel dünyanın ihtiyaç duyduğu en temel gereksinimlerden
biridir. Bu ihtiyaç, yüzyıllardan beri uygulanan yabancı dil
öğretim/edinim yöntemlerinin yeniden tartışılmasını sağladı. Dil öğretiminde/ediniminde
çeviri yöntemden, seçmeci yönteme kadar uzanan geniş
yelpazede öğreticilerin uygulayabileceği pek çok yöntem mevcuttur.
Dil edinme yetisi, doğuştan her insanda var olan gizil bir güçtür. İnsanın
anadili ile sonradan konuşmak istediği ikinci dil arasında, edinim bağlamında
ciddi sorunlar vardır. Tartışmalar, genel olarak bu noktada odaklanmaktadır.
Anadil edinimi bu kadar kolay iken ikinci dil edinimi neden bu
kadar zor?
Chomsky, yabancı dil öğrenen bireylerin “evrensel dil ilkeleri”ne göre asgari
düzeyde hedef dilde cümle üretme düzenini kavraması gerektiğine
inanır. Ona göre, dilde iki yapı vardır; yüzey yapı ve derin yapı. Anlamlı
bir öğrenmenin gerçekleşmesi için “anadil edinimi”ne yakın bir öğrenmenin
gerçekleşmesi gerekir. Chomsky, evrensel dilbilgisinde sağlaması
gereken prensipler ve parametrelerin olduğunu savunur. Dilin içine doğan
çocuk, anadili bu evrensel ilkelere göre öğrenir.
Yabancı dil öğreniminde temel ilke, dilin içselleştirilmesi, sistem ve kurallarının
edinilmesidir. Dili, bir fizik kanununu öğretir gibi öğretemeyeceğimize
göre, doğal dil oluşumuna gidecek yol ve yöntemleri bulmak
zorundayız.Bu çalışma, dil öğretimi ve edinimi noktasında var olan yol ve yöntemlerin
karşılaştırılması ve tartışılmasıyla Türkçenin yabancı dil olarak nasıl daha
“doğru ve kolay” öğretilebileceği hususunda önerileri kapsamaktadır
Today, a second language is one of the most fundamental requirements
which the global world needs. It is this need which rekindled the debate
about the foreign language teaching/acquisition methods that had applied
for centuries. In language teaching/acquisition there is a wide range of
methods from grammar-translation method to eclectic method that can be
applied by teachers.
Language acquisition ability is a potential inherent in every human being
which remains dormant as a latent power. In the context of langauge
acquisition there are serious problems regarding acquisition of a second
language compared to acquisition of one’s own mother tongue. Discussions
generally focus on this point. Why is it so difficult to acquire a second
language while acquisition of mother tongue is so easy?
Chomsky believes that individuals learning a foreign language must be able
to grasp sentence production scheme in the target language at the very least
at a minimum level in accordance with the “universal language principles”.
According to him, there are two structures in a language; surface structure
and deep structure. In order for learning to be meaningful, learning needs
to get close to that of “mother tongue acquisition”. Chomsky argues that
there must have been principles and parameters that a universal grammar
could provide. A child born into a language learns his/her mother tongue
according to these universal principles.
The basic principle in foreign language learning is the internalisation of
the language via the acquisition of systems and rules. Since we cannot
teach a language as we would teach laws of physics we have to find and
devise ways and methods leading to natural absorbance of languageThis study contains some suggestions about how Turkish as a foreign
language can be taught “more accurately and in an easier way” through
comparison and discussion of existing language teaching and acquisition
methods.
Other ID | JA64DV28RE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)