Bu çalışma, yabancı öğrencilere Türkçe öğretiminde kullanılan dijital ders kitaplarının okunurluk ve okunabilirlik düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, dijital kitapların tipografik özelliklerinin öğrencilerin öğrenme süreçlerine etkisini değerlendirmek üzere kapsamlı bir değerlendirme sunmaktadır. Değerlendirmelerde karakter yapısı, tercihi ve büyüklüğü, metin hizalamaları ve özel efektler, satır uzunluğu, sütun genişliği, karakter boşluğu, satır ve kelime boşluğu, hiyerarşi ve kontrast olmak üzere okunurluk ve okunabilirlik ögeleri kullanılmıştır. Uygun tipografik özelliklere sahip kitapların öğrencilerin metinleri daha kolay anlamalarına ve dil becerilerini daha hızlı geliştirmelerine yardımcı olduğu değerlendirilmektedir. Çalışma, okunurluk ve okunabilirlik ögelerinin bir bütün olarak, okuma hızını ve metin anlama düzeyini nasıl etkilediğini vurgulamaktadır. Bu çalışmanın öne çıkan yanı, yabancı dil öğretiminde tipografik düzenlemelerin önemini vurgulayan detaylı bir değerlendirme sunmasıdır. Özgün değeri ise, eğitim materyallerinin tasarımında tipografik unsurların dikkate alınmasının, öğretim kalitesini artırma potansiyeline dikkat çekmesidir. Sonuç olarak, bu araştırma, Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarının daha etkili hâle getirilmesi için somut öneriler sunarak, yabancı öğrencilerin öğrenme deneyimlerini iyileştirmeye katkıda bulunmaktadır.
Okunabilirlik okunurluk dijital kaynak eğitim yardımcı kaynak yabancılara Türkçe öğretimi
This study aims to examine the legibility and readability levels of digital textbooks used in teaching Turkish to foreign students. The study provides a comprehensive evaluation to assess the impact of typographic features of digital textbooks on students' learning processes. Readability and readability elements such as character structure, preference and size, text alignment and special effects, line length, column width, character spacing, line and word spacing, hierarchy and contrast were used in the evaluations. It is evaluated that books with appropriate typographic features help students understand texts more easily and develop their language skills faster. The study emphasizes how legibility and readability elements as a whole affect reading speed and text comprehension. What is outstanding about this study is that it provides a detailed evaluation that emphasizes the importance of typographic arrangements in foreign language teaching. Its unique value is that it draws attention to the potential of considering typographic elements in the design of educational materials to improve the quality of teaching. As a result, this study contributes to improving the learning experience of foreign students by providing concrete suggestions for making textbooks used in Turkish language teaching more effective.
Legibility readability digital resource education auxiliary resource teaching Turkish to foreigners
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)