Bu araştırmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine göre bilimsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın modeli genel tarama modellerinden nedensel-karşılaştırmalı (causal-comperative) desendir. Araştırmanın veri toplama aracı olarak, Akdeniz (2014) tarafından geliştirilen 7 sorudan oluşan “Bilimsel Yaratıcılık Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı’nda okuyan ikinci sınıf ve son sınıf öğrencilerinden oluşacaktır. Bunun nedeni olarak, 2. sınıfta öğretmenlik mesleğine yeni alışmaya çalışan biyoloji öğretmen adaylar ile 4. sınıfta okuyan geleceğin biyoloji öğretmeni olacak öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Buna göre araştırmanın örneklemi ise, Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2. ve 4. Sınıflarda öğrenim gören gönüllü 30 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın modeli, genel tarama modelinde ilişkisel bir çalışmadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; bağımsız gruplar için t-testi, bağımsız değişkenin kesikli olduğu durumlarda ki-kare yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; biyoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine göre bilimsel yaratıcılık düzeyleri cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Ancak öğretmen adaylarının sınıf düzeyi değişkenine göre bilimsel yaratıcılık testi puanları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Araştırmanın sonuçları; 2. sınıf öğretmen adaylarının öğretim sürecinde problem çözmeye yönelik yeni kazandıkları bilgilere hâkim olmaları ve 4. sınıf öğretmen adaylarının öğretim sürecindeki problem çözmeye yönelik bilgileri unutmaya başlamaları ile açıklanabilmektedir.
Bilimsel yaratıcılık Biyoloji eğitimi Problem çözme becerileri Biyoloji öğretmen adayları
The purpose of this study is to examine the levels of scientific creativity among biology teacher candidates based on their problem-solving abilities. The study's model is a causal-comparative design, which is one of the most common survey models. The data collection tool for the study was Akdeniz's (2014) "Scientific Creativity Test," which consists of seven questions. Students of Hacettepe University's Department of Biology Education's second and final years will make up the study's universe. As the reason for this, it is aimed to compare the scientific creativity levels of the biology teacher candidates who are just trying to get used to the teaching profession in the 2nd grade and the biology teacher candidates in the 4th grade who will be the future biology teachers. The study's sample was determined by the most accessible sampling method. Accordingly, the research sample consisted of 30 participants from Hacettepe University's Department of Biology Education in the 2nd and 4th grades. In the general screening model, the research model is a relational study. The t-test was used to analyze the data collected during the study for independent groups, and the chi-square approach was used when the independent variable was discrete. According to the results of the research, there is no statistically significant difference between the problem-solving skills of the biology teacher candidates and the scientific creativity levels according to the gender variable. However, a significant difference was found between the scientific creativity test scores of the teacher candidates according to the grade level variable. The results of the research can be explained by the fact that the 2nd-grade pre-service teachers have mastered the newly acquired knowledge about problem-solving in the teaching process and the 4th-grade teacher candidates start to forget the knowledge about problem-solving in the teaching process.
Scientific creativity Biology education Problem-solving skills Biology teacher candidates
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |