‘Kavram tanımı’ ve ‘kavram imgesi’ terimleri ilk kez 1980 yılında Vinner ve Hershkowitz tarafından matematik alan yazınında kullanılmıştır. ‘Kavram tanımı’, bir kavramı ayrıntıya girmeden doğru ve genel olarak açıklayan sözcükler bütünüdür. ‘Kavram imgesi’; bir kavramın bireyin zihninde çağrıştırdığı tüm zihinsel görüntüleri, imgeleri, işlemleri, ilişkileri, süreçleri ve kavrama ait özellikleri kapsayan bilişsel yapının toplamıdır. Bir kavram bireyin zihninde tek bir biçimde yer etmez; ilgili kavrama ait sözel ifadeler, görseller, duyumlar, tutumlar, anılar, çağrışımlar gibi kavrama ait pek çok öge zihinde barındırılır. Çalışmada 8. sınıf öğrencilerinin sözcük türlerine ilişkin kavram tanımları ve kavram imgeleri incelenmiştir.
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni temel alınmıştır. Açık uçlu sorularla kavram imgeleri diğer öğrencilerden farklı olanlarla yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırılacak kavram alanı belirlenirken uzman ve öğretmen görüşleri alınarak Türkçe öğretiminde güçlük yaşanan kavramların neler olduğu sorulmuştur.
Araştırmada şu sonuçlar göze çarpmaktadır: Doğru kavram imgeleri, daha çok zamirlerde görülürken isim ve zarflarda daha az görülmektedir. Doğruya görece yakın kavram imgeleri, daha çok isimlerde görülürken zamirlerde daha az görülmektedir. Doğrudan oldukça uzak kavram imgeleri, daha çok sıfat ve zarflarda görülürken ünlemlerde daha az görülmektedir. En çok yanıtsız bırakılan sözcük türü edatlar, en az yanıtsız bırakılan sözcük türüyse isimlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 12, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | June 26, 2024 |
Acceptance Date | November 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |