Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretimde Yerleşik, Taşımalı ve Yatılı Bölge Okullarında Eğitim ve Bu Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumları Üzerine Etkisi: Yahyalı İlçesi Örneği

Year 2020, Volume: 11 Issue: 2, 445 - 459, 28.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı yerleşik, taşımalı ve yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) şeklindeki ilköğretim uygulamaları ile öğrenim gören ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını değerlendirmektir. Araştırma nicel araştırma yöntemi kapsamında tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim- öğretim döneminde Kayseri ili Yahyalı ilçesinde öğrenim göre toplam 429 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 25 sorudan oluşan Fene Yönelik Tutum Ölçeği (FYTÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.00 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin ilk olarak betimsel istatistikleri yapılmış, ardından tek yönlü varyans analizi (one way ANOVA) uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda farklı ilköğretim uygulamasına dahil olan öğrencilerin tutum puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgular, benzer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

References

  • Arı, A. (2000). Normal, Taşımalı Ve Yatılı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Afyon.
  • Arı, A. (2002). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi (normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması). Milli Eğitim Dergisi, 153-154.
  • Babaoğlan, B. (2017). Cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bostan, F. (2005).Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetiminin uygulanmasının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çabuk Kaya, N. (2006) Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46( 2), 105-116.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz?, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 83(84), 38- 40.
  • Gülbeyaz, O. (2006).Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Ve Pansiyonlu İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici Ve Öğretmenlerin Örgütsel Stres Kaynakları (Kayseri İli Örneği). Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi , Malatya.
  • Güleryüz ,H. (2002) Taşımalı Eğitim. Ankara: Öğretmen Dünyası.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kahle J.B & Lakes K.M., (1983). The myth equality in science classrooms, Journal Of Research In Science Teaching , 20(2), 131-140.
  • Karakütük, M. (1996). Taşımalı İlköğretim Uygulaması ve Sorunları: Sincan İlçesi Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (20.bs.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazu, İ.Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Etüt Saatlerinde ve Boş Zaman Etkinliklerinde Karşılaşılan Sorunlar (Elazığ İli Örneği) Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması. Normal, Yatılı Ve Taşımalı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması (Mudurnu Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Koçkan, Ç. (2004). Normal Ve Taşımalı Eğitim Öğretim Yapan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. ( Kırşehir Örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Köroğlu, M.G. (2009) Türkiye’de Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Sorunlarına İlişkin Yibo Yöneticileri Ve Öğretmenlerinin Görüş ve Önerileri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı Eğitim (Bursa İli Örneği) Elementary Education Online, 5(2), 16-23.
  • Külçe, C. (2005) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumu, Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • MEB , (1995), Milli eğitim temel kanunu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2014). Taşımalı İlköğretim Yönetmeliği, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Mertler, C. A., & Vannatta, R. A. (2005). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (third edition). United States: Pyrczak Publishing.
  • Mordi, C. (1991). Factors associated with pupil’s attitudes towards science in Negerian primary schools. Research in Science and Techologial Education,1(9), 39-41.
  • Pallant, J. (2007). SPSS. Survival manual. New York: McGraw-Hill.
  • Shrigley, R.. L., Koballa, T. R.. & Simpson, R. D. (1988) Defining attitude for science educators. Journal of research in science teaching, 25, 659-678.
  • Simpson, R.D., Koballa, T.R.Jr., Oliver, J.S., & F.E. Crawley. (1994). "Research on the affective dimension of science learning". D. White (Ed). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: MacMillan Publishing Company; 211-235.
  • Şan, A. (2012) .İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Udum, C. (2012). Normal İlköğretim Okulu Ve Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Sbs Puanına Göre Matematik Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • URL, 1. http://www.kayseri.gov.tr/yahyali-ilcesi Erişim tarihi:10.02.2019.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yüce, S. (2008). Taşımalı Eğitim-Öğretim Yapan İlköğretim Okullarındaki İkinci Kademe Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Sincan Örneği).Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi,
Year 2020, Volume: 11 Issue: 2, 445 - 459, 28.12.2020

Abstract

References

  • Arı, A. (2000). Normal, Taşımalı Ve Yatılı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Afyon.
  • Arı, A. (2002). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi (normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması). Milli Eğitim Dergisi, 153-154.
  • Babaoğlan, B. (2017). Cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bostan, F. (2005).Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetiminin uygulanmasının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çabuk Kaya, N. (2006) Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46( 2), 105-116.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz?, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 83(84), 38- 40.
  • Gülbeyaz, O. (2006).Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Ve Pansiyonlu İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici Ve Öğretmenlerin Örgütsel Stres Kaynakları (Kayseri İli Örneği). Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi , Malatya.
  • Güleryüz ,H. (2002) Taşımalı Eğitim. Ankara: Öğretmen Dünyası.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kahle J.B & Lakes K.M., (1983). The myth equality in science classrooms, Journal Of Research In Science Teaching , 20(2), 131-140.
  • Karakütük, M. (1996). Taşımalı İlköğretim Uygulaması ve Sorunları: Sincan İlçesi Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (20.bs.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazu, İ.Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Etüt Saatlerinde ve Boş Zaman Etkinliklerinde Karşılaşılan Sorunlar (Elazığ İli Örneği) Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması. Normal, Yatılı Ve Taşımalı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması (Mudurnu Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Koçkan, Ç. (2004). Normal Ve Taşımalı Eğitim Öğretim Yapan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. ( Kırşehir Örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Köroğlu, M.G. (2009) Türkiye’de Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Sorunlarına İlişkin Yibo Yöneticileri Ve Öğretmenlerinin Görüş ve Önerileri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı Eğitim (Bursa İli Örneği) Elementary Education Online, 5(2), 16-23.
  • Külçe, C. (2005) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumu, Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • MEB , (1995), Milli eğitim temel kanunu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2014). Taşımalı İlköğretim Yönetmeliği, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Mertler, C. A., & Vannatta, R. A. (2005). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (third edition). United States: Pyrczak Publishing.
  • Mordi, C. (1991). Factors associated with pupil’s attitudes towards science in Negerian primary schools. Research in Science and Techologial Education,1(9), 39-41.
  • Pallant, J. (2007). SPSS. Survival manual. New York: McGraw-Hill.
  • Shrigley, R.. L., Koballa, T. R.. & Simpson, R. D. (1988) Defining attitude for science educators. Journal of research in science teaching, 25, 659-678.
  • Simpson, R.D., Koballa, T.R.Jr., Oliver, J.S., & F.E. Crawley. (1994). "Research on the affective dimension of science learning". D. White (Ed). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: MacMillan Publishing Company; 211-235.
  • Şan, A. (2012) .İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Udum, C. (2012). Normal İlköğretim Okulu Ve Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Sbs Puanına Göre Matematik Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • URL, 1. http://www.kayseri.gov.tr/yahyali-ilcesi Erişim tarihi:10.02.2019.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yüce, S. (2008). Taşımalı Eğitim-Öğretim Yapan İlköğretim Okullarındaki İkinci Kademe Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Sincan Örneği).Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi,
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sümeyya Gürbey 0000-0003-4966-3991

Ebru Ezberci Çevik 0000-0003-4219-3296

Ahmet Şahin 0000-0002-6926-0340

Publication Date December 28, 2020
Submission Date July 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Gürbey, S., Ezberci Çevik, E., & Şahin, A. (2020). İlköğretimde Yerleşik, Taşımalı ve Yatılı Bölge Okullarında Eğitim ve Bu Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumları Üzerine Etkisi: Yahyalı İlçesi Örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 445-459.