Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Akustik Ortamların Çalgı Performansına Etkisinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 12 Issue: 2, 650 - 672, 28.12.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.936212

Abstract

Ülkemizdeki genel, özengen ve mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda, çalgı eğitimleri ile ilgili gerek teknik, gerekse de müzikal sorunlara dair son yıllarda önemli çalışmalar yapılmaktadır. Bu sorunlar değerlendirildiğinde çalışma odalarındaki akustik problemlerden kaynaklı dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri ve çalgı performansına olumsuz etkilerinin derinlemesine araştırılması kanısına varılmıştır. Bu araştırmanın amacı; müzik eğitimi bölümlerindeki çalgı çalışma odalarının akustik durumları, öğrencilerin çalgı performansları sırasında dikkat ve meditasyon değerlerini ne düzeyde etkilediğini tespit etmek ve olası problemlere çözüm bulmaktır. Bu kapsamda, katılımcıların bireysel çalgı odalarındaki performansları ele alınarak, çeşitli çalgıların akustik açıdan farklılıklara (yalıtılmış ve yalıtılmamış odalar) göre dikkat ve meditasyon değerleri yorumlanmıştır. Bu bağlamda, bireysel çalışma odalarındaki akustik durumlara göre farklı çalgıların dikkat ve meditasyon süreçlerinin nasıl etkilendiğine dikkat çekmek, mevcut olan ve yeni yapılacak olan müzik kurumlarındaki çalışma odalarının akustik donanımları hakkında fikir vermek, ayrıca benzer çalışmalara örnek olması ve kaynak oluşturması bakımından araştırmanın önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmada deneysel araştırma yöntemlerinden kontrol grupsuz son test desen kullanılmıştır. Araştırma doğrultusunda katılımcılar üzerinde akustik açıdan (yalıtılmış ve yalıtılmamış) oda değişkeninin etkilerine bakılmıştır. Çalgıları birbirinden farklı sekiz katılımcı, farklı akustik ortamlarda çalgı performansı sergilemiştir. Performans sırasında kafa bölgelerine Neurosky Mindwave Mobile 2 EEG cihazı takılmış ve katılımcıların anlık dikkat ve meditasyon değerleri üç farklı oturumda ölçülmüştür. Uygulama sonrasında her katılımcısının ayrı odalarda alınan verilerin ortalamaları alınmış ve birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, bütün katılımcıların dikkat verileri akustik açıdan yalıtılmış ve düzenlenmiş odada daha yüksek, meditasyon verilerinde ise bireysel farklılıklar gözlenmiştir. Akustik açıdan yalıtılmış odada çalgı performansı sergileyen kişilerin dikkatlerinin daha iyi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akgün, M. (2011). Müzik çalışma odalarının akustik olarak objektif ve sübjektif parametreler aracılığıyla kritik analizinin yapılması: örnek durum incelemesi; İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Mssf Binası (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 308520)
  • Arıcı, G. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin çalgıya yönelik benlik algıları ile sürekli optimal performans duygu durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 535224)
  • Aşmet Köse, A. (2004). Abant İzzet Baysal Üniversitesi eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı bireysel çalışma odalarının akustik özelliklerinin müzik eğitimine eğitimci ve öğrenci açısından yansıması. (Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 144034)
  • Ayata, E., ve Aşkın, C. (2008, Aralık). Müziğin beynin bilişsel fonksiyonlarına olan etkisi. İtü Sosyal Bilimler Dergisi/B, 5(2).
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., ve Tuncal, J. K. (2017). Akustik iyileştirme yapılmış bir okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 637-658.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem akademi.
  • Crowley, K., Sliney, A. ve Murphy, D. (2010, July). Evaluating a brain-computer ınterface to categorise human emotional response. 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies.
  • Çelik, B. (2010). Piyano eğitiminde video kamera kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3).
  • Çenberci, S. (2019, 10-12 Eylül). Eğitim bilimleri teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (Şahin, H. Ed.). Çalgı eğitiminde güdülenmeyi sağlamaya ve sürdürmeye yönelik yöntemler (Bölüm VII, s. 100 - 111). ISBN: 978-9940-46-049-5. IVPE.
  • Daloğlu, C. (2019). Özel dersliklerin akustik performans sınıfları ve akustik proje tanımları kapsamında değerlendirilmesi: İzmir B.B müzik sanat atölyeleri örneği. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 574606)
  • Demirkale, S. Y. (2007). Çevre ve yapı akustiği: mimarlar ve mühendisler için el kitabı. Birsen yayınevi. Durak, Y. ve Baytemur, S. (2019, 4-7 Eylül). Müzik teknolojilerinin müzik eğitimi kurumlarında adaptasyonu. İSME İstanbul 2019 Legacy Congerence
  • İnel, Y. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan bilgisayar temelli materyallerin 6. sınıf öğrencilerinin dikkat ve motivasyon düzeylerine etkisi. (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 381573)
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Musicology Journal, 1(1), 258-285. http://dx.doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.01.0011
  • Kurtyener, K. (2019). Akustik ve çevresel gürültü ölçüm sistemlerinin irdelenmesi - mevcutlara alternatif taşınabilir ve çok noktada ölçüm yapabilen bir modelin geliştirilmesi. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 600501)
  • Levitin, D.J. (2015). Müziğin etkisindeki beyin (A.S. Çulhaoğlu, Çev.) Pegasus yayınları:1168 Mindwave User Guide. (2018). 29.08.2020 tarihinde http://download.neurosky.com/public/Products/MindWave%20Mobile%202/MindWave%20Mobile%202%20User%20Guide%20.pdf sayfasından indirilmiştir.
  • Mutlu, T.E. (2018). Doğu anadolu bölgesinde bulunan güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinin mevcut durumlarının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 533251)
  • Neuro Experimenter User’s Guide (2020). 15.06.2020 tarihinde https://docs.google.com/document/d/1mB1YlZUbSr39ytF5U7u1KHGC0h9220JxVQE8X4yHXs/edit# sayfasından indirilmiştir.
  • Otacıoğlu, S. (2020, 21 Eylül). Ses eğitiminde register algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1295-1311. (21.09.2020)
  • Önen, U. (2017). Ses kayıt ve müzik teknolojileri (10. Baskı). ISBN 978-9944-424-17-2. Çitlembik yayınları.
  • Özmenteş, S. (2004). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin çalgı çalışma sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 145318)
  • Özmumcu, E. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümleri çalgı eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin çeşitli boyutlarıyla incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 554154)
  • Parker, B. (2015). Güçlü titreşimler – müziğin fiziği (C. Güray ve M. Sözer, Çev.) Tübitak popüler bilim kitapları 725
  • Sönmez, V. ve G. Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitimi dersine etkili hazırlanma süreci. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2).
  • Şendurur, Y., ve Barış, D. A. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1).
  • Tarikci, A. (2015). Müzik teknolojisine giriş. ISBN 978-605-4957-19-4.Müzik eğitimi yayınları.
  • Uçan, A. (1997). müzik eğitimi: temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Müzik ansiklopedisi yayınları.
Year 2021, Volume: 12 Issue: 2, 650 - 672, 28.12.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.936212

Abstract

References

  • Akgün, M. (2011). Müzik çalışma odalarının akustik olarak objektif ve sübjektif parametreler aracılığıyla kritik analizinin yapılması: örnek durum incelemesi; İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Mssf Binası (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 308520)
  • Arıcı, G. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin çalgıya yönelik benlik algıları ile sürekli optimal performans duygu durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 535224)
  • Aşmet Köse, A. (2004). Abant İzzet Baysal Üniversitesi eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı bireysel çalışma odalarının akustik özelliklerinin müzik eğitimine eğitimci ve öğrenci açısından yansıması. (Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 144034)
  • Ayata, E., ve Aşkın, C. (2008, Aralık). Müziğin beynin bilişsel fonksiyonlarına olan etkisi. İtü Sosyal Bilimler Dergisi/B, 5(2).
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., ve Tuncal, J. K. (2017). Akustik iyileştirme yapılmış bir okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 637-658.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem akademi.
  • Crowley, K., Sliney, A. ve Murphy, D. (2010, July). Evaluating a brain-computer ınterface to categorise human emotional response. 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies.
  • Çelik, B. (2010). Piyano eğitiminde video kamera kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3).
  • Çenberci, S. (2019, 10-12 Eylül). Eğitim bilimleri teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (Şahin, H. Ed.). Çalgı eğitiminde güdülenmeyi sağlamaya ve sürdürmeye yönelik yöntemler (Bölüm VII, s. 100 - 111). ISBN: 978-9940-46-049-5. IVPE.
  • Daloğlu, C. (2019). Özel dersliklerin akustik performans sınıfları ve akustik proje tanımları kapsamında değerlendirilmesi: İzmir B.B müzik sanat atölyeleri örneği. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 574606)
  • Demirkale, S. Y. (2007). Çevre ve yapı akustiği: mimarlar ve mühendisler için el kitabı. Birsen yayınevi. Durak, Y. ve Baytemur, S. (2019, 4-7 Eylül). Müzik teknolojilerinin müzik eğitimi kurumlarında adaptasyonu. İSME İstanbul 2019 Legacy Congerence
  • İnel, Y. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan bilgisayar temelli materyallerin 6. sınıf öğrencilerinin dikkat ve motivasyon düzeylerine etkisi. (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 381573)
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Musicology Journal, 1(1), 258-285. http://dx.doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.01.0011
  • Kurtyener, K. (2019). Akustik ve çevresel gürültü ölçüm sistemlerinin irdelenmesi - mevcutlara alternatif taşınabilir ve çok noktada ölçüm yapabilen bir modelin geliştirilmesi. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 600501)
  • Levitin, D.J. (2015). Müziğin etkisindeki beyin (A.S. Çulhaoğlu, Çev.) Pegasus yayınları:1168 Mindwave User Guide. (2018). 29.08.2020 tarihinde http://download.neurosky.com/public/Products/MindWave%20Mobile%202/MindWave%20Mobile%202%20User%20Guide%20.pdf sayfasından indirilmiştir.
  • Mutlu, T.E. (2018). Doğu anadolu bölgesinde bulunan güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinin mevcut durumlarının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 533251)
  • Neuro Experimenter User’s Guide (2020). 15.06.2020 tarihinde https://docs.google.com/document/d/1mB1YlZUbSr39ytF5U7u1KHGC0h9220JxVQE8X4yHXs/edit# sayfasından indirilmiştir.
  • Otacıoğlu, S. (2020, 21 Eylül). Ses eğitiminde register algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1295-1311. (21.09.2020)
  • Önen, U. (2017). Ses kayıt ve müzik teknolojileri (10. Baskı). ISBN 978-9944-424-17-2. Çitlembik yayınları.
  • Özmenteş, S. (2004). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin çalgı çalışma sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 145318)
  • Özmumcu, E. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümleri çalgı eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin çeşitli boyutlarıyla incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Erişim No: 554154)
  • Parker, B. (2015). Güçlü titreşimler – müziğin fiziği (C. Güray ve M. Sözer, Çev.) Tübitak popüler bilim kitapları 725
  • Sönmez, V. ve G. Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitimi dersine etkili hazırlanma süreci. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2).
  • Şendurur, Y., ve Barış, D. A. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1).
  • Tarikci, A. (2015). Müzik teknolojisine giriş. ISBN 978-605-4957-19-4.Müzik eğitimi yayınları.
  • Uçan, A. (1997). müzik eğitimi: temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Müzik ansiklopedisi yayınları.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Alper Demiray 0000-0003-4177-1760

Yavuz Durak 0000-0002-7376-3661

Publication Date December 28, 2021
Submission Date May 11, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Demiray, A., & Durak, Y. (2021). Farklı Akustik Ortamların Çalgı Performansına Etkisinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 650-672. https://doi.org/10.51460/baebd.936212