Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin rutin olmayan problemlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülen araştırmanın katılımcılarını, uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 27 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler rutin olmayan problemlerin öğrencilerin düşünme becerilerini ve üst düzey düşünme yeteneğini geliştirdiğini, bilişsel gelişime katkı sağladığını belirtmişlerdir. Öğretmenler rutin olmayan problemlere müfredatta yeterince yer verilmediği görüşündedirler. Kendi çabaları ile rutin olmayan problemleri derslerine eklediklerini ve ev ödevi olarak verdiklerini belirtmişlerdir. Bu problemlerin çözümünün öğretiminde dramatize etme, hikâyeleştirme, problemi parçalara ayırma stratejilerini kullandıklarını ve öğrencilere rehberlik yaptıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler, rutin olmayan problemlerin çözümüne ilişkin okuduğunu anlama çalışmaları, bol soru çözümü ve problemi günlük hayatla ilişkilendirme çalışmaları yapılmasını önermişlerdir. Öğretmenler rutin olamayan problemlerin zaman alıcı olması, çözümünün uzun olması, zorlayıcı olması, anlaşılması zor olması gibi sınırlılıklara sahip olduğunu da belirtmişlerdir.
Altun, M.ve Memnun, D. S. (2008). Mathematıcs teacher traınees’ skılls and on solvıng non-routıne mathematıcal problems. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 4(2). https://arastirmax.com/tr/system/files/70-352-1-pb.pdf
Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Primary school teacher trainees’ skills and opinions on solving non-routine mathematical problems. Elementary Education Online, 6(1).
Artutu, P. D. ve Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin rutin olmayan sözel problemleri çözme düzeylerinin çözüm stratejilerinin ve hata türlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 39-50. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50291
Artut, P. D. ve Tar, K. (2009). Öğretmen adaylarının rutin olmayan sözel problemleri çözme süreçlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 53-70. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153355
Artut, P. D. ve Ildırı, U. A. (2013). Matematik ders ve çalışma kitabında yer alan problemlerin bazı kriterlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 349-364. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50839
Asman, D. ve Markovits, Z. (2009). Elementary school teachers' knowledge and beliefs regarding non-routine problems. Asia Pacific Journal of Education, 29(2), 229-249. https://doi.org/10.1080/02188790902859012
Bal, A. P. (2014). Öğretmenlerin rutin olmayan matematiksel problemleri çözmede kullandıkları stratejiler. ICEMST 2014, 896.
Boz, İ. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 40-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/587406
Boz, İ., ve Ulusoy, M. (2020). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin okuma Tutumu Ile okuduğunu Anlama Düzeyi ve Rutin Olmayan problem çözme Başarısı Arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi. https://doi.org/10.15659/ankad.v4i1.72
Büyükalan Filiz, S., ve Boz, İ. (2019). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin Akıcı okuma Düzeyleri i̇le Rutin Olmayan problem çözme Başarısı Arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 5(1), 57–70. https://doi.org/10.32570/ijofe.524102
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. https://doi.org/10.14527/9789944919289
Çalik, M., ve Sözbi̇li̇r, M. (2014). Parameters of content analysis. Ted Eğitim Bilim Dergisi, 39(174). https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
Dündar, S. (2015). Öğretmen adaylarının seriler konusuyla ilgili alıştırmaları ve rutin olmayan problemleri çözme becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1293-1310. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209815
Ergen, Y. (2020). 'Does mathematics fool us?' A study on fourth grade students' nonroutine maths problem solving skills. Issues in Educational Research, 30(3), 828-848. http://www.iier.org.au/iier30/ergen.pdf
Eryılmaz Toksoy, S., & Akdeniz, A. R. (2016). Öğrencilerin problemleri çözüm Süreçlerinin i̇pucu destekli problem çözme Aracı Ile Belirlenmesi. Hacettepe University Journal of Education, 1–1. https://doi.org/10.16986/huje.2016016668
Gök, M., & Erdoğan, A. (2017). Sınıf Ortamında Rutin Olmayan Matematik Problemi çözme: Didaktik Durumlar teorisine Dayalı Bir Uygulama örneği. Yuzunci Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 14(1), 140–181. https://doi.org/10.23891/yyuni.2017.6
Inoue, N. (2005). The realistic reasons behind unrealistic solutions: The role of interpretive activity in word problem solving. Learning and Instruction, 15(1), 69–83. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.12.004
Kar, T., & Isık, C. (2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı algılama ve rutin olmayan problem çözme becerilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 57-72.
Kaya, S., & Kablan, Z. (2018). Rutin Olmayan problemlerle i̇lgili Yapılan Araştırmaların Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 25–44. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437652
Kablan, Z., & Uğur, S. S. (2020). The relationship between routine and non-routine problem solving and learning styles. Educational Studies, 47(3), 328–343. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1701993
Kösece Loğoğlu, P. (2016). Polya’nın problem çözme yöntemine dayalı etkinliklerle matematik öğretiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözme başarılarına etkisi. Mersin Üniversitesi.
Lee, M. & Kim, D.s. (2005). The effects of the collaborative representation supporting tool on problem-solving processes and outcomes in web-based collaborative problem-based learning (PBL) Environments. Journal of Interactive Learning Research, 16(3), 273-293. Norfolk, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved May 8, 2022 from https://www.learntechlib.org/primary/p/5962/.
Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Sınıf öğretmeni özel alan yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlilikleri/icerik/257 Erişim Tarihi: 09.11.2021
Muir, T., Beswick, K., & Williamson, J. (2008). “I’m not very good at solving problems”: An exploration of students’ problem solving behaviours. The Journal of Mathematical Behavior, 27(3), 228–241. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2008.04.003
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap. Pegem Akademi.
Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). MEB Yayınları.
Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (5). Eğiten Kitap Yayıncılık
Polya, G. (1985). How to solve ıt? (2. th Edition) USA: Princton Universty Pres, 1985.
Polya, G. (1990). Matematik ve makul akıl yürütme: Matematikte tümevarım ve analoji (Cilt 1). Princeton ÜniversitesiYayınları.
Popper, K. R. (2010). Hayat problem çözmektir bilgi, tarih ve politika üzerine (Trans. Ali Nalbant) Yapı Kredi Yayınları
Silver, E. A., Ghousseini, H., Gosen, D., Charalambous, C., & Strawhun, B. T. (2005). Moving from rhetoric to praxis: Issues faced by teachers in having students consider multiple solutions for problems in The mathematics classroom. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 287–301. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2005.09.009
Subaşı, M., ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.),https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/474049
Tomruk, İ. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin algılanan üst biliş becerileri ile fen bilimleri rutin ve rutin olmayan problem çözme düzeyi arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
Ulu, M. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemlerde yaptıkları hataların belirlenmesi ve giderilmesine yönelik bir uygulama (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme stratejileriyle ilgili gözlemler. İlköğretim Online, 6(2), 249-263. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/91012
Yenilmez, K., and Yasa, E. (2007). An investigation on problem solving skills of primary school students, E-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), pp.272-287.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
The Views of Classroom Teachers on Non-Routine Problems
Year 2023,
Volume: 14 Issue: 1, 224 - 249, 28.06.2023
This study aimed to determine the opinions of classroom teachers about non-routine problems. The participants of the study, which was conducted in the case study design, which is one of the qualitative research methods, consist of a total of 27 classroom teachers which were selected by convenient sampling method. The data of the study were collected with a semi-structured interview form prepared by the researchers.According to the research results; Teachers stated that non-routine problems improve students' thinking skills and contribute to cognitive development. Teachers think that non-routine problems are not sufficiently included in the curriculum. They stated that they used the strategies of dramatizing, storytelling, and breaking the problem into parts in the teaching of the solution of these problems and they provided guidance to the students. In addition, the teachers recommended reading comprehension exercises for the solution of non-routine problems, lots of problems solving and associating the problem with daily life. Teachers also stated that non-routine problems have limitations such as time-consuming, long solutions, challenging and difficult to understand.
Keywords: Non-routine problems, Problem solving, Classroom teachers
Altun, M.ve Memnun, D. S. (2008). Mathematıcs teacher traınees’ skılls and on solvıng non-routıne mathematıcal problems. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 4(2). https://arastirmax.com/tr/system/files/70-352-1-pb.pdf
Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Primary school teacher trainees’ skills and opinions on solving non-routine mathematical problems. Elementary Education Online, 6(1).
Artutu, P. D. ve Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin rutin olmayan sözel problemleri çözme düzeylerinin çözüm stratejilerinin ve hata türlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 39-50. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50291
Artut, P. D. ve Tar, K. (2009). Öğretmen adaylarının rutin olmayan sözel problemleri çözme süreçlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 53-70. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153355
Artut, P. D. ve Ildırı, U. A. (2013). Matematik ders ve çalışma kitabında yer alan problemlerin bazı kriterlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 349-364. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50839
Asman, D. ve Markovits, Z. (2009). Elementary school teachers' knowledge and beliefs regarding non-routine problems. Asia Pacific Journal of Education, 29(2), 229-249. https://doi.org/10.1080/02188790902859012
Bal, A. P. (2014). Öğretmenlerin rutin olmayan matematiksel problemleri çözmede kullandıkları stratejiler. ICEMST 2014, 896.
Boz, İ. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 40-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/587406
Boz, İ., ve Ulusoy, M. (2020). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin okuma Tutumu Ile okuduğunu Anlama Düzeyi ve Rutin Olmayan problem çözme Başarısı Arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi. https://doi.org/10.15659/ankad.v4i1.72
Büyükalan Filiz, S., ve Boz, İ. (2019). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin Akıcı okuma Düzeyleri i̇le Rutin Olmayan problem çözme Başarısı Arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 5(1), 57–70. https://doi.org/10.32570/ijofe.524102
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. https://doi.org/10.14527/9789944919289
Çalik, M., ve Sözbi̇li̇r, M. (2014). Parameters of content analysis. Ted Eğitim Bilim Dergisi, 39(174). https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
Dündar, S. (2015). Öğretmen adaylarının seriler konusuyla ilgili alıştırmaları ve rutin olmayan problemleri çözme becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1293-1310. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209815
Ergen, Y. (2020). 'Does mathematics fool us?' A study on fourth grade students' nonroutine maths problem solving skills. Issues in Educational Research, 30(3), 828-848. http://www.iier.org.au/iier30/ergen.pdf
Eryılmaz Toksoy, S., & Akdeniz, A. R. (2016). Öğrencilerin problemleri çözüm Süreçlerinin i̇pucu destekli problem çözme Aracı Ile Belirlenmesi. Hacettepe University Journal of Education, 1–1. https://doi.org/10.16986/huje.2016016668
Gök, M., & Erdoğan, A. (2017). Sınıf Ortamında Rutin Olmayan Matematik Problemi çözme: Didaktik Durumlar teorisine Dayalı Bir Uygulama örneği. Yuzunci Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 14(1), 140–181. https://doi.org/10.23891/yyuni.2017.6
Inoue, N. (2005). The realistic reasons behind unrealistic solutions: The role of interpretive activity in word problem solving. Learning and Instruction, 15(1), 69–83. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.12.004
Kar, T., & Isık, C. (2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı algılama ve rutin olmayan problem çözme becerilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 57-72.
Kaya, S., & Kablan, Z. (2018). Rutin Olmayan problemlerle i̇lgili Yapılan Araştırmaların Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 25–44. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437652
Kablan, Z., & Uğur, S. S. (2020). The relationship between routine and non-routine problem solving and learning styles. Educational Studies, 47(3), 328–343. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1701993
Kösece Loğoğlu, P. (2016). Polya’nın problem çözme yöntemine dayalı etkinliklerle matematik öğretiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözme başarılarına etkisi. Mersin Üniversitesi.
Lee, M. & Kim, D.s. (2005). The effects of the collaborative representation supporting tool on problem-solving processes and outcomes in web-based collaborative problem-based learning (PBL) Environments. Journal of Interactive Learning Research, 16(3), 273-293. Norfolk, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved May 8, 2022 from https://www.learntechlib.org/primary/p/5962/.
Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Sınıf öğretmeni özel alan yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-ozel-alan-yeterlilikleri/icerik/257 Erişim Tarihi: 09.11.2021
Muir, T., Beswick, K., & Williamson, J. (2008). “I’m not very good at solving problems”: An exploration of students’ problem solving behaviours. The Journal of Mathematical Behavior, 27(3), 228–241. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2008.04.003
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap. Pegem Akademi.
Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). MEB Yayınları.
Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (5). Eğiten Kitap Yayıncılık
Polya, G. (1985). How to solve ıt? (2. th Edition) USA: Princton Universty Pres, 1985.
Polya, G. (1990). Matematik ve makul akıl yürütme: Matematikte tümevarım ve analoji (Cilt 1). Princeton ÜniversitesiYayınları.
Popper, K. R. (2010). Hayat problem çözmektir bilgi, tarih ve politika üzerine (Trans. Ali Nalbant) Yapı Kredi Yayınları
Silver, E. A., Ghousseini, H., Gosen, D., Charalambous, C., & Strawhun, B. T. (2005). Moving from rhetoric to praxis: Issues faced by teachers in having students consider multiple solutions for problems in The mathematics classroom. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 287–301. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2005.09.009
Subaşı, M., ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.),https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/474049
Tomruk, İ. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin algılanan üst biliş becerileri ile fen bilimleri rutin ve rutin olmayan problem çözme düzeyi arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
Ulu, M. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemlerde yaptıkları hataların belirlenmesi ve giderilmesine yönelik bir uygulama (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme stratejileriyle ilgili gözlemler. İlköğretim Online, 6(2), 249-263. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/91012
Yenilmez, K., and Yasa, E. (2007). An investigation on problem solving skills of primary school students, E-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), pp.272-287.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Ergen, Y., Cirit, E., Saygılı, H., Aslan, H. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Rutin Olmayan Problemlere İlişkin Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 224-249. https://doi.org/10.51460/baebd.1200446