Research Article
BibTex RIS Cite

Okuma Çemberi Yönteminin 6. Sınıf Türkçe Derslerinde Okuduğunu Anlama Becerisine ve Okuma Motivasyonuna Etkisi

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 2379 - 2411, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1519498

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okuma çemberi yönteminin 6. sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisini belirlemek ayrıca öğrencilerin yönteme yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada açıklayıcı sıralı karma desen kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen; nitel boyutunda ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Antalya ili Alanya ilçesi Sema Eray Erdem Ortaokulu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim görmekte olan 81 öğrenciden (41 deney, 40 kontrol grubu) oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 8 hafta süren uygulama sürecinde deney grubunda okuma çemberi yöntemi kullanılmış olup kontrol grubunda ise geleneksel okuma etkinlikleri doğrultusunda öğretim yapılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak ‘Okuduğunu Anlama Testi, Metinlere Yönelik Okuma Motivasyonu Ölçeği ve Yarı Yapılandırışmış Görüşme Formu’ kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde kikare, bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi; nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda okuma çemberi yöntemin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna olumlu etki ettiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin okuma çemberi yöntemiyle ilgili olumlu görüş bildirdikleri de belirlenmiştir.

References

  • Aktaş, E. (2021). Akıcı okuma becerisi bakımından Türkçe dersi öğretim programı ve ders kitapları üzerine eleştirel bir analiz. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1140-1165.
  • Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. PegemA.
  • Altınkaya, A. (2019). Okuma çemberi yönteminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve okuma öz yeterliklerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, N. (2013). Teachers perceptions of increased appreciation and understanding of literature through literature circles, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin: Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Avcı, S., Yüksel, A. & Akıncı, T. (2010). Okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir yöntem: okuma çemberi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(32), 5-24.
  • Avcı. S. & Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre okumanın öğrencilere bilişsel ve duyusal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1285-1300.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4(2), 53-60.
Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 2379 - 2411, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1519498

Abstract

References

  • Aktaş, E. (2021). Akıcı okuma becerisi bakımından Türkçe dersi öğretim programı ve ders kitapları üzerine eleştirel bir analiz. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1140-1165.
  • Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. PegemA.
  • Altınkaya, A. (2019). Okuma çemberi yönteminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve okuma öz yeterliklerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, N. (2013). Teachers perceptions of increased appreciation and understanding of literature through literature circles, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin: Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Avcı, S., Yüksel, A. & Akıncı, T. (2010). Okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir yöntem: okuma çemberi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(32), 5-24.
  • Avcı. S. & Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre okumanın öğrencilere bilişsel ve duyusal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1285-1300.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4(2), 53-60.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ülker Arslan This is me 0009-0006-3168-7767

Elif Aktaş 0000-0001-5573-2274

Early Pub Date December 1, 2024
Publication Date December 28, 2024
Submission Date July 20, 2024
Acceptance Date October 15, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Arslan, Ü., & Aktaş, E. (2024). Okuma Çemberi Yönteminin 6. Sınıf Türkçe Derslerinde Okuduğunu Anlama Becerisine ve Okuma Motivasyonuna Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2379-2411. https://doi.org/10.51460/baebd.1519498