This study aimed to examine the guidance programs of Turkey, Canada (Alberta province), and Finland (Turku province). The study compared guidance programs in terms of objectives, content, learning-teaching, and assessment-evaluation elements. For the design of this research, which is a horizontal approach from comparative education approaches, a survey model from qualitative research methods and a document analysis method for data analysis were preferred. The purposive criterion sampling method was used to select the countries for the data of the study. According to the results of the research, all three countries have similar and different concepts in terms of the target element. In terms of the content element, Turkey and Canada (Alberta province) had similar development areas and contents, while Finland (Turku province) differed from these two countries. Turkey concentrated on the social-affective domain, while Canada (Alberta province) concentrated on the career development domain. Finland (Turku province) was found to include counseling in the courses. In terms of the learning-teaching component, it was found that Turkey had an activity guide, while the other two countries did not use such a guide. In addition, in the learning-teaching element, it was concluded that in Turkey, activities, learning outcomes, and student development areas were emphasized; in Canada (Alberta province), activities in which practices were systematic; and in Finland (Turku province), a student-centered process in which parent communication was frequently carried out. In terms of measurement and evaluation elements, it was concluded that in all three countries, comparisons of guidance programs in other countries can be made. In addition, the programs of the countries can be compared in the context of concepts such as ‘‘self-efficacy, entrepreneurship, communication, addiction, affective field’’ related to guidance.
Guidance Guidance Program Program Comparison Turkey Canada Finland
Bu araştırmayla Türkiye, Kanada (Alberta eyaleti) ve Finlandiya (Turku eyaleti) ilköğretim ikinci kademe kapsamlı gelişimsel rehberlik programlarının karşılaştırmalı incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada rehberlik programları hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme ögeleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada yatay yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmanın deseni tarama modelinde olup veriler nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri için ülkeler seçilirken amaçlı ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre hedef ögesi açısından üç ülkenin de hem benzer hem de farklı özellikleri vardır. İçerik ögesi açısından Türkiye ile Kanada (Alberta eyaleti) gelişim alanları ve içerikleri benzerlik gösterirken Finlandiya (Turku eyaleti) farklılık göstermiştir. Türkiye sosyal-duyuşsal alanda, Kanada (Alberta eyaleti) kariyer gelişim alanında yoğunlaşmıştır. Finlandiya (Turku eyaleti) rehberliği derslerin içerisine dahil etmiştir. Öğrenme-öğretme ögesi açısından Türkiye’nin etkinlik kılavuzu olduğu, diğer iki ülkenin bu şekilde bir kılavuz kullanmadığı saptanmıştır. Ayrıca öğrenme-öğretme ögesinde Türkiye’de etkinlik, kazanım, öğrenci gelişim alanlarına; Kanada’da (Alberta eyaleti) uygulamaların sistematik yapıldığı etkinliklere; Finlandiya’da (Turku eyaleti) ise öğrenci merkezli, veli iletişimine sıklıkla ağırlık verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ölçme-değerlendirme ögesi açısından üç ülkede öğrencinin merkeze alındığı yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Bu araştırma üç ülke ile sınırlıdır, başka ülkelerin ele alındığı rehberlik programlarının karşılaştırması yapılabilir. Ayrıca rehberlik ile ilgili ‘‘öz yeterlik, girişimcilik, iletişim, bağımlılık ’’ gibi kavramlar bağlamında ülkelerin programları karşılaştırılabilir.
Rehberlik Öğretim Programı Karşılaştırmalı Eğitim Türkiye Kanada Finlandiya.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |