Abstract. Drama in education refers to the processing of any content through drama and is the form that sees drama as a teaching method. Although various art techniques/forms are used in drama used in education, the main thing is to provide the participants with real experiences by living/role-playing in a fictional environment and to create new learning with this method. The effective use of drama in educational environments provides multifaceted development of students. One of the main goals of drama studies is to raise students as individuals who are respectful, tolerant, understand each other and empathize. It is extremely important that classroom teachers reveal the effects of such an effective and important subject on students in primary schools, which is one of the first steps of the education and training process. In this context, the aim of this study is to reveal the views of classroom teachers on the use of drama method. Phenomenological design, which is one of the qualitative research designs, was used as a method in the study. The data obtained in the study were collected through semi-structured interviews with classroom teachers. The study group of the research consisted of a total of 30 classroom teachers, 14 female and 16 male, working in Malatya city center in the 2023-2024 academic year. Purposive sampling method, one of the non-random sampling methods, was used in the study. The data obtained in the study were analyzed by content analysis method. According to the research findings, almost all of the classroom teachers stated that drama activities should be added to the curriculum. Although most of the classroom teachers did not receive any drama training, they stated that they considered themselves moderately competent and stated that they used drama activities in their lessons. Teachers stated that they mostly encountered problems such as excessive class size, lack of time and physical deficiencies while using drama method. In addition, they stated that drama activities helped students gain skills such as self-confidence, communication skills and learning by doing and living.
Keywords: Drama Method Primary school Classroom teachers Student.
Öz. Eğitimde drama herhangi bir içeriğin drama yoluyla işlenmesini ifade etmekte olup, dramayı bir öğretim yöntemi olarak gören formdur. Eğitimde kullanılan dramada çeşitli sanat teknikleri/formları kullanılmakla birlikte aslolan katılımcılara kurgusal bir ortamda, gerçek tecrübeleri yaşayarak/rol oynayarak kazandırmak ve bu yöntemle yeni öğrenmeler oluşturmaktır. Eğitim ortamlarında dramanın etkin olarak kullanılması, öğrencilerin çok yönlü gelişmelerini sağlar. Öğrencilerin saygılı, hoşgörülü, birbirini anlayan, empati kurabilen bireyler olarak yetişebilmeleri drama çalışmalarının başlıca hedeflerindendir. Öğrenciler üzerinde bu derece etkili ve önemli bir konunun henüz eğitim-öğretim sürecinin ilk basamaklarından olan ilkokullarda öğrenim gören öğrenciler üzerindeki etkisinin sınıf öğretmenleri tarafından ortaya konulması son derece önemlidir. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden olan fenomonolojik desen kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Malatya il merkezinde görev yapan 14’ü kadın 16’sı erkek olmak üzere toplam 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin tamamına yakını programa drama etkinliklerinin eklenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin birçoğu herhangi bir drama eğitimi almamasına rağmen kendilerinin orta düzeyde yeterli gördüklerini belirtmiş ve derslerde drama etkinliklerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler drama yöntemini kullanırken en çok sınıf mevcutlarının fazlalığı, zaman yetersizliği ve fiziki eksiklikler gibi sıkıntılarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanında drama etkinliklerinin öğrencilerde sırasıyla özgüven, iletişim becerisi ve yaparak-yaşayarak öğrenme gibi beceriler kazandırdığını ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Drama yöntemi İlkokul Sınıf öğretmenleri Öğrenci.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |