Research Article
BibTex RIS Cite

Afiş Tasarımlarında Görsel Tasarım Unsurlarının İncelenmesi: Eğitim Temalı Film Afişleri

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 359 - 375
https://doi.org/10.51460/baebd.1597977

Abstract

Grafik tasarım, hedef kitleye belirli bir bilgiyi ya da mesajı etkili bir biçimde görsel yolla iletme amacı taşımaktadır. Afiş, dergi, kitap, kurumsal kimlik, ambalaj, reklam gibi etrafımızı çevreleyen dijital ve basılı mecrada olmak üzere pek çok uygulama alanına sahiptir. Bunlardan biri olan afiş tasarımları, geniş kitlelere ulaşma, bilgi verme, farkındalık sağlama ve dikkat çekme amacı taşımaktadır. Afiş tasarımlarında görsel tasarım unsurları olarak; tipografi, renk ve görsellerin tasarım ilkeleri doğrultusunda yerleştirilmesi bilgi ve mesajın hedef kitleye etkili bir biçimde iletilmesini sağlayacaktır. Bununla birlikte, afiş tasarımlarındaki bu unsurlar iletilmek istenen temaya uyumlu ve bütünlük içerisinde olmalıdır. Afiş tasarımlarının türlerinden biri olarak kültürel afişlerinden biri de film afişleridir. Film afişleri, hedef kitleye filmin içeriğine ilişkin bilgi verme ve merak uyandırma amacını taşımaktadır. Bu doğrultuda film afişlerinde yer alan görsel unsurlar, estetik ve işlevsel olmalı ve hızlı ve net bir biçimde içeriği aktarmalıdır. Bu çalışmada, eğitim temalı film afişlerinin görsel tasarım unsurlarının kullanımı araştırılmıştır. Eğitim içerikli filmlerin afiş tasarımlarında bilgiyi ve mesajı aktarması yönünden görsel tasarım unsurlarının kullanımı ele alınmıştır. Afiş tasarımlarında, renk, görsel ve tipografi kullanımı eğitim teması bağlamında değerlendirilmiştir. Çalışma örneklemini “IMDB” sitesinde en yüksek puanlı olan eğitim temalı 10 film oluşturmaktadır. Çalışmada betimleyici araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ise içerik analiz yöntemiyle elde edilmiştir.

References

  • Althouse, R., Johnson, M. H., & Mitchell, S. T. (2003). “The colors of learning: Integrating the visual arts into the early childhood curriculum “(Vol. 85). Teachers College Press.
  • Atabey, Z. (2018). “Görsel Tasarım ve Kültür: Bireyci ve Toplulukçu Kültürel Özelliklerin Dergi Reklamlarındaki Görsel Tasarım Öğelerine Yansımaları”. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora Tezi), İzmir.
  • Atabey, Z. &Karpat Aktuğlu I. (2020). “Kurumsal Kimlikte Logo ve Amblem Tasarımlarının Değişim Süreci: Dünyanın En Değerli Markaları Üzerine Bir İnceleme”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 1-21.
  • Atabey, Z. (2023) Dergi Reklamlarında Tipografinin Kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi/ The Journal of Social Sciences, Yıl: 10, Sayı: 62, Şubat 2023, ss.197-208.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Berger, J. (2012). Görme Biçimleri. (çev. Y. Salman). 18. Baskı, İstanbul, Metis Yayıncılık.
  • Burtenshaw, K. & Mahon, N. & Barfoot, C. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri. (Çev. Uçar, C.) İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ergüven, A. (2021). İyi Tasarım Nedir?. İstanbul: Hümanist Yayınları.
  • Fagerholm, C. (2009). The use of colour in movie poster design: An analysis of four genres.
  • Farah, J. (2024). “Film Afişi Tasarımına Derinlemesine Bir Bakış”. Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu, Ocak 2024, Sayı 256.
  • Felten, P. (2008). “Visual literacy. Change: The magazine of higher learning”. 40(6), 60-64. Gülşen, P. (2021). Renkler, İstanbul: Destek Yayınları.
  • İstek, R. (2005). Görsel İletişimde Tipografi ve Sayfa Düzeni. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Ketenci, H. F. & Bilgili, C. (2006). Yongaların 10000 Yıllık Gizemli Dansı Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: Beta Basım. Kelly, M. (2015). “Visual communication design as a form of public pedagogy”. Australian Journal of Adult Learning, 55(3), 390-407.
  • Liu, P. (2018). “Study of Dynamic Poster Design”. In 4th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2018) (pp. 471-473). Atlantis Press.
  • Moriarty, S. E., A (1987). “Content Analysis of Visuals Used in Print Media Advertising, Journalism Quarterly”. Vol. 64, No.1, ss.550-554.
  • Pooranalingam, S. (2024). “Film Poster Design: Understanding Film Poster Designs and The Compositional Similarities within Specific Genres”. Spectrum, (12).
  • Riyanto, B. (2023). “Analysis of Design Elements on Secret Magic Control Agency Movie Poster”. TAMA: Journal of Visual Arts, 1(1), 29-37.
  • Smith, I. H. (2018). Selling the movie: the Art of the Film Poster. White Lion Publishing.
  • Uçar, T.F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Zeegen, L. (2005). The Fundamentals of Illustration, Switzerland: Ava Book Published. İnternet Kaynakları
  • IMDB (t.y.). https://www.imdb.com, Erişim tarihi: 04.09.2024.
  • SWDigital (2023, 08, 31). https://www.shirleenwong.com/post/enhancing-learning-experiences-through-visual-design, Erişim tarihi: 10.11.2024.
  • The Poster Collector (2016, 11, 09). “History of Movie Posters” https://postercollector.co.uk/articles/history-of-movie-posters, Erişim tarihi: 05.11.2024.
  • Görsel Kaynaklar
  • Şekil 1: Jules Cheret’in “Projections Artistique” afişi, https://en.wikipedia.org/wiki/L%27Arroseur_Arros%C3%A9, Erişim Tarihi: 27.11.2024
  • Şekil 2: “L’Arroseur Arrosé” afişi, https://artofthemovies.co.uk/blogs/original-movie-posters/the-artists-an-introduction, Erişim Tarihi: 27.11.2024
  • Şekil 3: “Ölü Ozanlar Derneği” ve “Koro” film afişleri, https://www.imdb.com, Erişim Tarihi: 01.09.2024 Şekil4: “Yerdeki Yıldızlar” ve “Can Dostum” film afişleri, https://www.imdb.com, Erişim Tarihi: 01.09.2024
Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 359 - 375
https://doi.org/10.51460/baebd.1597977

Abstract

References

  • Althouse, R., Johnson, M. H., & Mitchell, S. T. (2003). “The colors of learning: Integrating the visual arts into the early childhood curriculum “(Vol. 85). Teachers College Press.
  • Atabey, Z. (2018). “Görsel Tasarım ve Kültür: Bireyci ve Toplulukçu Kültürel Özelliklerin Dergi Reklamlarındaki Görsel Tasarım Öğelerine Yansımaları”. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora Tezi), İzmir.
  • Atabey, Z. &Karpat Aktuğlu I. (2020). “Kurumsal Kimlikte Logo ve Amblem Tasarımlarının Değişim Süreci: Dünyanın En Değerli Markaları Üzerine Bir İnceleme”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 1-21.
  • Atabey, Z. (2023) Dergi Reklamlarında Tipografinin Kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi/ The Journal of Social Sciences, Yıl: 10, Sayı: 62, Şubat 2023, ss.197-208.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Berger, J. (2012). Görme Biçimleri. (çev. Y. Salman). 18. Baskı, İstanbul, Metis Yayıncılık.
  • Burtenshaw, K. & Mahon, N. & Barfoot, C. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri. (Çev. Uçar, C.) İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ergüven, A. (2021). İyi Tasarım Nedir?. İstanbul: Hümanist Yayınları.
  • Fagerholm, C. (2009). The use of colour in movie poster design: An analysis of four genres.
  • Farah, J. (2024). “Film Afişi Tasarımına Derinlemesine Bir Bakış”. Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu, Ocak 2024, Sayı 256.
  • Felten, P. (2008). “Visual literacy. Change: The magazine of higher learning”. 40(6), 60-64. Gülşen, P. (2021). Renkler, İstanbul: Destek Yayınları.
  • İstek, R. (2005). Görsel İletişimde Tipografi ve Sayfa Düzeni. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Ketenci, H. F. & Bilgili, C. (2006). Yongaların 10000 Yıllık Gizemli Dansı Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: Beta Basım. Kelly, M. (2015). “Visual communication design as a form of public pedagogy”. Australian Journal of Adult Learning, 55(3), 390-407.
  • Liu, P. (2018). “Study of Dynamic Poster Design”. In 4th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2018) (pp. 471-473). Atlantis Press.
  • Moriarty, S. E., A (1987). “Content Analysis of Visuals Used in Print Media Advertising, Journalism Quarterly”. Vol. 64, No.1, ss.550-554.
  • Pooranalingam, S. (2024). “Film Poster Design: Understanding Film Poster Designs and The Compositional Similarities within Specific Genres”. Spectrum, (12).
  • Riyanto, B. (2023). “Analysis of Design Elements on Secret Magic Control Agency Movie Poster”. TAMA: Journal of Visual Arts, 1(1), 29-37.
  • Smith, I. H. (2018). Selling the movie: the Art of the Film Poster. White Lion Publishing.
  • Uçar, T.F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Zeegen, L. (2005). The Fundamentals of Illustration, Switzerland: Ava Book Published. İnternet Kaynakları
  • IMDB (t.y.). https://www.imdb.com, Erişim tarihi: 04.09.2024.
  • SWDigital (2023, 08, 31). https://www.shirleenwong.com/post/enhancing-learning-experiences-through-visual-design, Erişim tarihi: 10.11.2024.
  • The Poster Collector (2016, 11, 09). “History of Movie Posters” https://postercollector.co.uk/articles/history-of-movie-posters, Erişim tarihi: 05.11.2024.
  • Görsel Kaynaklar
  • Şekil 1: Jules Cheret’in “Projections Artistique” afişi, https://en.wikipedia.org/wiki/L%27Arroseur_Arros%C3%A9, Erişim Tarihi: 27.11.2024
  • Şekil 2: “L’Arroseur Arrosé” afişi, https://artofthemovies.co.uk/blogs/original-movie-posters/the-artists-an-introduction, Erişim Tarihi: 27.11.2024
  • Şekil 3: “Ölü Ozanlar Derneği” ve “Koro” film afişleri, https://www.imdb.com, Erişim Tarihi: 01.09.2024 Şekil4: “Yerdeki Yıldızlar” ve “Can Dostum” film afişleri, https://www.imdb.com, Erişim Tarihi: 01.09.2024
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Zehra Atabey 0000-0003-2308-0819

Early Pub Date January 31, 2025
Publication Date
Submission Date December 7, 2024
Acceptance Date January 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Atabey, Z. (2025). Afiş Tasarımlarında Görsel Tasarım Unsurlarının İncelenmesi: Eğitim Temalı Film Afişleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 359-375. https://doi.org/10.51460/baebd.1597977