This study was conducted to determine the relationship between pre-service teachers' educational beliefs and their attitudes towards artificial intelligence. The research population consists of 1626 students studying at Süleyman Demirel University Faculty of Education in the 2023-2024 academic year. The research is described in the relational survey model. The sample consists of 508 pre-service teachers determined by random sampling methods. “General Attitude Toward Artificial Intelligence Scale” and ‘Educational Beliefs Scale’ were used to collect the research data. Descriptive statistics, correlation and multiple linear regression analyses were performed with SPSS 22 and confirmatory factor analysis with AMOS 22 programs. According to the results of the study, while pre-service teachers' attitudes towards artificial intelligence were relatively moderate, their perceptions of essentialism were moderate, their perceptions of perennialism were high, and their perceptions of progressivism and reconstructionism were very high. In addition, significant differences were found in both artificial intelligence attitudes and educational beliefs according to gender and department variables. Positive low-level significant relationships were found between artificial intelligence and progressivism, reconstructionism and perennialism, and negative low-level significant relationships were found between artificial intelligence and essentialism. Progressivism, perennialism and essentialism were found to be significant predictors of artificial intelligence. All predictor variables explained 7% of the total variance in pre-service teachers' perceptions of AI. In addition, progressivism was found to be the most significant predictor of artificial intelligence.
Bu çalışma, öğretmen adaylarının eğitim inançları ile yapay zekâ tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma evreni 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 1626 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimlenmiştir. Örneklem, tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 508 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla “Yapay Zekaya Yönelik Genel Tutum Ölçeği” ve “Eğitim İnanışları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadaki betimsel istatistikler, korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri SPSS 22 ve doğrulayıcı faktör analizi de AMOS 22 programları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmen adaylarının yapay zekâ tutumları görece orta düzeyde iken esasicilik algıları orta, daimicilik algıları yüksek, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık algıları ise çok yüksek düzeydedir. Ayrıca hem yapay zekâ tutumu hem de eğitim inançlarında cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Yapay zekâ ile ilerlemecilik, yeniden kurmacılık ve daimicilik arasında pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişkiler ve esasicilik arasında da negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. İlerlemecilik, daimicilik ve esasiciliğin yapay zekanın anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmüştür. Tüm yordayıcı değişkenler, öğretmen adaylarının yapay zekâ algılarındaki toplam varyansın % 7’sini açıklamaktadır. Ek olarak ilerlemeciliğin yapay zekanın en önemli yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 5, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | December 14, 2024 |
Acceptance Date | February 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |