Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Prospective Teachers' 21st Century Skills and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1861 - 1881, 28.04.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1609098

Abstract

This study aimed to investigate the relationships and differences between ‘21st century skills’ and ‘TPACK’ competences of pre-service teachers in different faculties (Education, Science-Literature, Islamic Sciences) in the context of various demographic variables (gender, faculty type, age). Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The 21st Century Skills Scale and TPACK Scale were used as data collection tools. Non-parametric tests (mean, standard deviation, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis) were used to analyse the data. The results of the study showed that both 21st century skills and TPACK and its sub-dimensions differed on the basis of various demographic variables (gender, faculty type, age groups) In addition, a positive and significant relationship was found between 21st century skills and TPACK. Holistic approaches that develop both digital and pedagogical-social skills together can better prepare pre-service teachers for modern educational environments.

Project Number

1919B012319597

References

  • Akgündüz D. & Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. https://doi.org/10.17152/gefad.357224
  • Alpaslan, M. M., Ulubey, Ö., & Ata, R. (2021). Adaptation of technological pedagogical content knowledge scale into Turkish culture within the scope of 21st century skills. Psycho-Educational Research Reviews, 10(1), 77-91.
  • Amakhina, S. A., Dmitrieva, N. V., Sazonova, A. V. & Timokhina, E. I. (2022). Digital eco-teaching and eco-learning in university education. Вестник Ггнту Гуманитарные И Социально-Экономические Науки, 4(30), 45-54. https://doi.org/10.34708/gstou.2022.93.10.006
  • Bahadir, Z., Certel, Z., & Topuz, R. (2019). The role of 21st century learner skills of physical education and sports teachers and teacher candidates on teacher skills. Turkish Journal of Sport and Exercise, 400-407. https://doi.org/10.15314/tsed.593785
  • Bal, M. S. & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Baran, E. & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Buldur, A. & Sarı, N. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yy yeterlik algıları ile STEM eğitimi tutumları arasındaki kanonik ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-28. https://doi.org/10.9779.pauefd.1118275
  • Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çar, B. & Aydos, L. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin sınıf yönetimi davranışları açısından incelenmesi. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 24(1), 1-9.
  • Çiğilli, E. & Eryaman, M. Y. (2023). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mediterranean Educational Research Journal/Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(44), 47-82. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.571.3
  • Dziubaniuk, O., Ivanova-Gongne, M., & Nyholm, M. (2023). Learning and teaching sustainable business in the digital era: a connectivism theory approach. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00390-w
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1) 118-148.
  • Fahrurozi, S. K., Budiyanto, C., & Roemintoyo, R. (2019, December). Pre-service teachers perspective in developing TPACK: Literature review. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2194, No. 1). AIP Publishing.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGrawHill.
  • Goldie, J. (2016). Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age?. Medical Teacher, 38(10), 1064-1069. https://doi.org/10.3109/0142159x.2016.1173661
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T., & Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628236
  • Gür, H., Güler, Z., Genç, C. B., Cabbar, B. G., & Karamete, A. (2023). 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(1), 215-232. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613
  • Gvozdii, S., Litvinova, A., & Tymchenko, G. (2023). Connectivism theory in safety and health education in classical universities. Educological Discourse, 43(1), 200-223. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.112
  • Herlinawati, H., Marwa, M., Ismail, N., Liza, L. O., & Situmorang, D. D. B. (2024). The integration of 21st century skills in the curriculum of education. Heliyon, 10(15), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35148
  • Karalı, Y., & Aydemir, H. (2020). Examining primary school teachers' 21st century teacher and learner skills. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 17, 50-56.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kaya, Z. & Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kelley, T. R., Knowles, J. G., Han, J., & Sung, E. (2019). Creating a 21st century skills survey instrument for high school students. American Journal of Educational Research, 7(8), 583-590. https://doi.org/10.12691/education-7-8-7
  • Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2017). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
  • Korucu, A. T., Usta E. & Atun H. (2017) Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
  • Mauluddiyah, A. (2021). The influences of abraham maslow's hierarchy of needs theory, field practice experience, and 21st century skills on career choice of becoming a vocational teacher. Teknologi Dan Kejuruan Jurnal Teknologi Kejuruan Dan Pengajarannya, 44(2), 108. https://doi.org/10.17977/um031v44i22021p108-117
  • Orhan-Göksu, D., & Kurt, A. (2017). The relationship between pre-service teachers’ use of 21st century learner skills and 21st century teacher skills. TED Eğitim ve Bilim, 42. https://doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Önal, N. (2016). Development, validity and reliability of TPACK scale with pre-service mathematics teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 8(2), 93- 107. https://doi.org/10.15345/iojes.2016.02.009
  • Padmadewi, N., Artini, L., & Utami, L. (2020). Teacher readiness in promoting 21st century skills in teaching english as a foreign language at primary schools. Soshum Jurnal Sosial Dan Humaniora, 10(3), 271-283. https://doi.org/10.31940/soshum.v10i3.1976
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2007). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Shafie, H., Majid, F., & Ismail, I. (2019). Technological pedagogical content knowledge (tpack) in teaching 21st century skills in the 21st century classroom. Asian Journal of University Education, 15(3), 24-33. https://doi.org/10.24191/ajue.v15i3.7818
  • Şimşek, B. (2023). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ile teknoloji yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1142-1160. https://doi.org/10.15869/itobiad.1260939
  • Taşkın-Ekici, F. & Dereli, F. (2022). Covid-19 pandemisi süresince gerçekleştirilen uzaktan eğitim faaliyetlerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özyeterliklerine etkisi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 237-253.
  • Thota, N. (2015). Connectivism and the use of technology/media in collaborative teaching and learning. New Directions for Teaching and Learning, (142), 81-96. https://doi.org/10.1002/tl.20131
  • Timur, B. & Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
  • Valtonen, T., Sointu, E., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Lambert, M. C., & Mäkitalo-Siegl, K. (2017). TPACK updated to measure pre-service teachers’ twenty-first century skills. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3), 15-31. https://doi.org/10.14742/ajet.3518
  • Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., Pöysä-Tarhonen, J., ... & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116, https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
  • Varghese, J. & Musthafa, M. (2021). Why the optimism misses? an analysis on the gaps and lags of teachers’ perceptions of 21st century skills. Shanlax International Journal of Education, 10(1), 68-75. https://doi.org/10.34293/education.v10i1.4322
  • Yılmaz, Z., & Tanrıseven, I. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yy öğrenen becerileriyle pedagojik bilgi ve becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi the investigation of the relationship between 21st century learner skills and pedagogical knowledge and skills. ISAL-2019 International Symposium on the Active Learning, (pp.73-90).
  • Yökatlas (2024). Yökatlas. https://yokatlas.yok.gov.tr (Erişim tarihi: 25.03.2024).
  • Zorlu, F. & Zorlu, Y. (2021). Investigation of the relationship between preservice science teachers 21st century skills and science learning self-efficacy beliefs with structural equation model. Journal of Turkish Science Education, 18(1), 1-16. https://doi.org/10.36681/tused.2021.49

Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin (TPAB) İncelenmesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1861 - 1881, 28.04.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1609098

Abstract

Bu araştırma, farklı fakültelerde (Eğitim, Fen-Edebiyat, İslami İlimler) öğretmen adaylarının çeşitli demografik değişkenler (cinsiyet, fakülte türü, yaş) bağlamında, “21. yüzyıl becerileri” ve “TPAB” yetkinlikleri arasındaki ilişkileri ve farklılıkları araştırmayı amaçlamıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği ve TPAB Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde non-parametrik testler (Ortalama, Standart sapma, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları hem 21. yüzyıl becerileri hem de TPAB ve alt boyutlarının çeşitli demografik değişkenler (cinsiyet, fakülte türü, yaş grupları) temelinde farklılaştığını gösterdi Ayrıca 21. yüzyıl becerileri ile TPAB arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu bulunmuştur. Hem dijital hem de pedagojik-sosyal becerileri birlikte geliştiren bütüncül yaklaşımlar, öğretmen adaylarının modern eğitim ortamlarına daha iyi hazırlanmalarını sağlayabilir.

Ethical Statement

Bu araştırmanın etik uygunluğuna ilişkin raporu 03.06.2024 tarihli 72/8 sayılı karar ile Mus Alparslan Universitesi Etik kurulu tarafından uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

Bu araştırma TÜBİTAK 2209-A tarafından 1919B012319597 numarası ile desteklenmiştir.

Project Number

1919B012319597

References

  • Akgündüz D. & Bağdiken, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535-566. https://doi.org/10.17152/gefad.357224
  • Alpaslan, M. M., Ulubey, Ö., & Ata, R. (2021). Adaptation of technological pedagogical content knowledge scale into Turkish culture within the scope of 21st century skills. Psycho-Educational Research Reviews, 10(1), 77-91.
  • Amakhina, S. A., Dmitrieva, N. V., Sazonova, A. V. & Timokhina, E. I. (2022). Digital eco-teaching and eco-learning in university education. Вестник Ггнту Гуманитарные И Социально-Экономические Науки, 4(30), 45-54. https://doi.org/10.34708/gstou.2022.93.10.006
  • Bahadir, Z., Certel, Z., & Topuz, R. (2019). The role of 21st century learner skills of physical education and sports teachers and teacher candidates on teacher skills. Turkish Journal of Sport and Exercise, 400-407. https://doi.org/10.15314/tsed.593785
  • Bal, M. S. & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Baran, E. & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Buldur, A. & Sarı, N. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yy yeterlik algıları ile STEM eğitimi tutumları arasındaki kanonik ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-28. https://doi.org/10.9779.pauefd.1118275
  • Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çar, B. & Aydos, L. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin sınıf yönetimi davranışları açısından incelenmesi. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 24(1), 1-9.
  • Çiğilli, E. & Eryaman, M. Y. (2023). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mediterranean Educational Research Journal/Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(44), 47-82. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.571.3
  • Dziubaniuk, O., Ivanova-Gongne, M., & Nyholm, M. (2023). Learning and teaching sustainable business in the digital era: a connectivism theory approach. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00390-w
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1) 118-148.
  • Fahrurozi, S. K., Budiyanto, C., & Roemintoyo, R. (2019, December). Pre-service teachers perspective in developing TPACK: Literature review. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2194, No. 1). AIP Publishing.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGrawHill.
  • Goldie, J. (2016). Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age?. Medical Teacher, 38(10), 1064-1069. https://doi.org/10.3109/0142159x.2016.1173661
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T., & Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628236
  • Gür, H., Güler, Z., Genç, C. B., Cabbar, B. G., & Karamete, A. (2023). 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(1), 215-232. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613
  • Gvozdii, S., Litvinova, A., & Tymchenko, G. (2023). Connectivism theory in safety and health education in classical universities. Educological Discourse, 43(1), 200-223. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.112
  • Herlinawati, H., Marwa, M., Ismail, N., Liza, L. O., & Situmorang, D. D. B. (2024). The integration of 21st century skills in the curriculum of education. Heliyon, 10(15), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35148
  • Karalı, Y., & Aydemir, H. (2020). Examining primary school teachers' 21st century teacher and learner skills. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 17, 50-56.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kaya, Z. & Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kelley, T. R., Knowles, J. G., Han, J., & Sung, E. (2019). Creating a 21st century skills survey instrument for high school students. American Journal of Educational Research, 7(8), 583-590. https://doi.org/10.12691/education-7-8-7
  • Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2017). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
  • Korucu, A. T., Usta E. & Atun H. (2017) Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
  • Mauluddiyah, A. (2021). The influences of abraham maslow's hierarchy of needs theory, field practice experience, and 21st century skills on career choice of becoming a vocational teacher. Teknologi Dan Kejuruan Jurnal Teknologi Kejuruan Dan Pengajarannya, 44(2), 108. https://doi.org/10.17977/um031v44i22021p108-117
  • Orhan-Göksu, D., & Kurt, A. (2017). The relationship between pre-service teachers’ use of 21st century learner skills and 21st century teacher skills. TED Eğitim ve Bilim, 42. https://doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Önal, N. (2016). Development, validity and reliability of TPACK scale with pre-service mathematics teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 8(2), 93- 107. https://doi.org/10.15345/iojes.2016.02.009
  • Padmadewi, N., Artini, L., & Utami, L. (2020). Teacher readiness in promoting 21st century skills in teaching english as a foreign language at primary schools. Soshum Jurnal Sosial Dan Humaniora, 10(3), 271-283. https://doi.org/10.31940/soshum.v10i3.1976
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2007). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Shafie, H., Majid, F., & Ismail, I. (2019). Technological pedagogical content knowledge (tpack) in teaching 21st century skills in the 21st century classroom. Asian Journal of University Education, 15(3), 24-33. https://doi.org/10.24191/ajue.v15i3.7818
  • Şimşek, B. (2023). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ile teknoloji yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1142-1160. https://doi.org/10.15869/itobiad.1260939
  • Taşkın-Ekici, F. & Dereli, F. (2022). Covid-19 pandemisi süresince gerçekleştirilen uzaktan eğitim faaliyetlerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özyeterliklerine etkisi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 237-253.
  • Thota, N. (2015). Connectivism and the use of technology/media in collaborative teaching and learning. New Directions for Teaching and Learning, (142), 81-96. https://doi.org/10.1002/tl.20131
  • Timur, B. & Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
  • Valtonen, T., Sointu, E., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Lambert, M. C., & Mäkitalo-Siegl, K. (2017). TPACK updated to measure pre-service teachers’ twenty-first century skills. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3), 15-31. https://doi.org/10.14742/ajet.3518
  • Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., Pöysä-Tarhonen, J., ... & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116, https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
  • Varghese, J. & Musthafa, M. (2021). Why the optimism misses? an analysis on the gaps and lags of teachers’ perceptions of 21st century skills. Shanlax International Journal of Education, 10(1), 68-75. https://doi.org/10.34293/education.v10i1.4322
  • Yılmaz, Z., & Tanrıseven, I. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yy öğrenen becerileriyle pedagojik bilgi ve becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi the investigation of the relationship between 21st century learner skills and pedagogical knowledge and skills. ISAL-2019 International Symposium on the Active Learning, (pp.73-90).
  • Yökatlas (2024). Yökatlas. https://yokatlas.yok.gov.tr (Erişim tarihi: 25.03.2024).
  • Zorlu, F. & Zorlu, Y. (2021). Investigation of the relationship between preservice science teachers 21st century skills and science learning self-efficacy beliefs with structural equation model. Journal of Turkish Science Education, 18(1), 1-16. https://doi.org/10.36681/tused.2021.49
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Efe Turan This is me 0009-0008-9667-2034

Sevcan Basmaci This is me 0009-0002-1310-4805

İsmail Dönmez 0000-0002-7792-0169

Project Number 1919B012319597
Early Pub Date April 24, 2025
Publication Date April 28, 2025
Submission Date December 28, 2024
Acceptance Date April 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Turan, A. E., Basmaci, S., & Dönmez, İ. (2025). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin (TPAB) İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1861-1881. https://doi.org/10.51460/baebd.1609098