Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğrenen ve Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1446 - 1479, 28.04.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1620754

Abstract

Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğretmenlerinin 21.yy. öğrenen ve öğreten becerilerini kullanım düzeylerini incelemek ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. İlişkisel tarama modelinin benimsendiği araştırmanın örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir il merkezindeki MEB’e bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan 532 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Orhan-Göksün (2016) tarafından geliştirilen “21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Kullanım Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 23.0 programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaöğretim öğretmenlerinin, 21.yy. öğrenen ve öğreten becerileri kullanım düzeylerinin yüksek olduğu: 21. yy. öğrenen becerilerinden en yüksek kullanım düzeyinin “Bilişsel Beceriler”e, 21. yy. öğreten becerilerinden ise “Onamacı Beceriler”e ait olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin, 21. yy. öğrenen becerileri kullanım düzeyi ile öğreten becerileri kullanım düzeyi arasında yüksek düzeyde pozitif ve istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca yapılan regrasyon analizi sonucunda öğreten becerileri kullanımı için öğrenen becerileri kullanımının manidar bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • AASL (American Association of School Librarians). (2007). Standards for the 21st century learner. http://www.ala.org/aasl/standards-guidelines/learning-standards
  • Akça, D. (2022). Coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımları arasındaki ilişki (Yayın No: 769996). [Doktora tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Alkoç, N. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 620922). [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Kafkas Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslangilay, A.S. (2019). 21st century skills of ceit teacher candidates and the prominence of these skills in the ceit undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • Asio, J. M. R., ve Riego de Dios, E. E. (2018). 21st Century Attributes and Skills of a Teacher in the Perspective of College Students. https://eric.ed.gov/?id=ED594675
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 755688). [Yüksek lisans tezi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, H., ve Karalı, Y. (2020). Sınıf öğretmenı̇ adaylarının 21. yüzyıl öğreten ve öğrenen becerilerı̇ arasındakı̇ ilişkinin alt boyutlar açısından incelenmesı̇. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 364-376.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Bakır, S. (2019). An examination of preservice teachers’ 21st century learner and teacher skills based on different variables. Asian Journal of Education and Training, 5(4), 595-602. https://doi.org/10.20448/journal.522.2019.54.595.602
  • Balkaş-Yaşar, E. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi (Yayın No: 689038). [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Berkant, H. G., ve Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680.
  • Billing, D. (2007). Teaching for transfer of core/key skills in higher education: cognitive skills. Higher Education, 53(4), 483-516. http://dx.doi.org/10.1007/s10734-005-5628-5
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi (Yayın No: 725693). Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi .Ulusal Tez Merkezi.
  • Bulut, N. B. (2004). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 443-452.
  • Bunker, D. H. (2012). Teachers’ orientation to teaching and their perceived readiness for 21st century learners [Doktora tezi, The University Of Texas]. https://mavmatrix.uta.edu/edleadershippolicy_dissertations/92
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (22. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Basım). Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz-yeterlikleri (Yayın No: 317187) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Earlbaum Associates.
  • Coşanay, G., ve Karalı, Y. (2022). Examination of classroom teachers’ 21st century teaching skills. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(1), 432-448.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Ed. Halil Ekşi, Çeviri, 4. Basım). Edam.
  • Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi [Sözlü Bildiri], 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Gaziantep. Çengelci, S. (2021). Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisi (Afyonkarahisar örneklemi) (Yayın No:691563). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) (Yayın No: 587978) Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, B., ve Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: (Nevşehir ili örneği). Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 44-60.
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. Yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 634791) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik Spss ve Lisrel uygulamaları. Pegem A.
  • Çoşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi (Malatya ili örneği) (Yayın No: 676962). [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Daflizar ve Alfian. (2023). Nurturing students’ 21st-century skills in the classroom: Indonesian EFL teachers’ perceived practices. Issues in Educational Research, 33(3), 897-919.
  • Demir Çavuş, N. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlilikleri ile öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 704347). (Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Demirbaş, İ., Demirbaş, N., ve Kahraman, E. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının incelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 9(73), 3977-3985. http://dx.doi.org/10.29228/sm ryj.71008
  • Diquito,T.J., Anter, M. C. J., ve Bulonos, N. J., (2022). A survey of 21st century skİlls acqiusition among the preservice teachers of teacher education programs. European Journal of Open Education and E-Learning Studies, 7(2), 59-71.
  • Eğmir, E., ve Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1045-1077. http://dx.doi.org/10.29228/Joh41513 Erbaş, K. E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. Yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi (Yayın No: 719854) [Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Fandiño, Y.J. (2013). 21st century skills and the English foreign language classroom: A call for more awareness in Colombia. Gist Education and Learning Research Journal, 7, 190-208.
  • Gerçik, İ. Z. (2015). Dikta değil ikna iletişim psikolojisi. Küre Yayınları.
  • Gökgöz Kırgız, G. (2024). Sınıf öğretmenlerinin dijital vatandaşlık düzeyleriyle 21. Yüzyıl öğreten becerilerini kullanma düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 866448) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülen, Ş. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ve bilişim teknolojileri ile destekleme düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi (Yayın No: 333476). [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürel, D. N. (2023). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile üstbilişsel okuma stratejilerini kullandırma düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 779892) [Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. http://dx.doi.org/10.16986/HUJE.2019051590.
  • Gürültü, E., Aslan M., ve Alcı B. (2018). İlköğretim öğretmenlerinin yeterliklerinin 21. yüzyıl becerileri ışığında incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences, 6(71), 543-560. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13770.
  • Gyurova, V., ve Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21st century teachers, IFTE 2017 III International Forum on Teacher Education, The European Proceedings of Social& Behavioural Sciences.
  • Hamlı, D., Hamlı, S., ve Taneri, P. O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. A. Ceylan, İ. Durmuş ve S. Çeçen (Ed.), Current Debates on Social Sciences 4 Multidisciplinary Studies içinde (s. 94–107). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • IowaCore. (2010). K-12 21st Century Skills. https://educateiowa.gov/standard/21st-century-skills/21st-century-skills
  • Iste. (2020). ISTE Standarts. https://www.iste.org/standards/for-educators
  • İpekşen, S. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21.yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 578159). [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. baskı). Asil Yayın Dağıtım.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi (Yayın No: 719854). [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki (Yayın No: 659553) (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi (Yayın No: 836914) [Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaoğlu, R. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21.yüzyıl becerileri ile Türkçe dersi öğretim programı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 889508) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Kazu, H., ve Özercan, M. G. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanma durumlarının belirlenmesi, Journal of History School, 60, 3774-3797.
  • Kıyasoğlu. E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri (Yayın No: 592907). [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kıyasoğlu, E., ve Çeviker Ay, Ş. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976
  • Kim, S., Raza, M., ve Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: the key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/17454999198292
  • Koç-Başaran, Y. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), 480-495.
  • Koçak, E., ve Karatepe, R. (2022). The relationship between 21st century skills of the teachers and teacher autonomy, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (4), 201-218.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 687701). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Korkmaz, E. (2024). Öğretmen adaylarının stem farkındalıkları, teknolojiye yönelik tutumları ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 886346) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. 9(1), http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kurbanoğlu, S., ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Larson, C., ve Miller, T. N., (2011). 21st century sk.lls: prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record Spring 2011, 121-123
  • Lemov, D. (2010). Teach like a champion: 49 techniques that put students on the path to college (K-12). John Wiley & Sons.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today’s classroom problems. R&L Education.
  • Metin, M., Güler, M. M., ve Çevik, A. (2023). 21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Studies in Educational Research and Development, 7(1), 1- 29.
  • Meydan, A. (2004). Sosyal bilgiler dersi coğrafya ünitelerinin işlenişinde öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi (Yayın No: 147528). [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. Miller, R., ve Pedro, J. (2006). Creating respectful classroom environments. Early Childhood Education Journal, 33(5), 293-299.
  • Mirici, I. (2023). An investigation of the 21st century competencies of prospective efl teachers in Turkey (Yayın No: 824238) [Yüksek Lisans Tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Muradoğlu, D. D. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerini kullanımları ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasındaki ilişki (Yayın No: 855761) [Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • OECD (2019). OECD future of education and skills 2030 OECD learning compass 2030 series ofconceptnotes. https://www.oecd.org/education/2030project/teaching/learning/learning/learningcompass2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf
  • OECD (The Organization for Economic Co-operation and Development) (2005). The future of education and skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%
  • Olkay, E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin bilgi okuryazarlıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayın No: 831935) [Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Opeña, M. V., ve Pontillas, P. V. (2024). Teachers’ 21st-century skills and their competence on inclusive education in opol districts. International Journal Of Multidisciplinary Research And Analysis. 7(8), 3975-3987.
  • Orhan Göksün, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki. (Yayın No: 425506) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • ÖMGY, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Milli Eğitim Basımevi.
  • Önür, Z., ve Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. Yüzyıl öğrenme becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 627-648.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Nisan Kitabevi.
  • Özdemir, M. (2023). Meslek dersi öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri (Yayın No: 781309). [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği) (Yayın No: 690671). [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Pellegrino, J. W., ve Hilton, M. L. (Eds.) (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. The National Academies Press.
  • Ragas, I. M., Pontillas, P. V., ve Comon, J. D. (2024). Skills and roles of teacherss in 21st century teaching: basis for professional development plan. European Modern Studies Journal, 8(4), 344-370. https://doi.org/10.59573/emsj.8(4).2024.15
  • Sanders, W. L., ve Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. https://www.beteronderwijsnederland.nl/files/cumulative%20and%20residual%20effects%20of%20teachers.pdf
  • Sang, G., Liang, J-C., Chai, C. S., Dong, Y., ve Tsai, C-C. (2018). Teachers’ actual and preferred perceptions of twenty-first century learning competencies: a Chinese perspective. Asia Pacific Education Review, 19, 307–317. https://doi.org/10.1007/s12564-018-9522-0
  • Sarıçay, A. E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanım düzeyleri ile öğrencilerin öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: bir karma yöntem çalışması (Yayın No: 821297) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Sayın, Z., ve Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi (Sözlü Bildiri). XVIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB16), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. Schauffler, G., ve Greer, R. D. (2006). The effects of intensive tact instruction on audience-accurate tacts and conversational units. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 3(1), 120-132 http://dx.doi.org/10.1037/h0100326.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(8), 23–74.
  • Seferoğlu, S. S. (2009). Yeterlikler, standartlar ve bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında öğretmenlerin sürekli mesleki eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye'nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, ss. 204-217. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı, 12-13 Kasım 2009, Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü, Ankara.
  • Stehle, S. M., ve Burton, E. E. P. (2019). Developing student 21st Century skills in selected exemplary inclusive STEM high schools. International Journal of STEM Education, 6(39), 1-15.
  • Sulaiman, J., ve Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544, https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
  • Şahin, M. C. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yeni bin yılın öğrencileri (oecd-new millenium learners) ölçütlerine göre değerlendirilmesi (Yayın No: 262347). [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • Taytak Ün, G. (2024). The perception of 21st century skills of university students in Turkey (Yayın No: 846162) [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Tezel, Ö., ve Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), s. 135-145.
  • Tican, C., ve Deniz, S. (2019). Pre-service teachers’ opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181-197. http://dx.doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.181.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Tunagür, M., ve Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://dx.doi.org/10.30703/cije.877013.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 478-488. https://doi.org/10.30703/cije.1338342
  • Uyar, A. (2023). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile otantik öğretime yönelik hazırbulunuşlukları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 291-311. https://doi.org/10.17679/inuefd.1199837
  • Uyar, A., ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11.
  • Ünal, S. (1999). Aktif öğrenme, öğrenmeyi öğrenmek ve probleme dayalı öğrenme. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 373-378.
  • Varas, D., Santana, M., Nussbaum, M., Claro, S., ve Imbarack, P. (2023). Teachers’ strategies and challenges in teaching 21st century skills: Little common understanding, Thinking Skills and Creativity, 48 (2023), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101289
  • Velkovski, Z., ve Vidović, V. V. (2013). Teaching profession for the 21st Century: Advancing teacher professionalism for inclusive, quality and relevant education (ATEPIE). Centre for Education Policy & UNESCO
  • Viinikka, K.,K., Ubani, M.,Lipiäinen, T. ve Kallioniemi, A.(2019). 21st century skills and Finnish student teachers’ perceptions about the ideal re teacher today and in the future. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research,18(8), 75-97. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.8.5
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Basic Books.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yazar. T., ve Keskin, İ. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(12), 133-149.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Evaluation of the suitability of pre-service teachers’ qualifications for the cooperation-based learning method. Dicle University Ziya Gokalp Education Faculty Journal, 14, 25-37. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.181
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., ve Yurtseven, R. (2022). Teachers' perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills, E-International Journal of Educational Research, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/eijer.1159560
  • Yıldız, H., ve Gürgen, L. (2023). Investigation of 21st century teaching skill levels of classroom teachers, International Journal of Progressive Education, 19(3), 1-26. https://doi.org/10.29329/ijpe.2023.546.1
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 687701). [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zaloğlu, E. (2024). Lise öğretmenlerinin 21.yüzyıl öğreten ve öğrenen becerileri arasındaki ilişkinin analizi (Yayın No: 890592). [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.

Investigating the Relationship between 21st Century Learner and Teacher Skills of Secondary School Teachers

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1446 - 1479, 28.04.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1620754

Abstract

The purpose of this study is to examine the level of use of 21st century learner and teacher skills of secondary education teachers and to determine the relationship between them. The sample of this study consists of 532 teachers working in official secondary education institutions in the 2021-2022 academic year. 21st Century Learner Skills Utilization Scale and 21st Century Teacher Skills Utilization Scale developed by Orhan-Göksün (2016) were used as data collection tools. SPSS 23.0 program was used for data analysis. According to the results, it was determined that secondary school teachers had a high level of use of 21st century learner and teacher skills. Among the 21st century learner skills sub-dimensions, the highest usage level belongs to “Cognitive Skills”, and among the 21st century teacher skills sub-dimensions, the highest usage level belongs to “Consensual Skills”. As a result of the correlation analysis between the level of use of 21st century learner skills and the level of use of teacher skills of secondary school teachers, a highly positive and statistically significant relationship was found. It was concluded that the use of learner skills was a significant predictor for the use of teacher skills.

References

  • AASL (American Association of School Librarians). (2007). Standards for the 21st century learner. http://www.ala.org/aasl/standards-guidelines/learning-standards
  • Akça, D. (2022). Coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımları arasındaki ilişki (Yayın No: 769996). [Doktora tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Alkoç, N. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 620922). [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Kafkas Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslangilay, A.S. (2019). 21st century skills of ceit teacher candidates and the prominence of these skills in the ceit undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • Asio, J. M. R., ve Riego de Dios, E. E. (2018). 21st Century Attributes and Skills of a Teacher in the Perspective of College Students. https://eric.ed.gov/?id=ED594675
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 755688). [Yüksek lisans tezi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, H., ve Karalı, Y. (2020). Sınıf öğretmenı̇ adaylarının 21. yüzyıl öğreten ve öğrenen becerilerı̇ arasındakı̇ ilişkinin alt boyutlar açısından incelenmesı̇. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 364-376.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Bakır, S. (2019). An examination of preservice teachers’ 21st century learner and teacher skills based on different variables. Asian Journal of Education and Training, 5(4), 595-602. https://doi.org/10.20448/journal.522.2019.54.595.602
  • Balkaş-Yaşar, E. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi (Yayın No: 689038). [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Berkant, H. G., ve Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680.
  • Billing, D. (2007). Teaching for transfer of core/key skills in higher education: cognitive skills. Higher Education, 53(4), 483-516. http://dx.doi.org/10.1007/s10734-005-5628-5
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi (Yayın No: 725693). Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi .Ulusal Tez Merkezi.
  • Bulut, N. B. (2004). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 443-452.
  • Bunker, D. H. (2012). Teachers’ orientation to teaching and their perceived readiness for 21st century learners [Doktora tezi, The University Of Texas]. https://mavmatrix.uta.edu/edleadershippolicy_dissertations/92
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (22. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Basım). Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz-yeterlikleri (Yayın No: 317187) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Earlbaum Associates.
  • Coşanay, G., ve Karalı, Y. (2022). Examination of classroom teachers’ 21st century teaching skills. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(1), 432-448.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Ed. Halil Ekşi, Çeviri, 4. Basım). Edam.
  • Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi [Sözlü Bildiri], 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Gaziantep. Çengelci, S. (2021). Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisi (Afyonkarahisar örneklemi) (Yayın No:691563). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) (Yayın No: 587978) Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, B., ve Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: (Nevşehir ili örneği). Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 44-60.
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. Yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 634791) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik Spss ve Lisrel uygulamaları. Pegem A.
  • Çoşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi (Malatya ili örneği) (Yayın No: 676962). [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Daflizar ve Alfian. (2023). Nurturing students’ 21st-century skills in the classroom: Indonesian EFL teachers’ perceived practices. Issues in Educational Research, 33(3), 897-919.
  • Demir Çavuş, N. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlilikleri ile öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 704347). (Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Demirbaş, İ., Demirbaş, N., ve Kahraman, E. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının incelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 9(73), 3977-3985. http://dx.doi.org/10.29228/sm ryj.71008
  • Diquito,T.J., Anter, M. C. J., ve Bulonos, N. J., (2022). A survey of 21st century skİlls acqiusition among the preservice teachers of teacher education programs. European Journal of Open Education and E-Learning Studies, 7(2), 59-71.
  • Eğmir, E., ve Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1045-1077. http://dx.doi.org/10.29228/Joh41513 Erbaş, K. E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. Yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi (Yayın No: 719854) [Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi
  • Fandiño, Y.J. (2013). 21st century skills and the English foreign language classroom: A call for more awareness in Colombia. Gist Education and Learning Research Journal, 7, 190-208.
  • Gerçik, İ. Z. (2015). Dikta değil ikna iletişim psikolojisi. Küre Yayınları.
  • Gökgöz Kırgız, G. (2024). Sınıf öğretmenlerinin dijital vatandaşlık düzeyleriyle 21. Yüzyıl öğreten becerilerini kullanma düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 866448) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülen, Ş. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ve bilişim teknolojileri ile destekleme düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi (Yayın No: 333476). [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürel, D. N. (2023). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile üstbilişsel okuma stratejilerini kullandırma düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 779892) [Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. http://dx.doi.org/10.16986/HUJE.2019051590.
  • Gürültü, E., Aslan M., ve Alcı B. (2018). İlköğretim öğretmenlerinin yeterliklerinin 21. yüzyıl becerileri ışığında incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences, 6(71), 543-560. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13770.
  • Gyurova, V., ve Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21st century teachers, IFTE 2017 III International Forum on Teacher Education, The European Proceedings of Social& Behavioural Sciences.
  • Hamlı, D., Hamlı, S., ve Taneri, P. O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. A. Ceylan, İ. Durmuş ve S. Çeçen (Ed.), Current Debates on Social Sciences 4 Multidisciplinary Studies içinde (s. 94–107). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • IowaCore. (2010). K-12 21st Century Skills. https://educateiowa.gov/standard/21st-century-skills/21st-century-skills
  • Iste. (2020). ISTE Standarts. https://www.iste.org/standards/for-educators
  • İpekşen, S. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21.yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 578159). [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. baskı). Asil Yayın Dağıtım.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi (Yayın No: 719854). [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki (Yayın No: 659553) (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi (Yayın No: 836914) [Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaoğlu, R. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21.yüzyıl becerileri ile Türkçe dersi öğretim programı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 889508) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Kazu, H., ve Özercan, M. G. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanma durumlarının belirlenmesi, Journal of History School, 60, 3774-3797.
  • Kıyasoğlu. E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri (Yayın No: 592907). [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kıyasoğlu, E., ve Çeviker Ay, Ş. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976
  • Kim, S., Raza, M., ve Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: the key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/17454999198292
  • Koç-Başaran, Y. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), 480-495.
  • Koçak, E., ve Karatepe, R. (2022). The relationship between 21st century skills of the teachers and teacher autonomy, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (4), 201-218.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın No: 687701). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Korkmaz, E. (2024). Öğretmen adaylarının stem farkındalıkları, teknolojiye yönelik tutumları ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No: 886346) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. 9(1), http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kurbanoğlu, S., ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Larson, C., ve Miller, T. N., (2011). 21st century sk.lls: prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record Spring 2011, 121-123
  • Lemov, D. (2010). Teach like a champion: 49 techniques that put students on the path to college (K-12). John Wiley & Sons.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today’s classroom problems. R&L Education.
  • Metin, M., Güler, M. M., ve Çevik, A. (2023). 21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Studies in Educational Research and Development, 7(1), 1- 29.
  • Meydan, A. (2004). Sosyal bilgiler dersi coğrafya ünitelerinin işlenişinde öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi (Yayın No: 147528). [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. Miller, R., ve Pedro, J. (2006). Creating respectful classroom environments. Early Childhood Education Journal, 33(5), 293-299.
  • Mirici, I. (2023). An investigation of the 21st century competencies of prospective efl teachers in Turkey (Yayın No: 824238) [Yüksek Lisans Tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Muradoğlu, D. D. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerini kullanımları ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasındaki ilişki (Yayın No: 855761) [Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • OECD (2019). OECD future of education and skills 2030 OECD learning compass 2030 series ofconceptnotes. https://www.oecd.org/education/2030project/teaching/learning/learning/learningcompass2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf
  • OECD (The Organization for Economic Co-operation and Development) (2005). The future of education and skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%
  • Olkay, E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin bilgi okuryazarlıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayın No: 831935) [Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Opeña, M. V., ve Pontillas, P. V. (2024). Teachers’ 21st-century skills and their competence on inclusive education in opol districts. International Journal Of Multidisciplinary Research And Analysis. 7(8), 3975-3987.
  • Orhan Göksün, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki. (Yayın No: 425506) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • ÖMGY, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Milli Eğitim Basımevi.
  • Önür, Z., ve Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. Yüzyıl öğrenme becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 627-648.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Nisan Kitabevi.
  • Özdemir, M. (2023). Meslek dersi öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri (Yayın No: 781309). [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği) (Yayın No: 690671). [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Pellegrino, J. W., ve Hilton, M. L. (Eds.) (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. The National Academies Press.
  • Ragas, I. M., Pontillas, P. V., ve Comon, J. D. (2024). Skills and roles of teacherss in 21st century teaching: basis for professional development plan. European Modern Studies Journal, 8(4), 344-370. https://doi.org/10.59573/emsj.8(4).2024.15
  • Sanders, W. L., ve Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. https://www.beteronderwijsnederland.nl/files/cumulative%20and%20residual%20effects%20of%20teachers.pdf
  • Sang, G., Liang, J-C., Chai, C. S., Dong, Y., ve Tsai, C-C. (2018). Teachers’ actual and preferred perceptions of twenty-first century learning competencies: a Chinese perspective. Asia Pacific Education Review, 19, 307–317. https://doi.org/10.1007/s12564-018-9522-0
  • Sarıçay, A. E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanım düzeyleri ile öğrencilerin öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: bir karma yöntem çalışması (Yayın No: 821297) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Sayın, Z., ve Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi (Sözlü Bildiri). XVIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB16), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. Schauffler, G., ve Greer, R. D. (2006). The effects of intensive tact instruction on audience-accurate tacts and conversational units. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 3(1), 120-132 http://dx.doi.org/10.1037/h0100326.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(8), 23–74.
  • Seferoğlu, S. S. (2009). Yeterlikler, standartlar ve bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında öğretmenlerin sürekli mesleki eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye'nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, ss. 204-217. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı, 12-13 Kasım 2009, Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü, Ankara.
  • Stehle, S. M., ve Burton, E. E. P. (2019). Developing student 21st Century skills in selected exemplary inclusive STEM high schools. International Journal of STEM Education, 6(39), 1-15.
  • Sulaiman, J., ve Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544, https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
  • Şahin, M. C. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yeni bin yılın öğrencileri (oecd-new millenium learners) ölçütlerine göre değerlendirilmesi (Yayın No: 262347). [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • Taytak Ün, G. (2024). The perception of 21st century skills of university students in Turkey (Yayın No: 846162) [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
  • Tezel, Ö., ve Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), s. 135-145.
  • Tican, C., ve Deniz, S. (2019). Pre-service teachers’ opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181-197. http://dx.doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.181.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Tunagür, M., ve Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://dx.doi.org/10.30703/cije.877013.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 478-488. https://doi.org/10.30703/cije.1338342
  • Uyar, A. (2023). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile otantik öğretime yönelik hazırbulunuşlukları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 291-311. https://doi.org/10.17679/inuefd.1199837
  • Uyar, A., ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11.
  • Ünal, S. (1999). Aktif öğrenme, öğrenmeyi öğrenmek ve probleme dayalı öğrenme. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 373-378.
  • Varas, D., Santana, M., Nussbaum, M., Claro, S., ve Imbarack, P. (2023). Teachers’ strategies and challenges in teaching 21st century skills: Little common understanding, Thinking Skills and Creativity, 48 (2023), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101289
  • Velkovski, Z., ve Vidović, V. V. (2013). Teaching profession for the 21st Century: Advancing teacher professionalism for inclusive, quality and relevant education (ATEPIE). Centre for Education Policy & UNESCO
  • Viinikka, K.,K., Ubani, M.,Lipiäinen, T. ve Kallioniemi, A.(2019). 21st century skills and Finnish student teachers’ perceptions about the ideal re teacher today and in the future. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research,18(8), 75-97. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.8.5
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Basic Books.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yazar. T., ve Keskin, İ. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(12), 133-149.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Evaluation of the suitability of pre-service teachers’ qualifications for the cooperation-based learning method. Dicle University Ziya Gokalp Education Faculty Journal, 14, 25-37. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.181
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., ve Yurtseven, R. (2022). Teachers' perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills, E-International Journal of Educational Research, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/eijer.1159560
  • Yıldız, H., ve Gürgen, L. (2023). Investigation of 21st century teaching skill levels of classroom teachers, International Journal of Progressive Education, 19(3), 1-26. https://doi.org/10.29329/ijpe.2023.546.1
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayın No: 687701). [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zaloğlu, E. (2024). Lise öğretmenlerinin 21.yüzyıl öğreten ve öğrenen becerileri arasındaki ilişkinin analizi (Yayın No: 890592). [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi.
There are 110 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs, Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Aişe Gül Yildiz Poyraz 0000-0002-7294-1673

Hatice Yıldız 0000-0003-2365-6937

Early Pub Date April 19, 2025
Publication Date April 28, 2025
Submission Date January 15, 2025
Acceptance Date March 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Yildiz Poyraz, A. G., & Yıldız, H. (2025). Ortaöğretim Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğrenen ve Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1446-1479. https://doi.org/10.51460/baebd.1620754