Bu çalışmanın amacı, Korkut-Owen ve diğerleri (2015) tarafından Kariyer Yelkenlisi Modeli’ne dayalı olarak hazırlanmış olan kariyer grup rehberliği etkinliklerinden yararlanılarak, araştırmacılar tarafından yapılandırılan kariyer müdahale programının lise öğrencilerinin kariyer kararsızlıkları üzerindeki etkililiğinin incelenmesidir. Araştırma öntest-sontest işlemine dayalı, kontrol gruplu yarı deneysel modeldedir. Araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray ilinde bulunan bir Anadolu Lisesi’nde farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 10’u deney, 10’u kontrol grubunda toplam 20 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak Çakır (2004) tarafından geliştirilen “Mesleki Karar Envanteri” kullanılmıştır. Uygulanan kariyer müdahale programının etkililiğinin test edilmesi amacıyla tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA analizi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, deney grubu son test puanlarının kontrol grubu puanlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır (F1-18=19.70, p<.05). Buna göre elde edilen bulgular ölçümler boyunca toplam ölçek puanlarında görülen değişimin %52’sinin deneysel işlem tarafından açıklanabildiği sonucunu göstermektedir (η2=.52). Elde edilen bulgular; deney grubundaki öğrencilerin kariyer kararsızlığı puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin kararsızlık puanlarına oranla anlamlı bir düşüş gösterdiğini ve kariyer yelkenlisi modeline dayalı olarak yapılandırılan kariyer müdahale programının öğrencilerin kariyer kararsızlıkları üzerindeki etkililiğinin ortaya koymaktadır.
The aim of this study is to examine the effectiveness of the career intervention program structured by the researchers by using career group guidance activities prepared by Korkut-Owen et al. (2015) based on the Career Sailing Model on high school students' career ambivalence. The study is a quasi-experimental model with pretest-posttest control group. The study group of the research consisted of a total of 20 students, 10 in the experimental group and 10 in the control group, studying at different grade levels in an Anatolian high school in the province of Aksaray. The Career Decision Inventory developed by Çakır (2004) was used as a data collection tool in the study. A two-factor repeated measures ANOVA on a single factor was used to test the effectiveness of the career intervention programme implemented. The results of the study show that the post-test scores of the experimental group were significantly different from those of the control group (F1-18=19.70, p<.05). In addition, the eta squared (η2) value was examined to determine the extent to which the change in career indecision scores was explained by the experimental procedure. Accordingly, the results show that 52% of the change in total scale scores across the measurements can be explained by the experimental procedure (η2=.52). The results show that the career indecision scores of the students in the experimental group showed a significant decrease compared to the indecision scores of the students in the control group and that the career intervention programme structured according to the Career Sailboat Model was effective on the career indecision of the students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | December 18, 2024 |
Acceptance Date | July 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |