Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Orta ve Alt Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarının Ebeveynlerine Yönelik Toplumsal Cinsiyet Algılarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2999 - 3040, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1669950

Abstract

Yapılan çalışma Türkiye’de orta ve alt sosyoekonomik düzeydeki ailelerin okul öncesindeki çocukların ebeveynlerine yönelik toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu İstanbul ili, Bağcılar ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5 yaşındaki 50 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Bağcılar ilçesi, İstanbul’un diğer ilçelerine göre sosyo-ekonomik düzeyi düşük ilçedir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler, çocukların ifadelerine göre kategorilendirilmiş olup içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak resim çizdirme yöntemi kullanılmıştır. Demografik bilgiler olarak; çocuğun yaşı, çocuğun cinsiyeti, ebeveynin eğitim durumu, ebeveynin herhangi bir meslekte çalışma durumu ve ailenin sosyo-ekonomik düzey bilgileri yer almaktadır. Çizim öncesinde çocuklara A4 kağıt ve kuru boyalar sunulmuştur. Çocuklara ‘Annen genellikle ne yapar?’ ve ‘Baban genellikle ne yapar?’ sorusu yöneltilmiştir. Sorulara verilen cevaplar not edildikten sonra çocuklardan verdikleri cevaplar doğrultusunda resim çizmeleri istenilmiştir. Bulgulara göre çocuklar, annelerini temizlik yaptığına dair ifadelerde bulunmuşlardır. Temizlik olarak; bulaşık yıkamak, evi temizlemek, çamaşır yıkamak yanıtları olmaktadır. Çocuklara, babalarıyla ilgili sorulan soruya verdikleri cevaplar ve çizdikleri resimlere göre babalarının işe gittiğini ifade etmişlerdir. Çocuklar babalarının işe giderken araba ile işe gittiklerini söylemişlerdir; resimlerinde de araba figürüne yer vermişlerdir. Genel olarak çocuklar tarafından kadın figürünü temizlik yapan kişi; erkek figürünü ise işe giden kişi olarak tanımlamışlardır. Bu çalışmanın sonucu ve önceki yıllarda ilgili konu hakkında farklı bağlamlarda yapılan çalışmaların sonuçları incelendiğinde, 21. yy. toplumsal cinsiyet eşitliğine dair yapılan projelerin, eğitim ve ekonomi politikalarının üzerine daha fazla ilgili konu hakkında çalışmalar yapılması gerektirdiği ifade edilebilir.

References

  • Akar, T., & Aksoy, A. B. (2018). Çocukların anne babalarına yönelik algılarının toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 31-46.
  • Akgül Gök, F., & İl, S. (2017). Evli kadın ve erkeklerin toplumsal cinsiyet rolleriyle ilgili algılarının aile işlevlerine yansıması. Journal of International Social Research, 10(54),523-533. https://doi.org/10.17719/jisr.20175434616
  • Aksoy, A. B. (2015). Aile eğitimi ve katılımı. Hedef CS Yayıncılık.
  • Alabay, E., & Özdemir, G. (2020). 36-72 aylık çocukların mesleklere yönelik oluşturdukları toplumsal cinsiyet algıları. Turkish Studies, 15(1), 13-29. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37370.
  • Anderson, D. R., Huston, A. C., Schmitt, K. L., Linebarger, D. L., & Wright, J. C. (2001). Early childhood television viewing and adolescent behavior. Monographs of the Society for Research in Child Development, 66(1), i–154. https://doi.org/10.1111/1540-5834.00120
  • Anderson, S. E., Gooze, R. A., Lemeshow, S., & Whitaker, R. C. (2012). Quality of early maternal–child relationship and risk of adolescent obesity. Pediatrics, 129(1), 132–140. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0972
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Asil Yayın Dağıtım.
  • Aydilek Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Aytekin, Ç., Artan, İ., Bencik Kangal, S., Çalışandemir, F., Özkızıklı, S. (2016). Çocukların anne-babalarına yönelik algılarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 168-188.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Arabacıoğlu, B. (2018). Çocukların anne-babalarına yönelik algıları ile anne-çocuk etkileşiminin cinsiyet rolleri açısından incelenmesi. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 22(3),1-16.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda veri toplama araçları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(3), 1–14.
  • Bee, H. L., & Boyd, D. R. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). Kaknüs Yayınları.
  • Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological review, 88(4), 354. https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354
  • Bianchi, S. M., Milkie, M. A., Sayer, L. C., & Robinson, J. P. (2000). Is anyone doing the housework? Trends in the gender division of household labor. Social Forces, 79(1), 191–228. https://doi.org/10.1093/sf/79.1.191
  • Blakemore, J. E. O. (2003a). Children's beliefs about violating gender norms: Boys shouldn't look like girls, and girls shouldn't act like boys. Sex Roles: A Journal of Research, 48(9-10), 411– 419. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1023574427720
  • Blakemore, J. E. O. (2003b). Gender and children’s play. In J. L. Roopnarine (Ed.), Play and culture studies (Vol. 5, pp. 127–144). Praeger.
  • Bordo, S. (1993). Unbearable weight: Feminism, Western culture, and the body. University of California Press.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53, 371–399. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135233
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.
  • Bulut, Ş. (2024). Resim yapma eyleminin çocuk resimlerindeki karşılığı. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10(1), 33-36. https://doi.org/10.22252/ijca.1421961.
  • Burcu, E. (2007). Aile kültür ilişkisi çerçevesinde türk ailesinde çocuğun cinsiyetinin önemi. Prof. Dr. Nihat Nirun’a Armağan, N. Güngör Ergan, E. Burcu, B. Şahin, M. Kamanlıoğlu (Ed.),(187-200). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106(4), 676–713. https://doi.org/10.1037/0033-295X.106.4.676
  • Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.
  • Cherney, I. D., & London, K. (2006). Gender-linked differences in the toys, television shows, computer games, and outdoor activities of 5- to 13-year-old children. Sex Roles, 54(9), 717–726. https://doi.org/10.1007/s11199-006-9037-8
  • Connell, R. W. (2002). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Connell, R. (2020). Gender: In world perspective. John Wiley & Sons.
  • Cook, J. L., & Cook, G. (2005). Becoming who we are: The development of self, gender and morality. Child development principles and prespectives. 366, 422.Pearson.
  • Craig, L., & Mullan, K. (2011). How mothers and fathers share childcare: A cross-national time-use comparison. American Sociological Review, 76(6), 834–861. https://doi.org/10.1177/0003122411427673
  • Cunningham, M. (2001). The influence of parental attitudes and behaviors on children’s attitudes towards gender and household labor in early adulthood. Journal of Marriage and Family, (63), 111-122. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00111.x
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.).Siyasal Kitabevi.
  • Çayboylu, İ. (2002). 2001 yılı aile raporu: aile içi ilişkiler komisyonu. 3. ailede rol ve sorumluluklar. TC Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Çelik, Ö (2008). Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. (2014). A developmental analysis of 5-7 year-old children's human figure drawings. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2). http://dx.doi.org/10.15345/ iojes.2014.02.020.
  • Darmon, N., & Drewnowski, A. (2008). Does social class predict diet quality? The American Journal of Clinical Nutrition, 87(5), 1107–1117. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.5.1107
  • Davido, R. (2014a). Çocuğunuzu resimlerinden keşfedin. (E. Çakmak, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık.
  • Davido, R. (2014b). Çocuk resimlerinin psikolojik yorumlanması (Çev. B. Kılıç). Kaknüs Yayınları.
  • Dawson, B., & Trapp, R. G. (2001). Probability&related topics for making inferences about data. Basic&Clinical Biostatistics. Lange medical Books/McGraw-Hill Medical Publishing Division, 5(2), 69-72.
  • Demirgöz Bal, M. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
  • Dermott, E. (2008). Intimate fatherhood: A sociological analysis. Routledge.
  • Dilek, A. (2014). 4-6 yaş çocuk öykülerindeki kadın kahramanların mesleksel analizi. Journal Of Qafqaz University, 2(1), 94-102.
  • Driscoll, A., & Nagel, N. G. (2008). Early childhood education, birth-8. (4th. ed.).Pearson.
  • Doğan, S. A., Atış-Akyol, N., & Karaman, N. G. (2018). Beş yaş çocuklarının cinsiyet kalıp yargı düzeyleri ve evdeki cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 53-65. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2018.04.03.004.
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. Sistem yayıncılık.
  • Eatough, V., & Smith, J. A. (2017). Interpretative phenomenological analysis. The Sage handbook of qualitative research in psychology.Sage Publications.
  • Emeksiz, B. M., & Bay, D. N. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının oyunlarında toplumsal cinsiyet algısının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 7(2), 29-61.
  • ENDEKSA. (2024). İstanbul bağcılar nüfusu, eğitim seviyesi, ses. https://www.endeksa.com/tr/analiz/turkiye/istanbul/bagcilar/demografi
  • Evans, G. W., & English, K. (2002). The environment of poverty: Multiple stressor exposure, psychophysiological stress, and socioemotional adjustment. Child Development, 73(4), 1238–1248. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00469
  • Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
  • Fine, C. (2010). Delusions of gender: How our minds, society, and neurosexism create difference. W. W. Norton & Company.
  • Gauntlett, D. (2008). Media, gender and identity: An introduction. Routledge.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji (H. Çelik, Çev.). Ayraç Yayınları.
  • Güder, S. (2014). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güder, S., & Alabay, E. (2016). 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 91-111.
  • Güney, O. (2012). 5-6 yaş çocuklarında algılanan cinsiyet kalıp yargılarına ilişkin ebeveyn beklentileri ile oyuncak tercihleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Gündüz Hoşgör, A. (2018). Toplumsal cinsiyet rolleri ve çocukluk: Aile içindeki yeniden üretim. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(2), 85–102.
  • Güngör, B. (2024, 11 Ekim). Dünya Kız Çocukları Gününde Türkiye’deki Tablo Nasıl? https://www.dw.com/tr/dunyadakı-kız-cocukları -gününde -turkiyedeki- tablo –nasıl/a-70460851
  • Halbeisen, G., & Jaffé, M. E. (2022). Construal level mindsets modulate gender categorizations in preschool children. Acta Psychologica, 229, 103708. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103708
  • Halpern, H. D., Perry-Jenkins, M., & Goldberg, A. E. (2016). Parents’ gender ideology and gendered behavior as predictors of children’s gender-role attitudes: A longitudinal exploration. Sex Roles, 74(5-6), 275–286. https://doi.org/10.1007/s11199-015-0555-7
  • Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing.
  • Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. G. (2009). A mandate for playful learning in preschool: Presenting the evidence. Oxford University Press.
  • Hochschild, A. R., & Machung, A. (2012). The second shift: Working families and the revolution at home. Penguin Books.
  • Jamieson, L. (2002). Intimacy: Personal relationships in modern societies. Polity Press.
  • İmamoğlu, O. (1994). Değişim sürecinde aile: Evlilik ilişkileri, bireysel gelişim ve demokratik değerler. TC Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Kağnıcıoğlu, D. (2017, 1 Ocak). The role of women ın workıng lıfe ın turkey [Bildiri Sunumu]. 9th International Conference on Sustainable Development and Planning, England. 10.2495/sdp170301
  • Kalan, Ö. G. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlaminda konumlandirilişi:'Kinder'reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(38), 75-89.
  • Kalaycıoğlu, S., & Rittersberger-Tılıç, H. (2015). Toplumsal cinsiyet rolleri ve Türkiye’de aile yapısı. TODAİE Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1988). Bargaining with patriarchy. Gender & Society, 2(3), 274–290. https://doi.org/10.1177/089124388002003004
  • Kanka, M., Wagner, P., Schober, B., & Spiel, C. (2011). Gender-Stereotyped Attitudes in Kindergarten Students: A Multicausal Analysis. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.15405/ejsbs.112
  • Karabekmez, S., Yıldırım, R. G., Akamca, G. Ö., Ellez, A. M., & Üner, A. N. B. (2018). Okul öncesi dönemde mesleklere ilişkin toplumsal cinsiyet algısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 469-512.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1),337-347.
  • Killen, M., & Wilkenfeld, B. (2017). Moms at work and dads at home: Children’s evaluations of parental roles. Social Development, 26(1), 1–14. https://doi.org/10.1111/sode.12168
  • Köseoğlu, S. A. (2023). Bir iletişim aracı olarak çocuk resmi ve özellikleri. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 137-145. https://doi.org/10.30692/sisad.1248585
  • Küçük Teker, E. (2009). Yöresel özelliklerin Şanlıurfa merkez okullarında okuyan (9-12 yaş) çocuk resimlerine yansıması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lamb, M. E. (Ed.). (2010). The role of the father in child development (5th ed.). Wiley.
  • Lareau, A. (2003). Unequal childhoods: Class, race, and family life. University of California Press.
  • Livingstone, S., & Bovill, M. (2001). Children and their changing media environment. London: London School of Economics and Political Science.
  • Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2007). Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671–696. https://doi.org/10.1177/1461444807080335
  • Mahmood, S. (2005). Politics of piety: The Islamic revival and the feminist subject. Princeton University Press. Malchiodi, C.A., (2005). Çocukların resimlerini anlamak (T. Yurtbay, Çev.). Epsilon.
  • MEB (2015). Eşit Eğitim, Eşit Toplum. https://serdivan.meb.gov.tr/www/esit-egitim-esit-toplum/icerik/. (Erişim Tarihi: 01.05.2025)
  • Menekşe, F. N. (2019). 3-6 yaş arası okul öncesi çocukların oyuncak tercihleri ve cinsiyet kalıp yargıları ile ebeveynlerinin toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Midgette, A. J., LoBue, V., & Zhao, Y. (2023). US and Chinese preschoolers normalize household labor inequality. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(13), e2301781120. https://doi.org/10.1073/pnas.2301781120
  • Oakley, A. (1974). The sociology of housework. Martin Robertson.
  • Okyay, L. (2008). 6 yaş grubu çocukların aile resimlerinin sosyo-kültürel değişkenler ve davranış problemleri açısından karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Overall, N. C., Cross, E. J., Low, R. S. T., McRae, C. S., Henderson, A. M. E., & Chang, V. T. (2023). Fathers’ and mothers’ sexism predict less responsive parenting behavior during family interactions. Social Psychological and Personality Science. https://doi.org/10.1177/19485506231200296
  • Özer, G., & Keser, P. B. (2020). Annelerinin ev içi ve ev dışı rollerine yönelik okul öncesi çocukların görüşlerinin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 377-413. https://doi.org/10.34234/ded.679593
  • Özgür, S., & Şahin, C. (2018). Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin ebeveyn tutumları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 85–105.
  • Pailhé, A., & Solaz, A. (2024). ‘I set the table every day’: The contribution of 10-year-olds to domestic tasks. Population & Societies, 628(11), 1-4.
  • Planète Enfants & Développement. (2024). Burkina Faso: Study highlights gender stereotypes in nursery schools. https://planete-eed.org/en/maternal-gender-stereotypes-burkina-faso/
  • Pleck, J. H. (2010). Paternal involvement: Revised conceptualization and theoretical linkages with child outcomes. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (5th ed., pp. 58–93). Wiley.
  • Powell, G. N., & Greenhaus, J. H. (2010). Sex, gender, and decisions at the family→ work interface. Journal of management, 36(4), 1011-1039. https://doi.org/10.1177/0149206309350774
  • Rideout, V. J., Foehr, U. G., & Roberts, D. F. (2010). Generation M2: Media in the lives of 8- to 18-year-olds. Kaiser Family Foundation.
  • Risman, B. J. (2004). Gender as a social structure: Theory wrestling with activism. Gender & Society, 18(4), 429–450. https://doi.org/10.1177/0891243204265349
  • Ruble, D. N., Martin, C. L., & Berenbaum, S. A. (2006). Gender development. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology (Vol. 3, pp. 858–932). Wiley.
  • Saracho, O. N. (2008). Fathers: The “invisible” parents. Early Child Development and Care, 178(7–8), 821–836. https://doi.org/10.1080/03004430802352272
  • Semerci, P. U. (2013). Farklı Pencereler, Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları. Hiperlink Yayınları.
  • Sinno, A. M., & Killen, M. (2009). Moms at work and dads at home: Children’s evaluations of parental roles. Sex Roles, 60(7–8), 586–601. https://doi.org/10.1007/s11199-008-9579-2
  • Sirin, S. R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research, 75(3), 417–453. https://doi.org/10.3102/00346543075003417
  • Sosyal fayda zirvesi. (2019). Sürdürülebilir Kalkınma İçin Küresel Hedefler. http://www.sgsistanbul.org/surdurulebilir-kalkinma-hedefleri
  • Şıvgın, N. (2015). Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • TC STB. (2022). İstanbul’un Sosyoekonomik Analizi. http://www.istanbul.gov.tr/kurumlar/istanbul.gov.tr/PDF/2023/acikkapi2022/acikkapi2022.pdf
  • TÜİK. (2025). İstatistiklerle kadın. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Mart-2025
  • TÜİK. (2024a). İstatistiklerle çocuk. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2024-54197
  • TÜİK. (2024b). İstatistiklerle kadın. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076
  • TUSES. (2024). Türkiye Sosyoekonomik statü endeksi.https://tyap.net/mediaf/TUSES_Hakk%C4%B1nda.pdf Tuskan, A. A. (2012). Toplumsal cinsiyet toplumda kadına biçilen roller ve çözümleri. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 25(99), 445- 449.
  • UN Women. (2014). HeForShe campaign. https://www.heforshe.org/en
  • UNESCO. (2019). Gender Equality Action Plan 2019–2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369175
  • UNICEF. (2021). Gender equality. https://www.unicef.org/gender-equality
  • United Nations. (2015a). Sustainable Development Goal 5: Achieve gender equality and empower all women and girls. https://sdgs.un.org/goals/goal5 United Nations. (2015b). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. https://sdgs.un.org/2030agenda Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, (35), 29-56.
  • Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A. R., & Connell, S. (2014). Parenting in the age of digital technology [Research report]. Center on Media and Human Development, Northwestern University. https://cmhd.northwestern.edu/ WEF. (2024). Global Gender Gap Report. https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/
  • Weisner, T. S. (2002). Ecocultural understanding of children’s developmental pathways. Human Development, 45(4), 275–281.
  • White, J. B. (2002). Islamist mobilization in Turkey: A study in vernacular politics. University of Washington Press.
  • Wood, J. T. (2013). Gendered lives: Communication, gender, and culture (10th ed.). Cengage Learning.
  • Yağçi, M. M. (2007). Yöresel kültür farklılıklarının 7-9 yaş grubu çocuklarının resimlerine yansımaları (Ankara ve Mardın illeri örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (2009). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Yüce, Y. (2024). Sosyal, İktisadi, Beşeri ve Yönetim Alanları Perspektifinde Sorunlara Bakış. Efe Akademi Yayınları.
  • Yüceşahin, M. M., & Yazgan, P. (2017). Cities are not gender neutral: A feminist critique of the production of urban spaces in Turkey. Kadın/Woman 2000, 18(1), 85–106. https://doi.org/10.33831/jws.v18i1.264

Investigation of Gender Perceptions of Parents of Preschool Children from Middle and Lower Socioeconomic Families in Türkiye

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2999 - 3040, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1669950

Abstract

The study was conducted to examine the gender perceptions of families at middle and lower socioeconomic levels towards the parents of preschool children in Turkey. The study group was carried out with 50 5-year-old children attending pre-school education institutions in Bağcılar district of Istanbul. Bağcılar district is a district with a low socio-economic level compared to other districts of Istanbul. Phenomenology method, one of the qualitative research designs, was used in the research. The collected data were categorized according to the statements of the children and content analysis was performed. In the study, picture drawing method was used as a data collection tool. As demographic information; The age of the child, the gender of the child, the educational status of the parent, the employment status of the parent in any profession and the socio-economic level of the family. Children were offered A4 paper and dry paints. Children were asked, "What does your mother usually do?" and "What does your father usually do?" After the answers to the questions were noted, the children were asked to draw pictures in line with their answers. According to the findings, the children made statements that their mother was cleaning. According to the answers they gave to the question asked to the children about their fathers and the pictures they drew, they stated that their father went to work. In general, the person who cleans the female figure by children; They defined the male figure as the person who goes to work. When the results of this study and the results of the studies carried out in different contexts on the relevant subject in previous years are examined, it can be stated that the projects on gender equality in the 21st century require more studies on the relevant issues on education and economic policies.

References

  • Akar, T., & Aksoy, A. B. (2018). Çocukların anne babalarına yönelik algılarının toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 31-46.
  • Akgül Gök, F., & İl, S. (2017). Evli kadın ve erkeklerin toplumsal cinsiyet rolleriyle ilgili algılarının aile işlevlerine yansıması. Journal of International Social Research, 10(54),523-533. https://doi.org/10.17719/jisr.20175434616
  • Aksoy, A. B. (2015). Aile eğitimi ve katılımı. Hedef CS Yayıncılık.
  • Alabay, E., & Özdemir, G. (2020). 36-72 aylık çocukların mesleklere yönelik oluşturdukları toplumsal cinsiyet algıları. Turkish Studies, 15(1), 13-29. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37370.
  • Anderson, D. R., Huston, A. C., Schmitt, K. L., Linebarger, D. L., & Wright, J. C. (2001). Early childhood television viewing and adolescent behavior. Monographs of the Society for Research in Child Development, 66(1), i–154. https://doi.org/10.1111/1540-5834.00120
  • Anderson, S. E., Gooze, R. A., Lemeshow, S., & Whitaker, R. C. (2012). Quality of early maternal–child relationship and risk of adolescent obesity. Pediatrics, 129(1), 132–140. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0972
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Asil Yayın Dağıtım.
  • Aydilek Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Aytekin, Ç., Artan, İ., Bencik Kangal, S., Çalışandemir, F., Özkızıklı, S. (2016). Çocukların anne-babalarına yönelik algılarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 168-188.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Arabacıoğlu, B. (2018). Çocukların anne-babalarına yönelik algıları ile anne-çocuk etkileşiminin cinsiyet rolleri açısından incelenmesi. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 22(3),1-16.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda veri toplama araçları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(3), 1–14.
  • Bee, H. L., & Boyd, D. R. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). Kaknüs Yayınları.
  • Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological review, 88(4), 354. https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354
  • Bianchi, S. M., Milkie, M. A., Sayer, L. C., & Robinson, J. P. (2000). Is anyone doing the housework? Trends in the gender division of household labor. Social Forces, 79(1), 191–228. https://doi.org/10.1093/sf/79.1.191
  • Blakemore, J. E. O. (2003a). Children's beliefs about violating gender norms: Boys shouldn't look like girls, and girls shouldn't act like boys. Sex Roles: A Journal of Research, 48(9-10), 411– 419. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1023574427720
  • Blakemore, J. E. O. (2003b). Gender and children’s play. In J. L. Roopnarine (Ed.), Play and culture studies (Vol. 5, pp. 127–144). Praeger.
  • Bordo, S. (1993). Unbearable weight: Feminism, Western culture, and the body. University of California Press.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53, 371–399. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135233
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.
  • Bulut, Ş. (2024). Resim yapma eyleminin çocuk resimlerindeki karşılığı. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10(1), 33-36. https://doi.org/10.22252/ijca.1421961.
  • Burcu, E. (2007). Aile kültür ilişkisi çerçevesinde türk ailesinde çocuğun cinsiyetinin önemi. Prof. Dr. Nihat Nirun’a Armağan, N. Güngör Ergan, E. Burcu, B. Şahin, M. Kamanlıoğlu (Ed.),(187-200). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106(4), 676–713. https://doi.org/10.1037/0033-295X.106.4.676
  • Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.
  • Cherney, I. D., & London, K. (2006). Gender-linked differences in the toys, television shows, computer games, and outdoor activities of 5- to 13-year-old children. Sex Roles, 54(9), 717–726. https://doi.org/10.1007/s11199-006-9037-8
  • Connell, R. W. (2002). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Connell, R. (2020). Gender: In world perspective. John Wiley & Sons.
  • Cook, J. L., & Cook, G. (2005). Becoming who we are: The development of self, gender and morality. Child development principles and prespectives. 366, 422.Pearson.
  • Craig, L., & Mullan, K. (2011). How mothers and fathers share childcare: A cross-national time-use comparison. American Sociological Review, 76(6), 834–861. https://doi.org/10.1177/0003122411427673
  • Cunningham, M. (2001). The influence of parental attitudes and behaviors on children’s attitudes towards gender and household labor in early adulthood. Journal of Marriage and Family, (63), 111-122. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00111.x
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.).Siyasal Kitabevi.
  • Çayboylu, İ. (2002). 2001 yılı aile raporu: aile içi ilişkiler komisyonu. 3. ailede rol ve sorumluluklar. TC Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Çelik, Ö (2008). Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. (2014). A developmental analysis of 5-7 year-old children's human figure drawings. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2). http://dx.doi.org/10.15345/ iojes.2014.02.020.
  • Darmon, N., & Drewnowski, A. (2008). Does social class predict diet quality? The American Journal of Clinical Nutrition, 87(5), 1107–1117. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.5.1107
  • Davido, R. (2014a). Çocuğunuzu resimlerinden keşfedin. (E. Çakmak, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık.
  • Davido, R. (2014b). Çocuk resimlerinin psikolojik yorumlanması (Çev. B. Kılıç). Kaknüs Yayınları.
  • Dawson, B., & Trapp, R. G. (2001). Probability&related topics for making inferences about data. Basic&Clinical Biostatistics. Lange medical Books/McGraw-Hill Medical Publishing Division, 5(2), 69-72.
  • Demirgöz Bal, M. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
  • Dermott, E. (2008). Intimate fatherhood: A sociological analysis. Routledge.
  • Dilek, A. (2014). 4-6 yaş çocuk öykülerindeki kadın kahramanların mesleksel analizi. Journal Of Qafqaz University, 2(1), 94-102.
  • Driscoll, A., & Nagel, N. G. (2008). Early childhood education, birth-8. (4th. ed.).Pearson.
  • Doğan, S. A., Atış-Akyol, N., & Karaman, N. G. (2018). Beş yaş çocuklarının cinsiyet kalıp yargı düzeyleri ve evdeki cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 53-65. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2018.04.03.004.
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. Sistem yayıncılık.
  • Eatough, V., & Smith, J. A. (2017). Interpretative phenomenological analysis. The Sage handbook of qualitative research in psychology.Sage Publications.
  • Emeksiz, B. M., & Bay, D. N. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının oyunlarında toplumsal cinsiyet algısının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 7(2), 29-61.
  • ENDEKSA. (2024). İstanbul bağcılar nüfusu, eğitim seviyesi, ses. https://www.endeksa.com/tr/analiz/turkiye/istanbul/bagcilar/demografi
  • Evans, G. W., & English, K. (2002). The environment of poverty: Multiple stressor exposure, psychophysiological stress, and socioemotional adjustment. Child Development, 73(4), 1238–1248. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00469
  • Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
  • Fine, C. (2010). Delusions of gender: How our minds, society, and neurosexism create difference. W. W. Norton & Company.
  • Gauntlett, D. (2008). Media, gender and identity: An introduction. Routledge.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji (H. Çelik, Çev.). Ayraç Yayınları.
  • Güder, S. (2014). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güder, S., & Alabay, E. (2016). 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 91-111.
  • Güney, O. (2012). 5-6 yaş çocuklarında algılanan cinsiyet kalıp yargılarına ilişkin ebeveyn beklentileri ile oyuncak tercihleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Gündüz Hoşgör, A. (2018). Toplumsal cinsiyet rolleri ve çocukluk: Aile içindeki yeniden üretim. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(2), 85–102.
  • Güngör, B. (2024, 11 Ekim). Dünya Kız Çocukları Gününde Türkiye’deki Tablo Nasıl? https://www.dw.com/tr/dunyadakı-kız-cocukları -gününde -turkiyedeki- tablo –nasıl/a-70460851
  • Halbeisen, G., & Jaffé, M. E. (2022). Construal level mindsets modulate gender categorizations in preschool children. Acta Psychologica, 229, 103708. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103708
  • Halpern, H. D., Perry-Jenkins, M., & Goldberg, A. E. (2016). Parents’ gender ideology and gendered behavior as predictors of children’s gender-role attitudes: A longitudinal exploration. Sex Roles, 74(5-6), 275–286. https://doi.org/10.1007/s11199-015-0555-7
  • Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing.
  • Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. G. (2009). A mandate for playful learning in preschool: Presenting the evidence. Oxford University Press.
  • Hochschild, A. R., & Machung, A. (2012). The second shift: Working families and the revolution at home. Penguin Books.
  • Jamieson, L. (2002). Intimacy: Personal relationships in modern societies. Polity Press.
  • İmamoğlu, O. (1994). Değişim sürecinde aile: Evlilik ilişkileri, bireysel gelişim ve demokratik değerler. TC Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Kağnıcıoğlu, D. (2017, 1 Ocak). The role of women ın workıng lıfe ın turkey [Bildiri Sunumu]. 9th International Conference on Sustainable Development and Planning, England. 10.2495/sdp170301
  • Kalan, Ö. G. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlaminda konumlandirilişi:'Kinder'reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(38), 75-89.
  • Kalaycıoğlu, S., & Rittersberger-Tılıç, H. (2015). Toplumsal cinsiyet rolleri ve Türkiye’de aile yapısı. TODAİE Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1988). Bargaining with patriarchy. Gender & Society, 2(3), 274–290. https://doi.org/10.1177/089124388002003004
  • Kanka, M., Wagner, P., Schober, B., & Spiel, C. (2011). Gender-Stereotyped Attitudes in Kindergarten Students: A Multicausal Analysis. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.15405/ejsbs.112
  • Karabekmez, S., Yıldırım, R. G., Akamca, G. Ö., Ellez, A. M., & Üner, A. N. B. (2018). Okul öncesi dönemde mesleklere ilişkin toplumsal cinsiyet algısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 469-512.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1),337-347.
  • Killen, M., & Wilkenfeld, B. (2017). Moms at work and dads at home: Children’s evaluations of parental roles. Social Development, 26(1), 1–14. https://doi.org/10.1111/sode.12168
  • Köseoğlu, S. A. (2023). Bir iletişim aracı olarak çocuk resmi ve özellikleri. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 137-145. https://doi.org/10.30692/sisad.1248585
  • Küçük Teker, E. (2009). Yöresel özelliklerin Şanlıurfa merkez okullarında okuyan (9-12 yaş) çocuk resimlerine yansıması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lamb, M. E. (Ed.). (2010). The role of the father in child development (5th ed.). Wiley.
  • Lareau, A. (2003). Unequal childhoods: Class, race, and family life. University of California Press.
  • Livingstone, S., & Bovill, M. (2001). Children and their changing media environment. London: London School of Economics and Political Science.
  • Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2007). Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671–696. https://doi.org/10.1177/1461444807080335
  • Mahmood, S. (2005). Politics of piety: The Islamic revival and the feminist subject. Princeton University Press. Malchiodi, C.A., (2005). Çocukların resimlerini anlamak (T. Yurtbay, Çev.). Epsilon.
  • MEB (2015). Eşit Eğitim, Eşit Toplum. https://serdivan.meb.gov.tr/www/esit-egitim-esit-toplum/icerik/. (Erişim Tarihi: 01.05.2025)
  • Menekşe, F. N. (2019). 3-6 yaş arası okul öncesi çocukların oyuncak tercihleri ve cinsiyet kalıp yargıları ile ebeveynlerinin toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Midgette, A. J., LoBue, V., & Zhao, Y. (2023). US and Chinese preschoolers normalize household labor inequality. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(13), e2301781120. https://doi.org/10.1073/pnas.2301781120
  • Oakley, A. (1974). The sociology of housework. Martin Robertson.
  • Okyay, L. (2008). 6 yaş grubu çocukların aile resimlerinin sosyo-kültürel değişkenler ve davranış problemleri açısından karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Overall, N. C., Cross, E. J., Low, R. S. T., McRae, C. S., Henderson, A. M. E., & Chang, V. T. (2023). Fathers’ and mothers’ sexism predict less responsive parenting behavior during family interactions. Social Psychological and Personality Science. https://doi.org/10.1177/19485506231200296
  • Özer, G., & Keser, P. B. (2020). Annelerinin ev içi ve ev dışı rollerine yönelik okul öncesi çocukların görüşlerinin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 377-413. https://doi.org/10.34234/ded.679593
  • Özgür, S., & Şahin, C. (2018). Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin ebeveyn tutumları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 85–105.
  • Pailhé, A., & Solaz, A. (2024). ‘I set the table every day’: The contribution of 10-year-olds to domestic tasks. Population & Societies, 628(11), 1-4.
  • Planète Enfants & Développement. (2024). Burkina Faso: Study highlights gender stereotypes in nursery schools. https://planete-eed.org/en/maternal-gender-stereotypes-burkina-faso/
  • Pleck, J. H. (2010). Paternal involvement: Revised conceptualization and theoretical linkages with child outcomes. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (5th ed., pp. 58–93). Wiley.
  • Powell, G. N., & Greenhaus, J. H. (2010). Sex, gender, and decisions at the family→ work interface. Journal of management, 36(4), 1011-1039. https://doi.org/10.1177/0149206309350774
  • Rideout, V. J., Foehr, U. G., & Roberts, D. F. (2010). Generation M2: Media in the lives of 8- to 18-year-olds. Kaiser Family Foundation.
  • Risman, B. J. (2004). Gender as a social structure: Theory wrestling with activism. Gender & Society, 18(4), 429–450. https://doi.org/10.1177/0891243204265349
  • Ruble, D. N., Martin, C. L., & Berenbaum, S. A. (2006). Gender development. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology (Vol. 3, pp. 858–932). Wiley.
  • Saracho, O. N. (2008). Fathers: The “invisible” parents. Early Child Development and Care, 178(7–8), 821–836. https://doi.org/10.1080/03004430802352272
  • Semerci, P. U. (2013). Farklı Pencereler, Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları. Hiperlink Yayınları.
  • Sinno, A. M., & Killen, M. (2009). Moms at work and dads at home: Children’s evaluations of parental roles. Sex Roles, 60(7–8), 586–601. https://doi.org/10.1007/s11199-008-9579-2
  • Sirin, S. R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research, 75(3), 417–453. https://doi.org/10.3102/00346543075003417
  • Sosyal fayda zirvesi. (2019). Sürdürülebilir Kalkınma İçin Küresel Hedefler. http://www.sgsistanbul.org/surdurulebilir-kalkinma-hedefleri
  • Şıvgın, N. (2015). Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • TC STB. (2022). İstanbul’un Sosyoekonomik Analizi. http://www.istanbul.gov.tr/kurumlar/istanbul.gov.tr/PDF/2023/acikkapi2022/acikkapi2022.pdf
  • TÜİK. (2025). İstatistiklerle kadın. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Mart-2025
  • TÜİK. (2024a). İstatistiklerle çocuk. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2024-54197
  • TÜİK. (2024b). İstatistiklerle kadın. Türkiye İstatistik Kurumu. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076
  • TUSES. (2024). Türkiye Sosyoekonomik statü endeksi.https://tyap.net/mediaf/TUSES_Hakk%C4%B1nda.pdf Tuskan, A. A. (2012). Toplumsal cinsiyet toplumda kadına biçilen roller ve çözümleri. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 25(99), 445- 449.
  • UN Women. (2014). HeForShe campaign. https://www.heforshe.org/en
  • UNESCO. (2019). Gender Equality Action Plan 2019–2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369175
  • UNICEF. (2021). Gender equality. https://www.unicef.org/gender-equality
  • United Nations. (2015a). Sustainable Development Goal 5: Achieve gender equality and empower all women and girls. https://sdgs.un.org/goals/goal5 United Nations. (2015b). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. https://sdgs.un.org/2030agenda Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, (35), 29-56.
  • Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A. R., & Connell, S. (2014). Parenting in the age of digital technology [Research report]. Center on Media and Human Development, Northwestern University. https://cmhd.northwestern.edu/ WEF. (2024). Global Gender Gap Report. https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/
  • Weisner, T. S. (2002). Ecocultural understanding of children’s developmental pathways. Human Development, 45(4), 275–281.
  • White, J. B. (2002). Islamist mobilization in Turkey: A study in vernacular politics. University of Washington Press.
  • Wood, J. T. (2013). Gendered lives: Communication, gender, and culture (10th ed.). Cengage Learning.
  • Yağçi, M. M. (2007). Yöresel kültür farklılıklarının 7-9 yaş grubu çocuklarının resimlerine yansımaları (Ankara ve Mardın illeri örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (2009). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Yüce, Y. (2024). Sosyal, İktisadi, Beşeri ve Yönetim Alanları Perspektifinde Sorunlara Bakış. Efe Akademi Yayınları.
  • Yüceşahin, M. M., & Yazgan, P. (2017). Cities are not gender neutral: A feminist critique of the production of urban spaces in Turkey. Kadın/Woman 2000, 18(1), 85–106. https://doi.org/10.33831/jws.v18i1.264
There are 119 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bahar Semiz 0000-0002-7031-5249

Early Pub Date August 22, 2025
Publication Date August 28, 2025
Submission Date April 4, 2025
Acceptance Date July 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Semiz, B. (2025). Türkiye’de Orta ve Alt Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarının Ebeveynlerine Yönelik Toplumsal Cinsiyet Algılarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(2), 2999-3040. https://doi.org/10.51460/baebd.1669950