Müzelerin geleneksel sergileme anlayışlarına dijital teknoloji kullanımlarını eklemeleri izleyiciye çeşitli deneyimler sunar. Kamusal alanda sıklıkla karşılaştığımız ve erişim kolaylığı sağlayan karekod uygulamalarının müzelerdeki yerlerini alması da kaçınılmazdır. Bu çalışma ziyaretçilerin müzedeki koleksiyonlara dair bilgiye erişiminde dijital uygulamalara ve QR kod kullanımına duyulan ihtiyacı araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, müzelerin dijitalleşmeyle birlikte, Diyarbakır Arkeoloji Müzesi’nde karekod kullanımına yönelik ihtiyacın belirlenmesinde Resim-iş öğretmenliği lisans programında Müze Eğitimi dersini alan öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle desenlenen bu araştırmada veriler yazılı doküman aracılığıyla elde edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencisi oldukları bölümün ve işlenen dersin öğrencilerde müzelere gitmeye dair merak oluşturduğu, hem müzenin kendisinin hem de müzede sergilenen eserlerin tanıtımı için teknoloji kullanımının gerekli olduğu ve karekod uygulamasının bilgiye hızlı, güvenli bir biçimde ulaşmasında önemli olduğu vurgulanmıştır. Dijital teknolojinin kullanımı ve mobil uygulamalarla bilgiye erişim sağlanmasında müzelere ilginin artacağı, etkileşimli müze deneyimiyle birlikte ziyaretçi çeşitliliği sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmayla hayatımızı kolaylaştıran uygulamaların, müzede kullanılmasına dair sorgulama sürecini geliştireceği düşünülmektedir.
Museums` inclusion of digital technology to the traditional exhibition approach provides a variety of experiences to the audience. It is inevitable that the QR code applications we frequently encounter in public spaces which provide ease of access will find their place in museums. This study aims to examine the need for digital applications and QR code use in visitors' access to information about museum collections. For this purpose, in order to determine the need for the use of QR code in the museums in general, the opinions of the students taking the Museum Education course in the Art Teaching undergraduate program were obtained regarding the need for the use of QR codes in the Diyarbakır Archaeology Museum in particular. In this study which was designed using qualitative research method, data were obtained through written documents and analyzed using content analysis method. According to the results obtained from the research, it was emphasized that the department the students are in and the course the are taking helps creating curiosity in them about going to museums, the use of technology is necessary for the promotion of both the museum itself and the works exhibited in the museum, and the use of QR code is important in easy and safe access to information. It was concluded in the study that the use of digital technology and access to information through mobile applications will increase interest in museums and will provide visitor diversity through interactive museum experience. It is thought that this study would help improve the inquiry process regarding the use of applications that make our lives easier in museums.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education, Art Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 28, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 4, 2025 |
Acceptance Date | August 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |