This study tries to see the near future of teacher education by considering 21st century skill frameworks, 21st century education approach and contemporary teachers in the context of contemporary teaching. Throughout human history, each century has needed human skills on its terms. In other words, every century created unique people. The current century enjoys the advantage of the cumulative composition of the previous ones, as will be seen in the centuries that have passed. In order to experience the aforementioned advantage, the 21st century is at a point where people are required to reflect their best potential in many different ways. A list of demands has been formed, ranging from creativity to cooperation, in terms of the knowledge that humanity has acquired before and the skills that emerge from its new needs. Various organizations have been working to reach a standard of human qualifications that are needed and can be felt. It is desired that the standards created as a result of the studies are reflected in society on an individual basis. It is obvious that the power of education will be used in the creation of the desired society. As a representative of this power, the level of competence of teachers affects the skills that are desired to be acquired by individuals in the 21st century. Having a certain standard of teachers will facilitate the dissemination of the skills needed in the 21st century to the public in similar ways. The fact that the understanding of education is open to constant change today, with the effect of technological developments, has revealed the need for teachers to keep themselves up-to-date more than ever before in other centuries. Therefore, teacher education is expected to provide skills that may be closer to the next century than the centuries we left behind. In short, it is not possible to create the desired people in the 21st century without educating the 21st century teacher.
Bu çalışma; 21. yy beceri çerçeveleri, eğitim anlayışı ve çağdaş öğretmenlik bağlamında günümüz öğretmenini ele alarak öğretmen eğitimin yakın geleceğini ortaya koymayı hedeflemektedir. İnsanoğlu tarihi boyunca, her yüzyıl kendi şartlarında insan becerilerine ihtiyaç duymuştur. Bir başka ifadeyle her yüzyıl kendine has insanlar yaratmıştır. İçinde bulunduğumuz yüzyıl, geride bırakılan yüzyıllarda görüleceği üzere, bir önceki yılların birikmiş bileşiminin avantajını yaşamaktadır. Bahsi geçen avantajı yaşamak adına 21. yy, birçok farklı açıdan insanların kendi en iyi potansiyellerini yansıtmalarını talep eder noktadadır. İnsanlığın daha önce edindiği bilgi birikimi genelinde ve yeni ihtiyaçlarından ortaya çıkan beceriler özelinde yaratıcılıktan işbirliğine uzanan bir talep listesi oluşmuştur. İhtiyaç duyulan ve duyulabilmesi muhtemel yeterliliklerin bir standarda kavuşması adına çeşitli kuruluşların çalışmaları olmuştur. Çalışmalar sonucunda oluşturulan standartların hâliyle birey bazında topluma yansıması istenmektedir. İstenilen toplumun yaratılmasında eğitimin gücünden yararlanılacağı aşikârdır. Bu gücün bir temsilcisi olarak öğretmenlerin sahip oldukları yeterlilik düzeyleri 21. yy.da bireylere kazandırılmak istenen becerileri etkilemektedir. Öğretmenlerin belirli bir standarda sahip olmaları ihtiyaç duyulan becerilerin benzer şekillerde halk tabanına yayılmasını kolaylaştıracaktır. Eğitim anlayışının teknolojik gelişmelerin de etkisiyle günümüzde sürekli değişime açık olması, öğretmenlerin diğer yüzyıllarda hiç olmadığı kadar kendilerini güncel tutma ihtiyaçlarını ortaya çıkarmıştır. Bu sebeple öğretmen eğitiminin geride bıraktığımız yüzyıllara kıyasla gelecek yüzyıla daha yakın olabilecek kazanımlara sahip olması beklenir. Kısacası 21. yy öğretmenini eğitmeden 21. yy.da istenilen insanları yaratmak mümkün değildir.
Bu araştırma, methodolojisi gereği etik kurul onayına gerek duymamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 17, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 6, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |