Research Article
BibTex RIS Cite

Metaphorical Perceptions of Savings Value: Perspectives of Generations X, Y, and Z

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2343 - 2372, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1672806

Abstract

The concept of saving, which has increased in importance with the spread of consumer society and resource wastage, includes dimensions such as efficient use of resources, waste reduction and minimization of environmental impacts. In this context, the main purpose of the study is to examine how individuals representing Generations X, Y and Z perceive the concept of saving through metaphorical expressions. In this study, which was conducted with the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods, a total of 77 people, including 27 Generation Z, 25 Generation Y and 25 Generation X individuals living in Hatay province and determined according to the easily accessible and criterion sampling method, were reached. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the study and the data obtained were analyzed and interpreted by content analysis method. The findings show that Generation Z participants frequently associate saving with concepts such as money, piggy bank, water, garden and recycling, while Generation Y participants use the water metaphor more prominently. Generation X participants, on the other hand, express saving with more diverse metaphors such as retirement, water, insurance and piggy bank. As a result of the thematic analysis of the metaphors, Generation X metaphors were grouped under four main themes: “investment and assurance for the future”, “restriction and discipline”, “limitation and sustainability” and “gain and profit”. Generation Y metaphors were categorized under five themes: “investment and assurance in the future”, “growth, development and efficiency”, “constraint and discipline”, “value and importance” and “responsibility”. Generation Z metaphors were categorized under three themes: “resource management, protection and sustainability”, “investment and assurance for the future” and “constraint and discipline”. Based on these results, it can be said that the concept of saving is shaped by the social, cultural and economic conditions of each generation

References

  • Aka, K., & Arican, E. (2019). Türkiye’de hanehalkı tasarruf davranışlarının belirleyicileri. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 11(21), 163-184. https://doi.org/10.14784/marufacd.623391 adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Akat, A. S. (2009). İktisadi analiz. Eflatun Yayınevi.
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848. https://doi.org/10.18037/ausbd.1423415 adresinden 19.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akçay, T. (2022). Neil Howe- William Strauss, The millennials rising: The next great generation. Hitit İlahiyat Dergisi, 21(1), 815-822. https://dergipark.org.tr/en/pub/hid/issue/70613/1053319 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgül, H. F. (2020). İsrafın yarattığı sorunlar ve önlenmesi. https://israf.org/sayfa/Israfin-Yarattigi-Sorunlar-ve-Onlenmesi/593 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgün, A., Duruk, Ü., & Güngörmez, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin çevre eğitimi kavramına yönelik metaforları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 215-224. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.714 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akto, A. (2016). Değer algısı. İlim Dallarının Düşünce Temellerini Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Arslan, E. & Şenel Çoruhlu, T. (2024). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin su tasarrufu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(4), 2142-2164. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1429963 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Aydın, M. Z., & Akyol, Güler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi yöntemler, etkinlikler, kaynaklar (6. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (2020). Z kuşağı lise gençlerinde sosyal medya bağımlılığı ile siber zorbalık ve siber mağduriyet deneyimleri. İlahiyat Akademi Dergisi, 12, 117-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilak/issue/58981/791789 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Bertaux, D. (1981). From the life-history approach to the transformation of sociological practice. In D. Bertaux (Ed.), Biography and society: The life history approach in the social sciences (pp. 29-45). SAGE Publications. https://tinyurl.com/3brub5xc adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Bolat, Y. (2016). Sosyal değerleri ve değerler eğitimini anlamak. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 322-348. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.1283 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceviz, N. B. (2021). 2018 sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıma düzeyinin incelenmesi. (Yayın No. 661301) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Ceylan Çapar, M., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 295-312. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227359 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2006). Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education, 19(2), 83-101. https://doi.org/10.2167/eri421.0 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir. Çetin, M. (2004). Türkiye’nin tasarruf sorunu. (Yayın No. 146743) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı [ÇŞİDB] (2023). stratejik-plan-hazirlik-programi-20230803111509.pdf adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çolak, Ö. F., & Öztürkler, H. (2012). Tasarrufun belirleyicileri: Küresel tasarruf eğiliminde değişim ve Türkiye’de hanehalkı tasarruf eğiliminin analizi. Bankacılar Dergisi, 23(82), 3-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bankacilar/issue/3384/46671 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çorba, S. (2021). Gelecekteki tehlike: Su kıtlığı. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/gelecekteki-tehlike-su-kitligi adresinden 09.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Dasmin, H., Fauzi, P., & Mohd Yaziz, M. I. (2024). Factors influencing savings rate in Malaysia. International Journal of Economics and Finance, 9(6), 52-56. http://dx.doi.org/10.5539/ijef.v9n6p52 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Delahoyde, T. M. (2009). Generational differences of baccalaureate nursing students' preferred teaching methods and faculty use of teaching methods (Publication No. AAI3360175) [Doctoral thesis, College of Saint Mary]. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2009PhDT........57D/abstract adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Derin, E. (2023). Sosyal bilgiler dersi 4. Sınıf düzeyinde yaratıcı drama ile tasarruf değerinin öğretimi. (Yayın No. 146743) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Dworkin, S. L. (2012). Sample size policy for qualitative studies using in-depth interviews. Arch Sex Behav, 41, 1319-1320. https://doi.org/10.1007/s10508-012-0016-6
  • Eğilmez, M. (2014). Örneklerle kolay ekonomi. Remzi Kitabevi.
  • Eken, H. (2006). Küreselleşme ve ulus devlet. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 243-262. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61792/924090 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Ertugay, F. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma/esnek desen araştırması: Alana ilişkin zorluklar, sorunlar ve imkânlar. Nitel Sosyal Bilimler, 1(1), 48-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nsb/issue/51274/643977 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • European Environment Agency [EEA] (2025). Water scarcity conditions in Europe. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/use-of-freshwater-resources-in-europe-1 adresinden 09.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Fichter, J. H. (2019). Sosyoloji nedir (N. Çelebi, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Food and Agriculture Organization of the United Nations [FAO]. (2023). A glass half-full mindset for saving water. https://tinyurl.com/2uv8254h adresinden 4.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Green, J., & Thorogood, N. (2018). Qualitative methods for health research (4th Ed.). London: SAGE.
  • Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. SAGE Publications Inc.
  • Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59-82. https://doi.org/10.1177/1525822X05279903 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Güney, F. Z., & Sönmez, S. (2024). Özel yetenekli çocuklarla yapılan metafor çalışmaları: Sistematik bir derleme. Asya Studies, 8(28), 67-78. https://doi.org/10.31455/asya.1487451 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Güven, M. (2015). Düşünceden dile: Oruç Aruoba’da metafor. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 13, 44-51. https://tinyurl.com/mry84epn adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Hennink, M., & Kaiser, B. N. (2022). Sample sizes for saturation in qualitative research: A systematic review of empirical tests. Social Science & Medicine, 292, 114523. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.114523 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Hennink, M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2017). Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough?. Qualitative Health Research, 27(4), 591-608. https://doi.org/10.1177/1049732316665344 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Howe N., & Strauss W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Random House.
  • Hsiao, C. Y., & Shih, P. Y. (2016). Exploring the effectiveness of picture books for teaching young children the concepts of environmental protection. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(1), 36-49. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106203 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • İnci, M. A., Akpınar, Ü., & Kandır, A. (2017). Dijital kültür ve eğitim. GEFAD/GUJGEF, 37(2), 493-522. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/30949/310728 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Kanık, Z. B. (2017). Eğitim-tasarruf ilişkisi: Bir uygulama. (Yayın No. 475946) [Yüksek lisans tezi, Çankaya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Karbeyaz, A., & Avan, Y. (2024). Millî eğitim bakanlığının çevre dostu 1000 okul projesi üzerine öğretmen görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, (97), 28-45. https://doi.org/10.17753/sosekev.1377797 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Keynes, J. M. (1980). İstihdam, faiz ve para genel teorisi (A. Baltacıgil, Çev.). Minnetoğlu Yayınları.
  • Kıyançiçek, A. (19-20 June 2020). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tasarruf değerine yönelik metaforik algıları [Bildirisunumu]. International Marmara Social Sciences Congress (103-107). Kocaeli, Türkiye. https://tinyurl.com/5c3y2m77 adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Kuru, İ. (2014). Y kuşağı ve iş yaşam dengesi. (Yayın No. 370836) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Malthus, S., & Fowler, C. (2009). Generation Y perceptions. Chartered Accountants Journal, 88(1), 20-22. https://doi.org/10.1108/01140580910956849 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Mandal, P. C. (2018). Saturation in qualitative research: Considerations and limitations. International Journal of Academic Research and Development, 3(2), 624-628. http://www.academicsjournal.com/ adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Matsekoleng, T. K., & Msezane, S. B. (2022). Exploration of environmental content in Grade 12 mathematical literacy summative assessment. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 10(1). 59-76. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/1787 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (Second edition). SAGE Publications. https://tinyurl.com/bdjz8353 adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018c). Fen bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2022). Çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi öğretim programı (ortaokul 6, 7 ve 8.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250-260. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.250 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Mutlu, H. (2023). Farklı kuşaklarda çalışmanın anlamlandırılması: Nitel bir araştırma. (Yayın No. 810008) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1989). In search of a scope and sequence for social studies: Report of the National Council for the Social Studies Task Force on Scope and Sequence. Social Education, 53(6), 375-387. https://eric.ed.gov/?id=EJ398361 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Önder, İ. C., & Taş, S. (2024). Türkiye’de tasarrufları belirleyen faktörlerin ampirik analizi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1662-1677. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1445371 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Özer, M. H. (2021). Sınıf öğretmenlerinin “tasarruf” kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. (Yayın No. 686038) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.; 3. Baskı) Pegem Akademi.
  • Potage, V. (2025). The role of social media in advancing sustainability goals: Influencer dynamics, strategic approaches, and ethical considerations. ISRG Journal of Economics, Business & Management (ISRGJEBM), III(II), 71-75. https://doi.org/10.5281/zenodo.15043431 adresinden 10.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Reilly, P. (2012). Understanding and teaching generation Y. English Teaching Forum, 50(1), 1-11. https://eric.ed.gov/?id=EJ971235 adresinden 10.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarı, M. H. Dağ, N., & Taşğın, Ö. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının mentor-menti ilişkisine yönelik algıları: Bir metaforik çalışma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 813-831. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.849836 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burrought, H., & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: Exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52, 1893-1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Sims, D., & Cilliers, F. (2023). Qualitatively speaking: Deciding how much data and analysis is enough. African Journal of Health Professions Education, 15(1), 2-3. https://doi.org/10.7196/AJHPE.2023.v15i1.1657 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Smith, A. (1977). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations (E. Cannan, Edt.). University of Chicago Press. https://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Smith, M. (2023). Adam Smith on Growth and Economic Development. History of Economics Review, 86(1), 2–15. https://doi.org/10.1080/10370196.2023.2243741 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi. Journal of World of Turks, 6(2), 101-115. https://tinyurl.com/4vsdppjm adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özel yaşam dengesine ilişkin yaklaşımlar. (Yayın No. 451657) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Şen, Z. (2022). İklim değişikliği ve Türkiye. Çevre Şehir ve İklim Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Temur, S. (2023). Examples of activities that can be used for value transfer in a primary school 4th grade social studies course. In A. Demircioğlu (Ed.), Global perspectives on value education in primary school (pp.316-345). ABD: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-9295-6.ch019 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Temur, S. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında “küresel bağlantılar” öğrenme alanında yer alan değerlerin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 1411-1451. https://doi.org/10.17152/gefad.1378053 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Temur, S., & Çakmak, M. (2023). Ortaokul öğrencilerinin özgürlük kavramına ilişkin algılarının sinektik tekniğiyle incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 39-59. https://doi.org/10.53506/egitim.1226780 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Topal, E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir yaşam tarzına yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi. (Yayın No. 886994) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Turan, S. (2019). 2018 sosyal bilgiler öğretim programının disiplinlerarası yapısının incelenmesi. Sosyal Bilgilerde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 166-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jirss/issue/50816/629426 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2020). Büyük Türkçe sözlük. TDK Yayınları.
  • Türk, A. (2023). Y kuşağı. Kafe Kültür Yayıncılık.
  • Türkeş, M. (2021). Türkiye’nin su iklimi, iklim değişikliği ve 2019-2020 kuraklığı. EKOIQ, 92, 90-97.
  • Türkiye İsrafı Önleme Vakfı. (2020). 01.01.2020 – 31.12.2020 dönemi yıllık faaliyet raporu. https://tinyurl.com/ymm28xfp (Erişim Tarihi: 04.01.2025). adresinden 3.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Twenge, J. M., Campell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). Generational differences in work value: Leisure and extrinsic value ıncreasing, social and ıntrinsic value decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1147. http://dx.doi.org/10.1177/0149206309352246 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Uluyol, O. (2011). Türkiye’de ailelerin tasarruf yapma alışkanlıkları ve tasarruflarını değerlendirme yöntemleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (35), 167-179. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6149/82572 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations [UN]. (2015). https://sdgs.un.org/goals adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations [UN]. (2024). https://tinyurl.com/yp42v6sf adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., & Özağaçhanlı, Z. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tasarruf değerine ilişkin metaforik algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 36-51. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.659945 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Üredi, P., Kandırmaz, M., & Üredi, L. (2024). Türkiye’de K12 okullarının yeşil yönetim algıları ve sürdürülebilirlik bilinci. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 3590-3612. https://doi.org/10.53444/deubefd.1526017 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Wamalwa, R., & Obokoh, L. (2024). Savings and sustainable economic growth nexus: A South African perspective. Sustainability, 16(20), 2-26. http://dx.doi.org/10.3390/su16208755 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Woloszyn, A., & Glowicka-Woloszyn, R. (2024). Savings rate and its determinants in households in Poland. European Research Studies Journal, 27(3), 1212-1230. http://dx.doi.org/10.35808/ersj/3831 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256. https://dergipark.org.tr/en/pub/jtee/issue/43251/525332 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yang, L., QI, L., & Zhang, B. (2022). Concepts and evaluation of saturation in qualitative research. Advances in Psychological Science, 30(3), 511-521. https://doi.org/10.3724/SP.J.1042.2022.00511 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yerli, F. S., & Gündüz, G. F. (2023). Türkiye’de değerler eğitimi araştırmalarına genel bakış: Metasentez çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-38. https://doi.org/10.47140/kusbder.1219907 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin.
  • Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal bilgiler öğretimi ilkeler ve uygulamalar (B. Tay, & S. B. Demir, Çev.). Anı Yayıncılık.

Tasarruf Değerine İlişkin Metaforik Algılar: X, Y ve Z Kuşaklarının Perspektifi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2343 - 2372, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1672806

Abstract

Tüketim toplumunun ve kaynak israfının yaygınlaşmasıyla birlikte önemi artan tasarruf kavramı, kaynakların etkin kullanımı, atık azaltımı ve çevresel etkilerin minimizasyonu gibi boyutları içermektedir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, X, Y ve Z kuşaklarını temsil eden bireylerin tasarruf kavramını nasıl algıladıklarını metaforik ifadeler aracılığıyla incelemektir. Nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan fenomenoloji (olgubilim) deseniyle yürütülen bu çalışmada, Hatay ilinde yaşayan ve kolay ulaşılabilir ve ölçüt örneklem yöntemine göre belirlenen 27 Z kuşağı, 25 Y kuşağı ve 25 X kuşağı bireyi olmak üzere toplam 77 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenerek yorumlanmıştır. Bulgular, Z kuşağının tasarrufu sıklıkla para, kumbara, su, bahçe ve geri dönüşüm gibi kavramlarla ilişkilendirdiğini, Y kuşağının ise su metaforunu daha belirgin şekilde kullandığını göstermektedir. X kuşağı katılımcıları ise tasarrufu emeklilik, su, sigorta ve kumbara gibi daha çeşitli metaforlarla ifade etmektedir. Metaforların tematik analizi sonucunda, X kuşağı metaforları "geleceğe yatırım ve güvence", "kısıtlama ve disiplin", "sınırlılık ve sürdürülebilirlik" ve "kazanç ve kar" olmak üzere dört ana tema altında toplanmıştır. Y kuşağı metaforları "geleceğe yatırım ve güvence", "büyüme, gelişme ve verimlilik", "kısıtlama ve disiplin", "değer ve önem" ve "sorumluluk" olmak üzere beş temada kategorize edilmiştir. Z kuşağı metaforları ise "kaynak yönetimi, koruma ve sürdürülebilirlik", "geleceğe yatırım ve güvence" ve "kısıtlama ve disiplin" olmak üzere üç temel tema altında sınıflandırılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, tasarruf kavramının her kuşağın sosyal, kültürel ve ekonomik koşulları tarafından şekillendiği söylenebilir.

Ethical Statement

Bu araştırma için Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 04/03/2025 tarih ve 2025/04-09 sayılı kararı ile etik izin alınmıştır.

References

  • Aka, K., & Arican, E. (2019). Türkiye’de hanehalkı tasarruf davranışlarının belirleyicileri. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 11(21), 163-184. https://doi.org/10.14784/marufacd.623391 adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Akat, A. S. (2009). İktisadi analiz. Eflatun Yayınevi.
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848. https://doi.org/10.18037/ausbd.1423415 adresinden 19.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akçay, T. (2022). Neil Howe- William Strauss, The millennials rising: The next great generation. Hitit İlahiyat Dergisi, 21(1), 815-822. https://dergipark.org.tr/en/pub/hid/issue/70613/1053319 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgül, H. F. (2020). İsrafın yarattığı sorunlar ve önlenmesi. https://israf.org/sayfa/Israfin-Yarattigi-Sorunlar-ve-Onlenmesi/593 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgün, A., Duruk, Ü., & Güngörmez, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin çevre eğitimi kavramına yönelik metaforları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 215-224. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.714 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Akto, A. (2016). Değer algısı. İlim Dallarının Düşünce Temellerini Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Arslan, E. & Şenel Çoruhlu, T. (2024). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin su tasarrufu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(4), 2142-2164. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1429963 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Aydın, M. Z., & Akyol, Güler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi yöntemler, etkinlikler, kaynaklar (6. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (2020). Z kuşağı lise gençlerinde sosyal medya bağımlılığı ile siber zorbalık ve siber mağduriyet deneyimleri. İlahiyat Akademi Dergisi, 12, 117-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilak/issue/58981/791789 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Bertaux, D. (1981). From the life-history approach to the transformation of sociological practice. In D. Bertaux (Ed.), Biography and society: The life history approach in the social sciences (pp. 29-45). SAGE Publications. https://tinyurl.com/3brub5xc adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Bolat, Y. (2016). Sosyal değerleri ve değerler eğitimini anlamak. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 322-348. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.1283 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceviz, N. B. (2021). 2018 sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıma düzeyinin incelenmesi. (Yayın No. 661301) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Ceylan Çapar, M., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 295-312. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227359 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2006). Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education, 19(2), 83-101. https://doi.org/10.2167/eri421.0 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir. Çetin, M. (2004). Türkiye’nin tasarruf sorunu. (Yayın No. 146743) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı [ÇŞİDB] (2023). stratejik-plan-hazirlik-programi-20230803111509.pdf adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çolak, Ö. F., & Öztürkler, H. (2012). Tasarrufun belirleyicileri: Küresel tasarruf eğiliminde değişim ve Türkiye’de hanehalkı tasarruf eğiliminin analizi. Bankacılar Dergisi, 23(82), 3-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bankacilar/issue/3384/46671 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Çorba, S. (2021). Gelecekteki tehlike: Su kıtlığı. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/gelecekteki-tehlike-su-kitligi adresinden 09.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Dasmin, H., Fauzi, P., & Mohd Yaziz, M. I. (2024). Factors influencing savings rate in Malaysia. International Journal of Economics and Finance, 9(6), 52-56. http://dx.doi.org/10.5539/ijef.v9n6p52 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Delahoyde, T. M. (2009). Generational differences of baccalaureate nursing students' preferred teaching methods and faculty use of teaching methods (Publication No. AAI3360175) [Doctoral thesis, College of Saint Mary]. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2009PhDT........57D/abstract adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Derin, E. (2023). Sosyal bilgiler dersi 4. Sınıf düzeyinde yaratıcı drama ile tasarruf değerinin öğretimi. (Yayın No. 146743) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Dworkin, S. L. (2012). Sample size policy for qualitative studies using in-depth interviews. Arch Sex Behav, 41, 1319-1320. https://doi.org/10.1007/s10508-012-0016-6
  • Eğilmez, M. (2014). Örneklerle kolay ekonomi. Remzi Kitabevi.
  • Eken, H. (2006). Küreselleşme ve ulus devlet. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 243-262. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61792/924090 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Ertugay, F. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma/esnek desen araştırması: Alana ilişkin zorluklar, sorunlar ve imkânlar. Nitel Sosyal Bilimler, 1(1), 48-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nsb/issue/51274/643977 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • European Environment Agency [EEA] (2025). Water scarcity conditions in Europe. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/use-of-freshwater-resources-in-europe-1 adresinden 09.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Fichter, J. H. (2019). Sosyoloji nedir (N. Çelebi, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Food and Agriculture Organization of the United Nations [FAO]. (2023). A glass half-full mindset for saving water. https://tinyurl.com/2uv8254h adresinden 4.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Green, J., & Thorogood, N. (2018). Qualitative methods for health research (4th Ed.). London: SAGE.
  • Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. SAGE Publications Inc.
  • Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59-82. https://doi.org/10.1177/1525822X05279903 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Güney, F. Z., & Sönmez, S. (2024). Özel yetenekli çocuklarla yapılan metafor çalışmaları: Sistematik bir derleme. Asya Studies, 8(28), 67-78. https://doi.org/10.31455/asya.1487451 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Güven, M. (2015). Düşünceden dile: Oruç Aruoba’da metafor. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 13, 44-51. https://tinyurl.com/mry84epn adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Hennink, M., & Kaiser, B. N. (2022). Sample sizes for saturation in qualitative research: A systematic review of empirical tests. Social Science & Medicine, 292, 114523. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.114523 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Hennink, M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2017). Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough?. Qualitative Health Research, 27(4), 591-608. https://doi.org/10.1177/1049732316665344 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Howe N., & Strauss W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Random House.
  • Hsiao, C. Y., & Shih, P. Y. (2016). Exploring the effectiveness of picture books for teaching young children the concepts of environmental protection. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(1), 36-49. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106203 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • İnci, M. A., Akpınar, Ü., & Kandır, A. (2017). Dijital kültür ve eğitim. GEFAD/GUJGEF, 37(2), 493-522. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/30949/310728 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Kanık, Z. B. (2017). Eğitim-tasarruf ilişkisi: Bir uygulama. (Yayın No. 475946) [Yüksek lisans tezi, Çankaya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Karbeyaz, A., & Avan, Y. (2024). Millî eğitim bakanlığının çevre dostu 1000 okul projesi üzerine öğretmen görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, (97), 28-45. https://doi.org/10.17753/sosekev.1377797 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Keynes, J. M. (1980). İstihdam, faiz ve para genel teorisi (A. Baltacıgil, Çev.). Minnetoğlu Yayınları.
  • Kıyançiçek, A. (19-20 June 2020). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tasarruf değerine yönelik metaforik algıları [Bildirisunumu]. International Marmara Social Sciences Congress (103-107). Kocaeli, Türkiye. https://tinyurl.com/5c3y2m77 adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Kuru, İ. (2014). Y kuşağı ve iş yaşam dengesi. (Yayın No. 370836) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Malthus, S., & Fowler, C. (2009). Generation Y perceptions. Chartered Accountants Journal, 88(1), 20-22. https://doi.org/10.1108/01140580910956849 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Mandal, P. C. (2018). Saturation in qualitative research: Considerations and limitations. International Journal of Academic Research and Development, 3(2), 624-628. http://www.academicsjournal.com/ adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Matsekoleng, T. K., & Msezane, S. B. (2022). Exploration of environmental content in Grade 12 mathematical literacy summative assessment. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 10(1). 59-76. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/1787 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (Second edition). SAGE Publications. https://tinyurl.com/bdjz8353 adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018c). Fen bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2022). Çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi öğretim programı (ortaokul 6, 7 ve 8.sınıflar). MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. MEB Yayınları. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden 3.1.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250-260. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.250 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Mutlu, H. (2023). Farklı kuşaklarda çalışmanın anlamlandırılması: Nitel bir araştırma. (Yayın No. 810008) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1989). In search of a scope and sequence for social studies: Report of the National Council for the Social Studies Task Force on Scope and Sequence. Social Education, 53(6), 375-387. https://eric.ed.gov/?id=EJ398361 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Önder, İ. C., & Taş, S. (2024). Türkiye’de tasarrufları belirleyen faktörlerin ampirik analizi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1662-1677. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1445371 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Özer, M. H. (2021). Sınıf öğretmenlerinin “tasarruf” kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. (Yayın No. 686038) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.; 3. Baskı) Pegem Akademi.
  • Potage, V. (2025). The role of social media in advancing sustainability goals: Influencer dynamics, strategic approaches, and ethical considerations. ISRG Journal of Economics, Business & Management (ISRGJEBM), III(II), 71-75. https://doi.org/10.5281/zenodo.15043431 adresinden 10.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Reilly, P. (2012). Understanding and teaching generation Y. English Teaching Forum, 50(1), 1-11. https://eric.ed.gov/?id=EJ971235 adresinden 10.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarı, M. H. Dağ, N., & Taşğın, Ö. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının mentor-menti ilişkisine yönelik algıları: Bir metaforik çalışma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 813-831. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.849836 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burrought, H., & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: Exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52, 1893-1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Sims, D., & Cilliers, F. (2023). Qualitatively speaking: Deciding how much data and analysis is enough. African Journal of Health Professions Education, 15(1), 2-3. https://doi.org/10.7196/AJHPE.2023.v15i1.1657 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Smith, A. (1977). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations (E. Cannan, Edt.). University of Chicago Press. https://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Smith, M. (2023). Adam Smith on Growth and Economic Development. History of Economics Review, 86(1), 2–15. https://doi.org/10.1080/10370196.2023.2243741 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi. Journal of World of Turks, 6(2), 101-115. https://tinyurl.com/4vsdppjm adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özel yaşam dengesine ilişkin yaklaşımlar. (Yayın No. 451657) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Şen, Z. (2022). İklim değişikliği ve Türkiye. Çevre Şehir ve İklim Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Temur, S. (2023). Examples of activities that can be used for value transfer in a primary school 4th grade social studies course. In A. Demircioğlu (Ed.), Global perspectives on value education in primary school (pp.316-345). ABD: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-9295-6.ch019 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Temur, S. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında “küresel bağlantılar” öğrenme alanında yer alan değerlerin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 1411-1451. https://doi.org/10.17152/gefad.1378053 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Temur, S., & Çakmak, M. (2023). Ortaokul öğrencilerinin özgürlük kavramına ilişkin algılarının sinektik tekniğiyle incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 39-59. https://doi.org/10.53506/egitim.1226780 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Topal, E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir yaşam tarzına yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi. (Yayın No. 886994) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 3.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Turan, S. (2019). 2018 sosyal bilgiler öğretim programının disiplinlerarası yapısının incelenmesi. Sosyal Bilgilerde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 166-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jirss/issue/50816/629426 adresinden 10.11.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2020). Büyük Türkçe sözlük. TDK Yayınları.
  • Türk, A. (2023). Y kuşağı. Kafe Kültür Yayıncılık.
  • Türkeş, M. (2021). Türkiye’nin su iklimi, iklim değişikliği ve 2019-2020 kuraklığı. EKOIQ, 92, 90-97.
  • Türkiye İsrafı Önleme Vakfı. (2020). 01.01.2020 – 31.12.2020 dönemi yıllık faaliyet raporu. https://tinyurl.com/ymm28xfp (Erişim Tarihi: 04.01.2025). adresinden 3.01.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Twenge, J. M., Campell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). Generational differences in work value: Leisure and extrinsic value ıncreasing, social and ıntrinsic value decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1147. http://dx.doi.org/10.1177/0149206309352246 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Uluyol, O. (2011). Türkiye’de ailelerin tasarruf yapma alışkanlıkları ve tasarruflarını değerlendirme yöntemleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (35), 167-179. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6149/82572 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations [UN]. (2015). https://sdgs.un.org/goals adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations [UN]. (2024). https://tinyurl.com/yp42v6sf adresinden 08.05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., & Özağaçhanlı, Z. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tasarruf değerine ilişkin metaforik algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 36-51. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.659945 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Üredi, P., Kandırmaz, M., & Üredi, L. (2024). Türkiye’de K12 okullarının yeşil yönetim algıları ve sürdürülebilirlik bilinci. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 3590-3612. https://doi.org/10.53444/deubefd.1526017 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Wamalwa, R., & Obokoh, L. (2024). Savings and sustainable economic growth nexus: A South African perspective. Sustainability, 16(20), 2-26. http://dx.doi.org/10.3390/su16208755 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Woloszyn, A., & Glowicka-Woloszyn, R. (2024). Savings rate and its determinants in households in Poland. European Research Studies Journal, 27(3), 1212-1230. http://dx.doi.org/10.35808/ersj/3831 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256. https://dergipark.org.tr/en/pub/jtee/issue/43251/525332 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yang, L., QI, L., & Zhang, B. (2022). Concepts and evaluation of saturation in qualitative research. Advances in Psychological Science, 30(3), 511-521. https://doi.org/10.3724/SP.J.1042.2022.00511 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yerli, F. S., & Gündüz, G. F. (2023). Türkiye’de değerler eğitimi araştırmalarına genel bakış: Metasentez çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-38. https://doi.org/10.47140/kusbder.1219907 adresinden 13.12.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin.
  • Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal bilgiler öğretimi ilkeler ve uygulamalar (B. Tay, & S. B. Demir, Çev.). Anı Yayıncılık.
There are 91 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Temur 0000-0002-5203-6553

Salih Uslu 0000-0003-0558-516X

Early Pub Date August 3, 2025
Publication Date August 28, 2025
Submission Date April 9, 2025
Acceptance Date June 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Temur, S., & Uslu, S. (2025). Tasarruf Değerine İlişkin Metaforik Algılar: X, Y ve Z Kuşaklarının Perspektifi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(2), 2343-2372. https://doi.org/10.51460/baebd.1672806