Bu araştırmada, öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları ile öğretim programlarındaki değişime uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemi çerçevesinde ilişkisel ve karşılaştırmalı tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Bursa ilinin merkez ilçelerinde görev yapan 406 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde, “Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği” ve “Öğretim Programlarındaki Değişime Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerin toplam puanları ve alt boyutları için normallik varsayımları test edilmiş, verilerin analizinde öğretmenlerin cinsiyet, hizmet süresi, eğitim durumu, öğretim kademesi ve kurum türüne göre anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin öğretim programı farkındalık düzeyleri yüksek, öğretim programlarındaki değişime uyum düzeyleri ise iyi seviyede bulunmuştur. Cinsiyet, hizmet süresi, öğretim kademesi, eğitim durumu ve kurum türü değişkenleri açısından program farkındalıkları ve değişime uyum düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Ancak, bağımsız değişkenler açısından değerlendirildiğinde, öğretim programı değişimine uyum düzeyi açısından kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları ile öğretim programlarındaki değişime uyum düzeyleri arasında orta düzeyde ve pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, öğretmenlerin farkındalık seviyelerinin, değişim süreçlerine uyum sağlama açısından önemli bir rol oynadığını ve değişime uyum düzeyini anlamlı bir şekilde yordadığını göstermektedir.
Öğretim programı farkındalığı öğretim programlarındaki değişime uyum öğretmen farkındalığı öğretim programı
This study aims to examine the relationship between teachers' curriculum awareness and their adaptation to changes in curricula. The study employs a relational and comparative survey model within the framework of the quantitative research method. The sample of the research consists of 406 teachers working in the central districts of Bursa. During the data collection process, the "Curriculum Awareness Scale" and the "Adaptation to Changes in Curriculum Scale" were used. The normality assumptions were tested for the total scores and sub-dimensions of the scales, and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was applied to determine whether there were significant differences in teachers' scores based on gender, years of service, educational status, teaching level, and type of institution. According to the research findings, teachers' curriculum awareness levels were found to be high, while their adaptation levels to changes in curricula were at a good level. No significant differences were detected in curriculum awareness and adaptation levels based on gender, years of service, teaching level, educational status, or type of institution. However, when examined in terms of independent variables, it was determined that female teachers scored significantly higher in adaptation to curriculum changes compared to male teachers. A moderate and positive relationship was identified between teachers' curriculum awareness and their adaptation to changes in curricula. This finding suggests that teachers' awareness levels play a crucial role in their ability to adapt to change and significantly predict their level of adaptation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 3, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 11, 2025 |
Acceptance Date | June 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |