Bu araştırmada Türkiye’de özel eğitim alanı ve özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) alanı ile ilgili araştırmaların yayımlandığı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’nde 1992-2024 yılları arasında yayımlanan araştırmalar incelenerek ve karşılaştırmaları yapılarak eğilimlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ile desenlemiştir. Özel eğitim alanında yapılan 440 makale ve ÖÖG alanında yapılan 28 makale; araştırmaların yılı, yazar bilgisi, katılımcı/örneklem bilgisi, özel gereksinim türü, araştırma konusu, veri toplama araçları, araştırma deseni ve anahtar kelimeler değişkenlerine göre belirlenen kodlar çerçevesinde analiz edilip sunulmuştur. Özel eğitim ve ÖÖG alanındaki araştırmaların son yıllarda artış gösterdiği; araştırmaların daha çok tek ve iki yazarlı araştırmalar olduğu; en çok ilkokul dönemindeki öğrencilerle, sonrasında öğretmenlerle ve ailelerle araştırmalar yapıldığı; akademik becerilerin öğretimi konusunun daha çok ele alındığı; nitel araştırma yöntemlerinin daha çok kullanıldığı bulgularına ulaşılmıştır. Anahtar kelime olarak otizm spektrum bozukluğu, kaynaştırma, zihinsel yetersizlik ve özel eğitim kelime öbekleri sıklıkla kullanılmıştır. ÖÖG alanındaki araştırmaların tüm özel eğitim araştırmalarına oranının %6.36 olduğu, bu sınırlı sayıdaki araştırmanın ilerleyen yıllarda artış göstereceği düşünülmektedir. Elde edilen bulgular ulusal ve uluslararası alanyazın bağlamında tartışılmıştır.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi özel eğitim özel öğrenme güçlüğü özel eğitim araştırmaları içerik analizi.
This study aimed to identify trends by examining and comparing studies published between 1992 and 2024 in the Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education, which publishes research on special education and specific learning disabilities (SLD). The research was designed using content analysis, a qualitative research method. 440 articles in the field of special education and 28 articles in the field of SLD were analyzed and presented within the framework of codes determined according to variables such as year of study, author information, participant/sample information, type of special needs, research topic, data collection tools, research design, and keywords. It was found that research in the field of special education and SLD has increased in recent years; studies are predominantly single and double authored; research is conducted mostly with primary school students, followed by research with teachers and families; the teaching of academic skills is more frequently addressed; and qualitative research methods are used more frequently. Key words such as autism spectrum disorder, inclusion, intellectual disability, and special education were frequently used. Research in the field of SLD accounts for 6.36% of all special education research, and it is anticipated that this limited number of studies will increase in the coming years. The findings are discussed within the context of national and international literature.
Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education special education special education research specific learning disabilities content analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 19, 2025 |
Acceptance Date | August 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |