This study was conducted with the aim of identifying teachers’ perceptions of Generation Z. Utilizing the phenomenological design, one of the qualitative research methods, the study group consisted of 16 teachers working in public high schools in İstanbul. The data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using content analysis. The findings of the study revealed that Generation Z students prominently exhibit characteristics of the 'internet generation'; they are inquisitive, individualistic, possess strong multi-communication skills, are open to various instructional methods, and are capable of learning quickly. However, it was also identified that they experience difficulties with attention and concentration. Social media interaction emerged as a primary source of motivation for these students, and their communication styles were found to be largely maintained through digital tools. Teachers reported primarily using the discovery learning method as an instructional strategy for Generation Z, while also incorporating online tools and employing multiple instructional strategies simultaneously in their lessons. Based on the findings, it was concluded that students expect educational practices to involve technological applications and to be delivered by teachers who can use these tools effectively. Overall, the findings offer insights that may contribute to a better understanding of teachers’ pedagogical approaches toward Generation Z and how they respond to the educational expectations of this cohort.
Bu araştırma, öğretmenlerin Z kuşağına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni (olgu bilim) kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinde resmi liselerde görev yapan 16 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Z kuşağı öğrencilerinin 'internet kuşağı' özelliğinin ön plana çıktığı; bu öğrencilerin sorgulayıcı, bireysel, çoklu iletişim becerilerine sahip, farklı öğretim yöntemlerine açık ve hızlı öğrenebilen bireyler oldukları, ancak dikkat ve odaklanma konusunda güçlük yaşadıkları tespit edilmiştir. Z kuşağının başlıca motivasyon kaynağı olarak sosyal medya etkileşimi ön plana çıkarken, iletişim biçimlerinin çoğunlukla dijital araçlar aracılığıyla sürdürüldüğü ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin Z kuşağına yönelik öğretim stratejilerinde öncelikli olarak “buluş yoluyla öğretim” yöntemini tercih ettikleri, bununla birlikte öğretmenlerin çevrimiçi uygulamalardan yararlandıkları ve derslerde birden fazla öğretim stratejisini eş zamanlı olarak kullandıkları ortaya konmuştur. Araştırma bulguları doğrultusunda, öğrencilerin eğitimden beklentilerinin başında teknolojik uygulamalardan yararlanılması ve bu uygulamaları etkili bir biçimde kullanan öğretmenlerin yer alması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin Z kuşağına yönelik pedagojik yaklaşımlarını ve bu kuşağın eğitimle ilgili beklentilerine nasıl yanıt verdiklerini anlamaya katkı sağlayabilecek nitelikte veriler sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 18, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 20, 2025 |
Acceptance Date | July 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |