Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin kitap okuma motivasyonlarını sosyo-demografik değişkenlere göre belirlemektir. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonu ile demografik değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Marmara Bölgesi’nde öğrenim gören ortaokul öğrencileri, örneklemini ise Marmara Bölgesi’ndeki bir ildeki ortaokulda öğrenim gören basit seçkisiz örnekleme ile belirlenen 209 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Alkan ve Durukoğlu (2023) tarafından geliştirilen “Kitap Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için SPSS.26 paket programı kullanılmış ve araştırmadan elde edilen verileri analiz edebilmek amacıyla betimsel analiz, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda cinsiyet, evlerinde kitaplık olma, sınıf düzeyi, günlük internet kullanım süresi, günlük sosyal medya kullanım süresi, haftalık kitap okuma sayısı ve aylık kitap okuma sayısı değişkenleri ile okuma motivasyonu arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kütüphane üyeliği olma, ailelerin kitap satın almayı destekleme, yaş, annelerin-babaların eğitim durumu değişkenleri ile okuma motivasyonu arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to determine the book reading motivation of middle school students according to socio-demographic variables. In the study, the relational screening model, one of the quantitative research models, was used in order to examine the relationship between the reading motivation of middle school students and demographic variables. The universe of the study consists of middle school students studying in the Marmara Region in Turkey, and the sample consists of 209 students studying in a middle school in a province in the Marmara Region, determined by simple random sampling. The “Book Reading Motivation Scale” developed by Alkan and Durukoğlu (2023) was used in the study. SPSS.26 package program was used to analyze the data in the study, and descriptive analysis, t-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data obtained from the study. As a result of the analyzes, a significant difference was found between the variables of gender, having a library at home, grade level, daily internet usage time, daily social media usage time, weekly book reading number and monthly book reading number and reading motivation. It was found that there was no significant difference between the variables of having a library membership, family support for purchasing books, age, fathers' - mothers' education level and reading motivation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | May 12, 2025 |
Acceptance Date | July 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |