This study examines the impacts of various paradigms in the history of economic thought on the concepts of education. The reflections of different economic approaches, such as mercantilism, liberalism, physiocracy, the classical school, and the neoclassical school, on education systems are discussed from a historical perspective. During the mercantilist period, while state intervention in education was advocated, discrimination in education and the disregard for individual freedoms came to the forefront. Liberalism, on the other hand, defended equality of opportunity and the free market in education, emphasizing individual freedom and the capacity of individuals to make rational decisions. Physiocracy advocated an understanding of education that is compatible with nature and supports individual freedoms, highlighting the importance of agriculture in economic production. The classical school, adopting the principles of liberalism, argued that education is the capital of individuals and that the state's role in education should be limited. The neoclassical school, in contrast to the Keynesian interventionism that emerged after the Great Depression of 1929, emphasized the importance of the free market and privatization in education. In conclusion, economic paradigms profoundly affect education policies and practices. Each economic approach plays a significant role in shaping education systems by advocating different priorities, goals, and methods in education.
Bu çalışma, ekonomik düşünce tarihindeki farklı paradigmaların eğitim anlayışları üzerindeki etkilerini incelemektedir. Merkantilizm, liberalizm, fizyokrasi, klasik okul ve neoklasik okul gibi farklı ekonomik yaklaşımların, eğitim sistemlerine yansımaları tarihsel bir perspektifle ele alınmaktadır. Merkantilizm döneminde, devletin eğitime müdahalesi savunulurken, eğitimde ayrımcılık ve bireysel özgürlüklerin göz ardı edilmesi ön plana çıkmıştır. Liberalizm ise, bireylerin özgürlüğünü ve rasyonel kararlar alabilme yeteneklerini vurgulayarak, eğitimde fırsat eşitliğini ve serbest piyasayı savunmuştur. Fizyokrasi, tarımın ekonomik üretimdeki önemini vurgulayarak, doğa ile uyumlu ve bireysel özgürlükleri destekleyen bir eğitim anlayışını savunmuştur. Klasik okul, liberalizmin ilkelerini benimseyerek, eğitimin bireylerin sermayesi olduğunu ve devletin eğitimdeki rolünün sınırlı olması gerektiğini ileri sürmüştür. Neoklasik okul ise, 1929 Büyük Buhranı sonrası ortaya çıkan Keynesyen müdahaleciliğe karşı çıkarak, serbest piyasa ve özelleştirmenin eğitimdeki önemini vurgulamıştır. Sonuç olarak, ekonomik paradigmalar, eğitim politikalarını ve uygulamalarını derinden etkilemektedir. Her bir ekonomik yaklaşım, eğitimde farklı öncelikleri, hedefleri ve yöntemleri savunarak, eğitim sistemlerinin şekillenmesinde önemli bir rol oynamaktadır.
Bu çalışma insan/hayvan araştırmaları kapsamına girmeyen, derleme makalesi olduğu için etik kurul kapsamında değildir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 18, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | May 14, 2025 |
Acceptance Date | July 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |