One of the narrative styles used in the Quran is dual narrative. In our article, we discussed dual narrative in the context of "conveying two words or expressions religiously, contextually, verbally or semantically in a positive-negative (positive and negative) sense, in a meaningful integrity". In this context, dual narration in the Qur'an is very intense, topically multi-dimentional, comprehensive and detailed. Faith - blasphemy duality is at the center of these. In our work we aimed to show the prevelance of dual narrative by examining the case of faith-blasphemy duality. While doing this we determined the usages of faith-blasphemy concept wıth its synonyms and topically classified in terms of belief. Not content with this we discussed these subjects which were not part of other work; the importance of dual narrative in religious education, in which aspects it is necessary in communication, and what benefits it provided for words, meaning and people.
Kur’ân’ın anlatım üsluplarından biri de ikili anlatımdır. İkili anlatımı makalemizde kapsam olarak “dinen, aynı bağlamda, lafzen veya mânen olumlu-olumsuz (olumlu ve olumsuz) mânada kullanılan iki kelime ya da terkibin anlamlı bir bütünlük içinde anlatımı” çerçevesinde ele aldık. Kur’ân’da bu kapsamda ikili anlatım çok yoğun, konusal olarak çok boyutlu, kapsamlı ve detaylıdır. Bunların merkezinde ise iman-küfür ikilemi yer almaktadır. Çalışmamızda iman-küfür örneğini ele alarak ikili anlatımın yaygınlığını göstermeyi amaçladık. Bunu yaparken iman-küfür kavramlarının ve müradiflerinin Kur’ân’daki kullanımlarını tespit ederek bunları inanç boyutunda konusal anlamda tasnife tâbi tuttuk. Bununla yetinmeyerek başka çalışmalarda yer almayan ikili anlatımın genel anlamda eğitimdeki ve özel olarak dinî eğitimdeki öneminden, hangi açılardan tebliğde bir gereklilik arz ettiğinden, lafza, mânaya ve muhataba ne gibi katkıları olduğundan bahsettik.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | June 22, 2020 |
Acceptance Date | October 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 12 |