This study aims to examine the 2024 social studies curriculum by comparing it with the programs from 2005, 2015, and 2018. Conducted as a qualitative study using a descriptive survey design, the data source of the research consisted of the social studies curriculum prepared in the years 2005, 2015, 2018, and 2024. As the data collection tool, a specification table developed by the researchers was utilized. For this specification table, various categories were created to determine the contents, similarities, and differences of the social studies curriculum, and the curricula was analyzed using descriptive analysis method. The study found out that the 2024 social studies curriculum introduced many innovations, while it differed from other programs in terms of skills, values, concepts, competencies, and learning domains. In order for these innovations to be better understood and embraced, it may be necessary to provide seminars on the 2024 social studies curriculum to educators and teachers within the scope of educational sciences.
Bu araştırmada 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının 2005, 2015 ve 2018 programlarıyla karşılaştırılmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama deseninde nitel bir çalışma olarak yürütülen araştırmanın veri kaynağını 2005, 2015, 2018 ve 2024 yıllarda hazırlanan sosyal bilgiler dersi öğretim programları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen belirtke tablosu kullanılmıştır. Hazırlanan bu belirtke tablosu için ilk önce sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının içerikleri, benzerlikleri ve farklılıklarını belirlemeye yönelik çeşitli kategorilere ayrılmış, öğretim programları betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının birçok yeniliği beraberinde getirdiği saptanırken diğer programlardan beceri, değer, kavram, kazanım ve öğrenme alanları noktasında değiştiği tespit edilmiştir. Bu yeniliklerin daha doğru anlaşılabilmesi ve benimsenebilmesi kapsamında eğitim bilimcilere ve öğretmenlere 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programı seminerlerinin verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Program Evaluation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 16, 2024 |
Acceptance Date | May 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.
USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr