In the 21st century, STEM education is gaining importance day by day. In this study, the purpose was to reveal the content analysis of master's and dissertations conducted in the last five years in the field of Turkish Science STEM education system. A total of 117 theses and dissertations, 18 of which were dissertations and 99 of which were theses, were examined in terms of academic discipline, theoretical frameworks, instructional design models, research designs and models, research areas, statistical analyses, keywords, data collection tools, participants, variables/research focuses and related institutions. In this respect, the present study, which examined the theses and dissertations, is thought to be important with respect to revealing the current situation in the field of science education in Turkey and determining the research trends for researchers.
21. yüzyılda, STEM eğitimi her geçen gün önem kazanmaktadır. Bu çalışmada fen bilimleri eğitimi alanında STEM çalışmaları konusunda son 5 yılda yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik analizinin ortaya konulması amaçlanmıştır. 18’i doktora 99’u yüksek lisans olmak üzere toplam 117 yüksek lisans ve doktora tezi, akademik disiplin, kuramsal çerçeveler, öğretim tasarım modelleri, araştırma desen ve modelleri, araştırma alanları, istatistiksel analizler, anahtar kelimeler, veri toplama araçları, katılımcılar, değişkenler/araştırma odakları ve ilgili kurumların belirlenmesi amacıyla incelenmiştir. Bu doğrultuda yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelendiği bu çalışmanın Türkiye’deki Fen Bilimleri eğitimi alanında STEM çalışmaları konusunda mevcut olan durumun ortaya çıkarılması ve araştırmacılar için araştırma eğilimlerinin belirlenmesi yönünden önemli olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | December 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |