The purpose of
this research was to improve students’ perceptions of the usefulness of today’s
number system by comparing it to its Babylonian counterpart and to show them
that mathematics is a multicultural and dynamic discipline. The
study utilized the case study method, which is a qualitative research approach.
Participants were 27 grade eight students from Trabzon. Worksheets were distributed to students and the research was
conducted in 3 class hours. Student views on the activities were obtained through
a written feedback form consisting of 3 questions.
The data collected from the written feedback form were analyzed through content
analysis. As a result, the majority of the students concluded that writing the
Babylonian numerals was both difficult and time-consuming, and that our number
system was more practical. Additionally, they were surprised to learn that the
Pythagorean relation had been previously developed by Babylonians. Some
students also grasped the multicultural and dynamic nature of mathematics.
Bu çalışmanın birinci amacı, öğrencilerin Babil sayı sistemi ile modern
sayı sistemini karşılaştırarak modern sayı sisteminin kullanışlı olduğuna
yönelik düşünceler
geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Çalışmanın diğer amacı ise öğrencilere matematiğin çok kültürlü
ve gelişim gösteren bir bilim olduğunu göstermektir. Özel durum yönteminin
kullanıldığı çalışma, Trabzon ilindeki 27 adet sekizinci sınıf öğrencisi ile
yürütülmüştür. Çalışmada iki adet çalışma yaprağı kullanılmış, veriler yazılı
görüş formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi
kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğrenciler Babil
sayılarının yazımının zor ve zaman alıcı olduğunu belirtmiş, modern sayı
sisteminin ise kullanışlı olduğunu vurgulamışlardır. Bununla birlikte
öğrenciler Pisagor bağıntısının, Pisagor’dan yıllar önce Babilliler tarafından bulunmasına
şaşırmışlardır. Bazı öğrenciler matematiğin gelişim gösteren çok kültürlü ve
dinamik yapısının farkına varmışlardır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | October 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 |