The purpose of this
study is to make a systematic examination of the results of those studies that
have explored the variables associated with the scientific literacy achievement
of Turkish students in PISA 2003, 2006 and 2009 (Programme for International
Student Assessment) and to
determine whether such studies have obtained any generalizable and consistent
results in regard to the relationships between these variables and achievement.
Document analysis, which is a qualitative research method, was used in this
study. The research sample consisted of 23 national studies in this field. It
was observed that these studies determined a positive relationship between
parental educational level and student achievement in scientific literacy.
Likewise, it was reported that there was a positive relationship between
attitude towards science and student achievement and that female students are
more successful in scientific literacy. Moreover, the examined studies showed
that there was a positive relationship between devoted time for learning and scientific
literacy.success.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki öğrencilerin
PISA 2003, 2006 ve 2009 (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) fen
okuryazarlığı başarısı ile ilişkili olan değişkenleri araştırıldığı çalışma
sonuçlarının sistematik bir şekilde incelenerek, bu değişkenler ve başarı
arasındaki ilişkiler hakkında, eğer varsa, genelleme yapılmasına uygun, tutarlı
sonuçların belirlenmesidir. Araştırmada nitel olarak yürütülmüş ve doküman
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi bu alanda yapılan 23 ulusal
çalışma oluşturmuştur. Araştırmacıların,
anne-baba eğitim düzeyi değişkeni ile öğrencilerin fen okuryazarlığı başarısı
arasında pozitif bir ilişki olduğunu tespit ettikleri gözlemlenmiştir. Benzer
şekilde araştırmalarda, öğrenci karakteristiklerinden olan fene yönelik tutum
ile öğrencilerin başarısı arasında pozitif ilişki olduğu ve kız öğrencilerin
fen okuryazarlığı alanında erkeklerden daha başarılı oldukları rapor
edilmiştir. İncelenen çalışma sonuçları öğrenmeye ayrılan zaman ile fen
okuryazarlığı başarısı arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | January 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |