– The aim of this study is to find out elementary 6-8 grades teachers' views on assessment and evaluation methods, frequency of use and their level of adequacy in these methods. Data were collected through a questionnaire developed by the researchers in this survey study. Population of the study is composed of 1470 primary teachers teaching at grades 6 to 8 in Erzurum city center. A sample of 474 teachers selected on the basis of voluntary participation out of the population.At the stage of data analysis, the mean of views of teachers about adequacy level and frequency of the use of assessment and evaluation methods were calculated. In order to test the relationship between adequacy level and frequency of the use of assessment and evaluation methods, the Sperman's rho was used. Furthermore, in order to analyze effects of genders and branches on adequacy level and frequency of occurrence in assessment and evaluation, Mann Whitney U test, in order to analyze effects of years of teaching experience Kruskal Wallis H tests were used. Results indicate that teachers feel themselves compatible in the use traditional assessment and evaluation methods compared to alternative approaches. It is also found that there is a positive and significant relationship between frequency of use and level of adequacy related to assessment-evaluation methods. Moreover, it is also determined that frequency of use and level of adequacy related to assessment-evaluation techniques and methods changes according to year of teaching, gender and branch
Traditional assessment and evaluation alternative assessment and evaluation questionnaire survey teachers
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yöntemlerine ilişkin kullanım sıklıklarını ve yeterlik düzeylerini tespit etmektir. Nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan tarama yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada veri toplama amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘İlköğretim 6-8 sınıflardaki branş öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma durumları anketi’’ kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Erzurum il merkezi ilköğretim okullarındaki 6-8 sınıflarda görevli 1470 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Olasılıklı (tesadüfî) olmayan örnekleme yöntemlerinden elverişlilik örneklemesi kullanılarak oluşturulan örneklem ilköğretim 6-8 sınıflarda görevli 474 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analiz aşamasında, öğretmenlerin ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemlere ilişkin kullanım sıklıkları ve yeterlik düzeyleri hakkındaki görüşlerinin ortalamaları hesaplanmış, kullanım sıklığı ve yeterlik düzeyi arasındaki ilişkinin analizinde Sperman rho korelâsyonu testinden faydalanılmıştır. Ayrıca kullanım sıklığı ve yeterlik düzeyi üzerinde cinsiyet ve branşın etkisini incelemek üzere Mann Whitney U testi, kıdemin etkisini incelemek için de Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerini daha çok kullandıkları ve bu konuda kendilerini daha yeterli hissettikleri ortaya çıkmıştır. Bunun yanında ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemlerine ilişkin kullanım sıklığı ve yeterlik düzeyleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin bazı ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemlerine ilişkin kullanım sıklığı ve yeterlik düzeylerinin kıdeme, cinsiyete ve branşa göre farklılık gösterdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |