Bu araştırmanın
temel amacı, dönüşümsel öğrenme modelinin 6. sınıf fen bilimleri dersinde
öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine ve biliş ötesi farkındalıklarına
etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Güngören
ilçesindeki bir ortaokulun 6/F ve 6/H sınıflarında okuyan 60 öğrenci oluşturmaktadır.
Baskın-az baskın karma yöntemin kullanıldığı araştırmanın veri toplama aracı,
California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği, Bilişötesi Farkındalık Ölçeği,
yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrenci günlükleridir. Araştırmada
verilerin analizi için dağılımın normal olduğu maddelerde parametrik testler;
yarı yapılandırılmış görüşme formunda elde edilen verilerin analizinde betimsel
ve içerik analiz yöntemleri kullanılmış, doküman incelemesi yolu ile de
alıntılar yapılmıştır. Araştırma sonucunda dönüşümsel öğrenme modeli
etkinliklerinin öğrencilere, farklı kaynaklardan araştırma yapma alışkanlığı
kazandırdığı görülmüştür.
The main purpose of this study is to
determine the effect of the effectiveness of the transformational learning
model on the critical thinking tendency and on the meta-cognitive awareness of
the students in the 6th grade science course. The study group of this research
was selected as a Secondary School, which is a public school in the district of
Güngören in Istanbul. The California Critical Thinking Disposition Inventory
(CCTDI), the Cognitive Awareness Scale, the semi-structured interview form and
student diaries are the data collection tools of the research using the
dominant-less dominant mixed method. In the study, parametric tests were used
to analyze data for which the distribution was normal; descriptive and content
analysis methods were used in the analysis of the data obtained in the
semi-structured interview form, and citations were also made through the
document review. As a result of research It has been seen that the activities
of transformational learning model have given students the habit of conducting
research from different sources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |