The aim of this study
is; the executive cognitive skills, academic perfectionism and academic
procrastination of university students studying in different departments;
gender, perceived success status, high school diploma grade, university
entrance score and grade point average according to the variables. Relational
screening model was used in this study in which the quantitative research
method was adopted. 405 students (210 females (52.5%) and 195 males (47.5%)
were enrolled in the study. In this study, in order to measure the
metacognition skills of the students, the Scale of Metacognitive Skills Scale,
Academic Perfectionism Scale for measuring their academic perfectionism and
Academic Procrastination Scale for measuring academic procrastination were
used. Pearson Product Moment Correlation, t test and one-way analysis of
variance were used to analyze the data. As a result of the research; It was
found that there was a difference in favor of male students in academic
procrastination behavior and there was a significant difference in favor of
female students in executive metacognitive skills. In addition, it was found
that the academic procrastination behaviors of the students with low levels of
perceived success were found to be high. Students with high levels of perceived
success were found to have high executive metacognitive skills. In the study,
it was determined that academic procrastination behaviors of the students with
high transcript and high school graduation grade were higher. It was determined
that the students with high metacognitive skills had higher transcript scores
and students with lower OSYM scores were more perfectionist. In addition, a
negative correlation between metacognition skills with academic procrastination
(r = -. 39) was found. It was determined that students who study in science
departments exhibited more academic procrastination behavior than students
studying in social departments. In addition, it was found that students
studying in mathematics departments were more perfectionist than students
studying in other fields.
Metacognitive skills academic perceived success academic perfectionism and academic procrastination behaviors
Bu çalışmanın amacı; farklı
bölümlerde okuyan üniversite öğrencilerinin yürütücü biliş becerilerinin,
akademik mükemmeliyetçiliklerinin ve akademik erteleme davranışlarının;
cinsiyet, algılanan başarı durumu, lise diploma notu, ÖSYM puanı ve genel not
ortalaması değişkenlerine göre incelenmesidir. Nicel araştırma yönteminin
benimsendiği bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya
2018 yılında Balıkesir Üniversitesinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinden
210 kadın (%52,5) ve 195 erkek (%47,5) olmak üzere 405 öğrenci katılmıştır. Bu
çalışmada öğrencilerin yürütücü biliş becerilerini ölçmek için Yürütücü Biliş
Becerileri Ölçeği (YBBÖ), akademik mükemmeliyetçiliklerini ölçmek için Akademik
Mükemmeliyetçilik Ölçeği (AMÖ) ve akademik erteleme davranışlarını ölçmek için
ise Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin
analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, t testi ve tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; akademik erteleme
davranışında erkek öğrenciler lehine bir farklılık olduğu ve yürütücü biliş
becerilerinde ise kız öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu
bulunmuştur. Ayrıca algılanan başarı düzeyi düşük olan öğrencilerin akademik
erteleme davranışlarının yüksek olduğu, algılanan başarı düzeyi yüksek olan
öğrencilerin ise yürütücü biliş becerilerinin yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmada transkript ve lise diploma notu düşük olan öğrencilerin akademik
erteleme davranışlarının daha fazla olduğu belirlenmiştir. Yürütücü biliş
becerileri yüksek olan öğrencilerin transkript notlarının da yüksek olduğu ve
ÖSYM puanı düşük olan öğrencilerin daha mükemmeliyetçi olduğu görülmüştür. Buna
ek olarak bu araştırmada akademik erteleme davranışı ile yürütücü biliş
becerileri arasında negatif yönlü bir korelasyon (r=-.39) olduğu bulunmuştur.
Fen alanında okuyan öğrencilerin, Sosyal alanda okuyan öğrencilere göre daha
fazla akademik erteleme davranışı sergilediği tespit edilmiştir. Ayrıca
matematik alanında okuyan öğrencilerin diğer alanlarda okuyan öğrencilere göre
daha mükemmeliyetçi oldukları bulunmuştur.
Yürütücü biliş becerileri akademik mükemmeliyetçilik akademik erteleme algılanan akademik başarı algılanan akademik başarı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |