Bu çalışmada ortaokul
matematik öğretim programında veri işleme öğrenme alanındaki kazanımların
istatistik okuryazarlığı bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın
verileri doküman analiziyle elde edilmiştir. 2013-2018 yıllarında MEB
tarafından yayınlanan 5-8. sınıf matematik öğretim programının veri işleme
öğrenme alanıyla ilgili kazanımları incelenmiştir. Bu incelemelerde
kazanımların ifadesi ve öğretimine yönelik açıklamalarda istatistik
okuryazarlığına ne ölçüde vurgulama yapıldığı araştırılmıştır. Çalışmada elde
edilen veriler literatürdeki çalışmalarda, istatistik okuryazarlığı ile ilgili
olarak önemli görülen ve istatistik okuryazarlığını işaret eden göstergeler
bağlamında analiz edilmiştir. Veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin
araştırabilecek bir problem üretmeleri, uygun veri toplamaları, analiz ve temsil
etmeleri, bu temsiller üzerinden yorum yapmaları beklenmektedir. Çalışma
sonucunda 5-8.sınıf matematik öğretim programında istatistik okuryazarlığı
istatistiksel süreç bileşeni ve göstergeleri etrafında ortaya çıkmaktadır. Öğretim
programında veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin bir araştırma sürecini
bütünüyle görmelerini sağlayacak, sadece istatistiksel süreci ve kavramları
temele alan değil aynı zamanda bu süreçte muhakeme ve bağlam bileşenlerinin ön
plana çıkarılmasını teşvik eden düzenlemeler
yapılması önerilmektedir.
5-8. sınıf matematik öğretim programı istatistik okuryazarlığı veri işleme öğrenme alanı istatistik okuryazarlığı göstergeleri
The aim of the study is to examine 5-8th grade mathematics
curriculum in terms of the statistical literacy. The data of the study was
collected by document analysis. Objectives of the statistics for 5-8th
grade mathematics curriculum by MoE in 2013-2018 were examined. In this
analysis, it is aimed to examine that how statistical literacy emerges in the
statement and instructional explanations of the objectives. Data of the study
was analyzed through the aspects which are important and necessary to emerge
statistical literacy by the help of the literature. In the extent of the
statistics learning field, students are expected to pose a research question,
collect, analyze and represent data, and
to interpret based on these representations. The results of the study showed
that statistical literacy emerges around statistical process component and it’s
aspects in 5-8th grade mathematics curriculum. Thus, it is suggested
to design learning environments for students to be able to experience statistical
process as a whole. Also, it is suggested to design environments not
only statistical process and basic concepts components but also reasoning and
context components.
5-8th grade mathematics curriculum statistical literacy statistics aspects of statistical literacy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | August 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |